ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

25 اسفند ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رشد ارتجاع مذهبی

در مناطق سنی نشین ایران 
 
 
 
 

 

در یک مجلس عروسی در یکی از مناطق شهر شوش حداقل 11 مهمان عمدتا از ناحیه گردن تیر خوردند و به بیمارستان منتقل شدند که حال دو تن از آنها وخیم گزارش شده است. تیراندازی در مراسم عزاداری و شادی از سنت ها و رسوم منطقه است.

دادستان شوش گفته برای کسانی که در این شهر دست به اسلحه می شوند مجازات های سنگینی در نظر گرفته خواهد شد مخصوصا برای کسانی که در مجالسی مانند مجلس عروسی دست به اسلحه می شده و موجب کشته و مجروح شدن عده ای می شوند!

شوش از جمله قدیمی ترین شهرهای ایران است که  قدمت آن به سال ۴۰۰۰ پیش از میلاد می رسد و  نخستین آثار یک دهکدهٔ مسکونی در آن مربوط به ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد  است. طبق اسناد باستانی شوش از مهم‌ترین و باشکوه‌ترین شهرهای باستانی ایران و جهان بوده است. هیچ اثری که نشان دهنده این نوع فجایع باشد در تاریخ کهن شوش نیست و هرچه هست مربوط به دوران بعد از اسلام است. مردم شوش عمدتا سنی حنفی و شافعی هستند و سنت ها و باورهائی در روستاهای آن حاکم است که دست کمی از باورهای ارتجاعی اهل تشییع ندارد و بویژه از بعد از انقلاب 57 در ایران و تشدید قوانین تشییع، در مناطق سنی نشین ایران - از جمله شوش- سنت ها و باورهای ارتجاعی تشدید نیز شده و به نوعی با اهل تشییع دراین زمینه رقابت می کند. حتی استقلال رای و قضاوت در میان قبائل بشدت رشد کرده و نوعی استقلال از قوه قضائیه حکومتی رایج شده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 25 اسفند

 
 

اشتراک گذاری: