ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 اسفند ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اردوغان در مسکو

تمام یخ های موجود میان

مسکو و آنکارا آب می شود؟

استانبول - بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" همانگونه که پیشتر اعلام شده بود، همراه با شماری از اعضای هیات دولت و رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه راهی مسکو شد و در کاخ کرملین برای مدتی با پوتین مذاکرات دو نفره کرد. از این مذاکرات نه رسانه های روسیه و نه رسانه های ترکیه خبری منتشر نکردند. یگانه گزارشی که تلویزیون روسیه 24 از این دیدار منتشر کرد این بود که رهبران دو کشور درباره مقابله با تروریسم و برخی خریدهای تسلیحاتی و همچنین سرعت بخشیدن به ساختن دو نیروگاه اتمی در ترکیه توسط روسیه، در کنار مسئله امکان تحویل سامانه مهم اس 400 گفتگو کردند. همین تلویزیون گفت که اردوغان پوتین را "دوست خوب من" خطاب کرد. پس از این دیدار و مذکره محرمانه و تک به تک، دیدارهای رسمی و انعقاد قراردادها آغاز شد.
اردوغان را هیاتی مرکب از وزرای فرهنگ
، انرژی، دادگستری و تنی چند از روسای بخش اقتصادی و همچنین رئیس ستاد مشترک ترکیه "خلوصی آکار" دراین سفر همراهی کرد.

در پایان این سفر یک نشست خبری مشترکی برگزار شد. هر چند بخش مهمی از اهداف این سفر جنگ سوریه بود اما نمی توان توافقنامه های امضا شده را نیز نادیده گرفت. خصوصا توافق نامه ایی که بین "بنیاد دارایی ترکیه" و طرف مقابل امضا شد. بنیاد (و یا وقف) دارایی ترکیه موسسه ایی است که پس از کودتای 15 جولای 2016 و با حکم اردوغان، بخش بزرگی از سرمایۀ برخی موسسات از جمله بانک زراعت، شرکت هواپیمایی ترکیه، مخابرات ترکیه، شرکت گاز ترکیه و چندین شرکت دیگر به این بنیاد واگذار شد. حجم سرمایۀ این موسسات نجومی است.
پس از امضای توافقنامه ها، کنفرانس خبری برگزار شد که در محیطی عاری از تبسم، پوتین آغاز به سخن کرد. وی ابتدا به پروژۀ گاز و سپس به پروژۀ نیروگاه اتمی "آک کویو" در شهر مرسین ترکیه اشاره کرد و گفت: امیدوارم این طرح هرچه زودتر به پایان برسد. این پروژۀ اتمی هم اکنون در حال احداث می باشد. پوتین اشاره به روابط تجاری، خصوصا در زمینۀ صنایع شیمیایی و ساختمان سازی و ترابری کرد. همچنین روی مبادلات بر اساس واحد پول ملی اشاره و به اهمیت "دنیز بانک" (بانکی در ترکیه که روسیه از سهامداران اصلی اش است) در این مورد تاکید کرد. وی سپس به اهمیت امنیت در ترکیه در خصوص سفر توریست های روسیه به ترکیه اشاره کرد.
پوتین سپس به سوریه پرداخت و اظهار داشت: "در خصوص مبارزه با تروریسم در سوریه از تلاش های ترکیه خوشحال هستیم ولی در این تلاش نباید صرفا به آتش بس بسنده کرد. در سایۀ مذاکرات سیاسی در کنفرانس "آستانه" بین سه کشور روسیه- ایران- ترکیه آتش بس در سوریه ایجاد شد و در مورد مبارزه بر علیه داعش مصمم هستیم و از ترکیه تشکر می کنیم و امیدوارم این دیدار به این روند شتاب ببخشد."
سپس اردوغان گفت: "ما شورای همکاری متقابل را در سال 2010 تاسیس کردیم و هدفمان افزایش آن بر اساس روابطه برادرانه دو کشور همسایه است. مصرانه خواهان همکاری متقابل در چارچوب این شورای همکاری هستم. در هفت سال اخیر این شورا به نحو احسن به وظایفش عمل کرد. از طریق وزارت خارجه مان این روند را دنبال می کنیم. ما همواره خواهان گسترش روابط با روسیه هستیم ولی حادثۀ سال 2015 (اشاره به سرنگون کردن جنگندۀ روسیه) به روابط ما لطمه وارد آورد و موجب از دست دادن فرصت ها شد. ولی دوستی بین دو کشور بر خلاف برخی تحریکات کماکان ادامه دارد. هدف حجم تبادلات اقتصادی مان تا سطح 100 میلیارد دلار بود که به مرز 38 میلیارد نزدیک شده بودیم که به دلیل برخی حوادث ناگوار 17 میلیارد دلار از این حجم کاسته شد. امیدوارم خصوصا در زمینه توریسم این را تلافی کنیم. از شهروندان روسیه می خواهم که به عنوان توریست باز به ترکیه بیایند و با پول ملی شان (روبل) سیاحت کنند. توافق نامه بین بنیاد دارایی ترکیه و طرف روسی در این مورد بسیار مهم است. بی شک همکاریمان در خصوص پروژۀ گازی "جریان ترک" و پروژۀ نیروگاه اتمی سر مشقی برای زمینه های دیگر خواهد شد. در خصوص سوریه و همکاری اقتصادی مشترک در حوزۀ دریای سیاه بحث کردیم. خصوصا در رابطه به "قره باغ" تاکید کردیم و حساسیتمان در مورد همکاری مشترک بین سه کشور روسیه- ترکیه- آذربایجان را ابراز کردیم و به نقش اصلی روسیه در حل این مشکل تاکید کردیم. در مورد سوریه با توجه به اینکه 911 کیلومتر مرز مشترک با این کشور داریم حساسیتمان و تحت تهدید بودنمان را بیان کردیم. و در این مورد خواهان همکاری سایر کشورها هستیم. داعش با همکاری ما بزرگترین ضربه ها را متحمل شد. و همچون حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (کردهای سوریه) از نظر ما تروریست است. در خصوص نشست آستانه و موفقیتش نقش ما بسیار مهم بود. ولی حزب اتحاد دمکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق نیز از دشمنان ما (ترکیه) هستند. حرکت سپر فرات بزرگترین ضربه به داعش بود. در خصوص کمک به مظلومان سوری همکاری مشترک بین ترکیه- روسیه بسیار اهمیت دارد و نباید فراموش کرد که با توسل به یک گروه تروریستی به نام یگان های مدافع خلق کرد نمی توان از پس تروریسم دیگر به نام داعش برآمد.  نشست آستانه اثبات این بود. هر چند در همۀ موارد با روسیه همفکر نیستیم ولی به همکاری مان ادامه خواهیم داد. در این راستا تمامی کانال های ارتباطی مان را باز نگه خواهیم داشت. شاید این همکاری در خصوص صلح منطقه ای موجب ناراحتی برخی ها شود ولی اجازه به تحریکات در جهت تضعیف روابطمان را نخواهیم داد. من مجددا به خانوادۀ سفیر ترکیه "آندره کارلف" (که در جریان یک سو قصد در آنکارا به قتل رسید) تسلیت عرض می کنم."
در بخش مربوط به سوالات خبرنگاران پوتین به نقش مهم ایران در آتش بس در سوریه اشاره کرد.
اردوغان در آخر به سانحۀ هلیکوپتر امروز در استانبول اشاره کرد و به خانوادۀ چهار شهروند روس که در این هلیکوپتر بودند و کشته شدند تسلیت گفت. این هلیکوپتر مربوط به شرکت سهامی "اجزاجی باشی" بود که گویا بر اثر مه به برجی در استانبول برخورد و سقوط کرد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: