ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول دیماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ترور سفیر روسیه نتوانست مانع این اجلاس شود

دستآورد مشترک اجلاس

سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران

 
 
 
 

 

اجلاس سه جانبه روسیه، ترکیه و ایران، علیرغم حادثه ترور سفیر روسیه در آنکارا روز گذشته در مسکو برگزار شد. هدف از برگزاری این اجلاس گفتگو بر سر طرح روسیه جهت آتش بس سراسری در سوریه و خاتمه یافتن جنگ در این کشور بود. در پایان این نشست کنفرانس خبری و مشترک سه وزیر خارجه برگزار شد و لاورف وزیر خارجه روسیه بی آنکه اشاره به جزئیات مذاکرات و جزئیات طرح پیشنهادی روسیه کند، اعلام داشت که تفاهم بر سر طرح روسیه بدست آمد.

دوشنبه شب، پس از ترور سفیر روسیه در ترکیه حدس زده می شد اجلاس سه وزیر خارجه به زمان  دیگری موکول شود، اما این ترور نیز نتوانست مانع برپائی اجلاس مورد بحث شود.

دربیانیه پایانی این اجلاس چند نکته مهم وجود دارد:

1- لحن بیانیه مشترک به گونه ایست که رئیس جمهور ترکیه "اردوغان" دست از پافشاری بر برکناری بشار اسد برداشته است. در این بیانیه کوچکترین اشاره ای به برکناری اسد نیست.

2- در این بیانیه علاوه برداعش، دو گروه مسلح دیگر که تاکنون بعنوان اوپوزیسیون دولت سوریه شناخته می شدند و سعی می شد حساب آنها از داعش جدا نگهداشته شود نیز محکوم شدند: جبهه النصره و احرار شام.

3- در این بیانیه کوچکترین اشاره ای تروریست بودن کردهای ترکیه و بویژه یگان های خلق (کردهائی که در سوریه علیه تروریست ها می جنگند) نشده است.

در کنفرانس خبری جواد ظریف در کنفرانس خبری سه جانبه بر نقش مخرب و مشترک تروریست های داعش و النصره علیه صلح در سوریه تاکید کرد و وزیر خارجه ترکیه نیز ضرورت خروج حزب الله لبنان از سوریه را مطرح ساخت. وزیر خارجه روسیه لاورف در پاسخ به وزیر خارجه بی آن که نام حزب الله لبنان را ببرد گفت: برخی گروه ها بنا به دعوت دولت سوریه به این کشور آمده اند.

لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس خبری مشترک گفت: روسیه، ایران و ترکیه، به سندی دست یافتند که کمک می کند به دستیابی رژیم سوریه و اپوزیسیون این کشور به توافق.

سند روسیه که مورد تائید قرار گرفت به ازسرگیری مذاکرات صلح سوریه حمایت می کند. هر سه کشور با آتش بس فراگیر در سوریه موافقند. این سند بعنوان «سند روسیه» درباره سوریه با موافقت ترکیه و ایران منتشر خواهد شد. روسیه، ایران و ترکیه، آماده اند به عنوان طرف های ضامن مذاکرات صلح سوریه عمل کنند.

درباره تخلیه حلب از مخالفان مسلح و غیرنظامیان نیز لاوروف گفت که انتظار می رود این عملیات طی دو روز آینده به پایان برسد.

در پایان کنفرانس خبری سه جانبه، وزرای خارجه ترکیه و روسیه مشترکا عازم مراسم رسمی بازگرداندن پیکر سفیر روسیه در ترکیه شرکت کنند.

در روسیه بی آن که اسم کشور و یا فردی آورده شود، رسما اعلام شد که هدف از ترور سفیر روسیه در ترکیه تیره کردن مناسبات سیاسی میان دو کشور بود که به این هدف نرسیدند. شخص پوتین نیز اعلام کرد که از نزدیک سفیر روسیه در ترکیه را می شناخته و حتی در سفر به ترکیه پیوسته همراه با او بوده است. او این سفیر را دیپلماتی برجسته لقب داد.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول دی

 
 

اشتراک گذاری: