ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 بهمن ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

درباره فاجعه پلاسکو

شهردار تهران نرفت به مجلس

و از پاسخگوئی گریخت!

 
 
 
 
 

 

در مجلس كمیسیون عمران بیش از همه ماجرا را دنبال می‌كند و تا الان یك جلسه چهارساعته با مسوولان مرتبط با پلاسكو برگزار كرده است، جلسه‌ای كه علیم یارمحمدی نایب‌رییس كمیسیون عمران آن را بی‌نتیجه می‌داند. آن‌طور كه علیم یارمحمدی به ایلنا گفته است بعد از ماموریتی كه علی لاریجانی، رییس مجلس به این كمیسیون داد آنها با مسوولان بنیاد مستضعفان، شهرداری تهران، مدیران آتش‌نشانی، وزیر كشور و معاونان او، وزیر كار و تعاون و معاونان او، دادستانی و مسوولان ستاد بحران و مسوولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی جلسه‌ای برگزار كردند كه ٤ ساعت طول كشیده اما به نتیجه‌ای نرسیده است. آنها قرار است فردا هم جلسه‌ای را با حضور همین افراد و در ادامه آن جلسه ٤ ساعته برگزار كنند. اما اعضای كمیسیون عمران در این جلسات به دنبال چه هستند؟ اگرچه به گفته یارمحمدی آنها در بررسی‌های‌شان به دنبال مقصر نمی‌گردند؛ اما در واقع با روندی كه آنها طی می‌كنند می‌توان فهمید كه هر دستگاه چه اندازه در بروز فاجعه پلاسكو سهم داشته است. چرا كه قرار است هر دستگاه و نهاد مرتبط با ماجرای پلاسكو وظایف خودش را برای اعضای كمیسیون تشریح كند و اعضا مسوولیت هر دستگاه در بروز این سانحه را و اینكه هر كدام از آنها چقدر در انجام وظایف قبل و بعد از برروز حادثه كوتاهی داشته‌اند را مشخص می‌كند. كمیسیون عمران بعد از پایان این بررسی‌ها قرار است یافته‌های خودش را به رییس مجلس بدهد و بعد از آن هم آنها را در صحن علنی مجلس قرائت كند.

در همین جلسه چهارساعته و بر اساس توضیحاتی كه هر كدام از مسوولان دستگاه‌های مرتبط به پلاسكو داده‌اند بنیاد مستضعفان مدعی شده از وجود تذكرات كتبی شهرداری بی‌اطلاع بوده است. به گفته یارمحمدی مالك ساختمان، بنیاد مستضعفان است اما سرقفلی این بنا به كسبه واگذار شده است و از بین كسبه این ساختمان یك هیات‌مدیره تشكیل شده است كه گفته می‌شود تذكرات شهرداری به هیات‌مدیره ابلاغ شده است. طبق قانون رسیدگی به موارد جزیی مانند ایمن‌سازی ساختمان در برابر تهدیدات آتش‌سوزی بر عهده هیات‌مدیره است. بنیاد مدعی است كه این هیات‌مدیره نماینده بنیاد مستضعفان در ساختمان است و بنیاد از وجود این چند تذكر كتبی شهرداری اظهار بی‌اطلاعی كرده است.

در كنار این ادعای بنیاد مستضعفان، هیات‌مدیره ساختمان پلاسكو هم گفته‌اند تصورشان بر این بوده كه تذكرات كتبی شهرداری به دست بنیاد مستضعفان رسیده است. در نهایت از میان این صحبت‌ها بنیاد مستضعفان گفته است به اندازه سهم جزیی خود موضوع را می‌پذیرد و پس از ساخت ساختمان جدید سرقفلی واحدها را به كسبه ساختمان پلاسكو مجددا واگذار می‌كند. اما نكته دیگری كه یارمحمدی درباره مسوولیت ایمن‌سازی ساختمان گفته است این بوده كه مالك ساختمان مدعی است كرایه یك واحد در این ساختمان در ماه ٢٤ میلیون است اما از این كسبه ماهیانه ٢٤ هزار تومان دریافت می‌كند. وظیفه ورود بنیاد مستضعفان در تصمیمات این ساختمان حد و اندازه تصمیماتی چون تخریب ساختمان است و نه این تغییرات جزیی. آن اشاره بنیاد مستضعفان به اینكه «بنیاد به اندازه سهم جزیی خود مسوولیت می‌پذیرد» اشاره به همین نكته دارد. البته او این را هم گفته كه تمام این موارد بستگی به قرارداد منعقد شده بین مالك و كسبه این ساختمان و قرارداد سرقفلی دارد و باید قرارداد اولیه كه در حدود ٤٠ سال گذشته منعقد شده مورد بررسی قرار بگیرد. بنابراین هنوز موارد مبهم زیادی برای بررسی باقی مانده است.

با این همه اما این ابهام چیزی از مسوولیت شهرداری در قبال این اتفاق كم نمی‌كند. چه آنكه طبق قانون شهرداری‌ها، شهردار تهران موظف بوده كه تمهیدات ایمنی را در این ساختمان به اجرا دربیاورد و بعد خسارت را از مالك دریافت كند، اگر مالك تذكرات شهرداری مبنی بر رعایت مسائل فنی و ایمنی را رعایت نكرده اما خود شهرداری موظف به ایمن‌سازی بنا بوده است. اعضای كمیسیون عمران این موضوع را با شهردار تهران در جلسه مطرح كردند اما به گفته یارمحمدی شهردار تهران در برابر این موضوعات دفاعی از عملكرد خود نداشت. با این حال قرار است در جلسه روز دوشنبه این سوال از شهردار تهران پرسیده شود كه چرا نسبت به انجام این وظیفه خود كوتاهی كرده است؟ با وجود این یارمحمدی گفته كه هنوز تصمیمی درباره استیضاح یا بركناری شهردار تهران گرفته نشده است.

حضور وزیر كشور و شهردار تهران در جلسه علنی امروز مجلس به تعویق افتاد اما در همین حال با اینكه از هفته گذشته اعلام شده بود كه قرار است امروز وزیر كشور و شهردار تهران در صحن علنی مجلس حاضر شوند و توضیحاتی درباره حادثه پلاسكو به نمایندگان مردم بدهند دیروز خبر رسید كه حضور آنها در جلسه امروز منتفی است. بهروز نعمتی در گفت‌وگو با فارس از نامه شهردار تهران به هیات رییسه مجلس درباره مراسم تشییع پیكر شهدای آتش‌نشان خبر داده و گفته به همین دلیل شهردار تهران و وزیر كشور در نشست علنی مجلس حضور نمی‌یابند. البته به گفته نعمتی بعد از برگزاری مراسم تشییع پیكر آتش‌نشانان شهید طی روزهای آینده مجلس شهردار و وزیر كشور در یكی از جلسات آینده حاضر خواهند شد.  این خبر در حالی بود كه تا لحظه نگارش این گزارش هیچ خبر یا اعلامیه رسمی از برگزاری مراسم تشییع پیكر آتش‌نشانان در روز یكشنبه یعنی امروز منتشر نشده بود و در فضای رسانه‌ای از بی‌خبری كه در این مورد وجود داشت انتقادات بسیاری شده بود. هرچه كه هست جلسه حضور محمدباقر قالیباف در مجلس شورای اسلامی جهت ارایه گزارش به شرط علنی بودن جلسه بی‌شك جلسه مهم و پرباری خواهد بود. حضور قالیباف در حصن علنی مجلس در سال‌های گذشته آنچنان مسبوق به سابقه نبوده است و بیشتر حضور‌های او در مجلس در كمیسیون‌های تخصصی و بیشتر كمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بوده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: