ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

18 بهمن ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مطابق جدول شماره 17 بودجه 96

70 در صد بودجه فرهنگی

می رود در چاه "ویل" قدرت حکومتی

 
 
 
 

 

تلاش كمیسیون تلفیق لایحه بودجه ٩٦ که می خواست موسسات و سازمان‌های نظارت ‌ناپذیر در جدول شماره ١٧ این لایحه را حذف كند در مجلس شکست خورد و تسلیم لابی های پر قدرت درون مجلس شد.

جدول شماره ١٧ بودجه همان جدولی است كه موسسات و نهادهای غیردولتی بسیاری در قالب آن سالانه بخشی از بودجه فرهنگی را به خود اختصاص می‌دهند بدون آنكه در قبال آن پاسخگو باشند. 
غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی نماینده مجلس به «اعتماد» گفته است:

تنها ٣٠ درصد از موسسات و نهادهایی كه نام آنها در جدول شماره ١٧ بودجه آمده نظارت‌پذیر هستند. اما ٧٠ درصد باقی مانده یا به نهادهای نظارتی پاسخگو نیستند یا این نهادها نمی‌توانند به مسائل مالی آنها ورود كنند. لذا ما امسال تلاش كردیم تا آن موسساتی را كه پاسخگو نیستند از این جدول حذف كنیم اما با لابی‌های سنگینی كه وجود داشت، موفق نشدیم. برای حذف نهادهای نظارت ناپذیر از جدول ١٧ برای ما دعا كنید.  این فشارها دقیقا از جانب همان نهادهایی وارد می شود كه در این جدول از دولت پول می‌گیرند اما به هیچ كجا هم پاسخگو نیستند. سازمان حسابرسی هم درباره این ارگان‌ها گزارشی نمی‌دهد تا مشخص شود بودجه اختصاص‌داده‌ شده به چه نحو هزینه شد.
این جدول در میان نمایندگان سینه‌چاكانی داشت كه با لابی‌های سنگین رای بالایی بر عدم حذف آنها جمع كردند.

 در لایحه بودجه سال ٩٦ نام ٥٠ موسسه و نهاد غیردولتی وابسته به اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد كه در مجموع حدود ٢٣٢ میلیارد تومان از بودجه فرهنگی كشور را به خودشان اختصاص می‌دهند. بیشتر آنها همان نهادهایی هستند كه علی جنتی وزیر سابق ارشاد بارها و بارها وقتی در سیبل انتقادات مخالفین دولت بود از آنها سخن گفته و تاکید کرده بود که از هفت هزار و صد میلیارد تومان بودجه فرهنگی كشور در سال ٩٥ تنها هزار میلیارد تومان آن سهم وزارت ارشاد است. بیش از هزار میلیارد آن سهم صدا و سیما و بقیه متعلق به موسسات و مراكز پژوهشی و سازمان‌هایی نظیر سازمان تبلیغات و دفتر تبلیغات اسلامی است كه نام برخی از آنها در همین جدول شماره ١٧ آمده است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 18 بهمن

 
 

اشتراک گذاری: