ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول دیماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گریه بر محصول اشتباهات گذشته!

 
 
 
 

 

غلامعلی رجایی عضو دفتر هاشمی رفسنجانی روزگذشته در ستون «نگاه» روزنامه شرق خاطره ای را از هاشمی رفسنجانی نقل کرد به شرح زیر:

"سه ‌شنبه هفته گذشته بمناسبت یکصدمین سالگرد قتل شهادت‌گونه میرزا تقی‌خان امیرکبیراعضای هیأت علمی پژوهشکده سازمان اسناد و کتابخانه ملی به ‌همراه مدیر و اعضای مدرسه دارالفنون با آیت‌الله هاشمی دیدار داشتند.

ایشان با کتابی که خود ٥٠ سال پیش در باره  امیرکبیر نوشته وارد اتاق دیدار شد و درحین صحبت کتاب را باز کرد و از صفحاتی که انتخاب کرده بود به دقت خواند

این بخش ها مربوط بود به اعزام سفیری از سوی امیرکبیر به اتریش تا معلمانی را برای رشته‌هایی که قرار بود در مدرسه تدریس شوند انتخاب کند و با خود به تهران بیاورد. علت انتخاب اتریش هم این بود که امیرکبیر نمی‌خواست سایه استعمار بریتانیا بر سر این مدرسه باشد

امیر در آمدن معلمان اتریشی شتاب زیادی داشت و خواند که وقتی این سفیر قدری در کارش تعلل کرده بود، وی در نامه‌های متعددی علت تأخیر را سؤال كرده و از او خواسته بود به‌ سرعت کار انتخاب معلم‌ها را تمام کند و به ایران برگردد. گروه معلمان اتریشی وقتی وارد تهران شد که امیرکبیر به دست شاه ٢٠ ساله خام و جوان- ناصرالدین شاه- از کار برکنار شده بود و صدراعظم بعدی، میرزا آقاخان که برخلاف امیرکبیر دل در گرو حمایت انگلیسی‌ها داشت بر سر کار بود

میرزا در تهران با این هیأت در اولین برخورد با سردی هرچه تمام رفتار و به آنها گفت کسی که شما را دعوت کرده دیگر بر سر کار نیست"

هاشمی وقتی این عبارت را می خواند «وقتی این هیأت وارد تهران شد دیگر امیرکبیر بر سر کار نبود و... » بارها بغض کرد و با بغض سخنش را ادامه داد تا رسید به این عبارت که یکی از معلمان گفته بود "بله اگر امیرکبیر الان بر سر کار بود، با ما این‌گونه رفتار نمی‌شد"

این را که خواند، درست مثل کسی که بلاتشبیه روضه حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام را از روی متن مقتل بخواند و بگرید، گریست. چنان گریست که نتوانست جلو گریه‌اش را بگیرد. یکی، دوبار دستمال‌هایی را از بشقاب جلوی میزی که معمولا جلویش گذاشته می‌شود برداشت و چندبار اشک گوشه دو چشم خود را با آنها پاک کرد و چون می‌دانست جمع فرهیخته دیدارکننده لابد از این اشک وی در قرائت یک متن تاریخی متعجب شده‌اند، با همان لحن بغض‌آلود درحالی‌که اشک‌هایش را پاک می‌کرد، گفت: نمی‌توانم جلو گریه‌ام را بگیرم !

کاش روابط‌عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام سلیقه‌ای به خرج دهد و این فیلم استثنایی را منتشر کند."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول دی

 
 

اشتراک گذاری: