ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 دیماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

4 ساعت مصاحبه پوتین در مسکو

جز "ما" هیچ کس یقین نداشت

ترامپ انتخابات امریکا را می برد!

 
 
 
 

 

از مجموع مصاحبه خبری 4 ساعته رئیس جمهور روسیه که روز گذشته با حضور بیش از 1400 خبرنگار داخلی و خارجی انجام شد، 5 محور مهم آن را از متن این مصاحبه ترجمه کرده ایم که می خوانید:

1- درباره جنجال مطبوعات امریکا مبنی برنقش پوتین در انتخابات امریکا گفت:

- همه عادت دارند که پس از شکست نفر سومی را پیدا کنند. ما میدانیم که حزبی در امریکا فقط در انتخابات ریاست جمهوری شکست نخورد، بلکه انتخابات سنا را هم باخت و در کنگره نیز شکست خورد. آیا در همه اینها من مقصر هستم؟ این گونه نیست بلکه مشکلاتی در دستگاه اداری آنان وجود دارد. اینکه قسمت اعظم جمهوریخواهان نظر مثبتی به پرزیدنت روسیه دارند را من به حساب شخصی خودم نمی گذارم، بلکه فکر میکنم قسمت اعظم مردم امریکا فهمیده اند که دنیا چگونه باید باشد و منفعت مشترک همه ما در کجاست و مشکلات و خطرات مشترک کجا و این خوب است. این پیام خوبی است که دو ابر قدرتی مثل روسیه و امریکا بر این اساس با هم کار کنند. غیر از ما، کسی ایمان نداشت که ترامپ پیروز خواهد شد. آنها (مخالفان ترامپ) بهتر است شرافتمندانه شکست را بپذیرند. ما هم  دلمان میخواهد با پرزیدنت جدید امریکا بتوانیم در راه منافع دو کشور کار کنیم.

ادعا می کنند که روسیه ای میل های محرمانه امریکا را به سود آقای ترامپ فاش کرده است. اما شما حتی یکبار نمی شنوید و نمی خوانید که بگویند مضمون این ای میل ها چه بوده است. ما چنین کاری را نکرده ایم، اما به جای آن که در باره مضمون این ای میل ها صحبت کنند که مربوط است به  چه چیز ( اشاره به ای میل های هیلاری کلینتون در جریان سرنگونی حکومت لیبی و جنگ عراق)، بحث را برده اند روی این که چه کسی ای میل هک کرده!

2- درباره مناسبات روسیه و ترکیه، بویژه پس از ترور سفیر روسیه در ترکیه نیز پوتین گفت:

- درباره تراژدی کشته شدن سفیر روسیه باید بگویم که ما این سوقصد را علیه کشور روسیه میدانیم. سوقصدی علیه روابط دو کشور. رک بگویم که فکر میکنم انهدام هواپیمای ما در آسمان مرزی سوریه و ترکیه هم بدون اطلاع مقامات عالی ترکیه انجام شد. آنها که می خواستند روابط دو کشور تیره شود. اکنون هم فکر میکنم که در دولت ترکیه عوامل زیادی رخته دارند، حتی در سازمان امنیت و در ارتش ترکیه. البته من حق ندارم هیچ عقربه ای را به سمت کسی بچرخانم ولی می بینم که این فاکت ها هستند و عمل می کنند. این نوع اقدامات علیه نزدیکی دو کشور است. من با صراحت می گویم که از اهمیت روابط روسیه و ترکیه آگاه هستیم و به همین دلیل هم درجهت گسترش این روابط به سود منافع مشترک دو کشور کار می کنیم. ما بعد از بهبود روابطمان بعد از سقوط هواپیما به تفاهم های زیادی دست یافتیم و امیدواریم در آینده نیز گسترش روابط ادامه یابد.

3- درباره جنگ سوریه و بازپس گیر حلب

- در مورد حل مسئله حلب کار بزرگی با کمک پرزیدنت ترکیه و پرزیدنت و رهبری ایران انجام شد. البته این کار بدون حضور ما غیر ممکن می بود و برای همین باید گفت که این مثلث نقش بزرگی در حل حلب ایفا کردند. همانگونه که امروز وزیر دفاع ما گرازش داد، نه تنها تسلیم شدگان را جابجا کردیم، بلکه حدود 100 هزار زن و کودک از نیز از حلب جابجا کردیم و به شهر "ادلب" بردیم. من این اقدامات را تائید و روی آن تاکید میکنم تا همه بشنوند: این بزرگترین کار بشردوستانه زمان ما بود و این کار عملی نبود مگر با کمک رهبری ترکیه و رهبری ایران و شرکای ما و البته تلاش جدی پرزیدنت سوریه اسد و همکارانش.

4- درمورد پایان جنگ سوریه و مذاکرات نهائی

- البته کشورهای دیگر مثل اردن و عربستان سعودی و امریکا نیز در حل مشکلات سهیم بودند و ما آماده هستیم که با همه همکاری کنیم. پس از پایان حلب، گام بعدی باید آتش بس در تمام سوریه باشد. در مورد حل مشکلات سیاسی ما پیشنهاد کردیم که در یک کشور بی طرف مثل پایتخت قزاقستان ملاقت انجام شود. نظربایف (رئیس جمهور قزاقستان) این پیشنهاد را بذیرفت و کمک خواهد کرد که در کشورش محلی را در اختیار ما بگذارد تا از ایران، ترکیه بیایند و بشار اسد هم قبول کرد که در آن جا حضور یابد که امیدوارم آنجا به نتیجه قطعی برسیم.

5- روابط روسیه و کشورهای اروپائی پس از انتخابات ریاست جمهوری امریکا

- ما مبتکر روابط کنونی میان خودمان و اروپا نبودیم و در مورد آلمان نیز چنین است. (سئوال از سوی خبرنگار المانی طرح شده بود) ما هیچگونه تحریمی در مورد اروپا انجام ندادیم، بلکه کاری که ما کردیم در جواب به روابطی بود که در مورد اقتصاد با ما انجام شد. ما آماده هستیم که همه چیز را به جای اول باز گردانیم، اگر چه وزارت کشاورزی و صنایع ما خواهان این نیست. در صورتیکه تحریم های ضد روسی برداشته شود بیاید بررسی کنیم چه پیش آمده است و چرا به این شرایط رسیده ایم. اول دوستان امریکایی و اروپایی با تضمین به پرزیدنت "یونوکویچ" (رئیس جمهور اوکرائین که علیه او کودتا شد) و اپوزیسیون برخورد کردند و روز بعد همه تعهدات را پس گرفتند و بجای آنکه کودتاگران ضد قانون را مجبور به رعایت تعهدات سه کشور اروپایی فرانسه، المان و لهستان کنند از کودتاگران حمایت کردند و این باعث شد که مردم کریمه بخواهند به روسیه بپیوندند. این اقدام آنها موجب خونریزی بزرگ شد. آیا ما مبتکر این بودیم؟ اکنون هم ما آماده همکاری با اروپا هستیم و بزرگترین اقدام مشترک کنونی مبارزه با تروریسم است. ما ابراز همدردی میکنیم با قربانیان ترور اخیر در شهر برلین. من در سازمان ملل هم گفته بودم که فقط همه با هم می توانیم خطر تروریسم را از بین ببریم. ما اکنون چگونه می توانیم با هم همکاری کنیم درحالیکه آنها علیه ما تحریم وضع کرده اند؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 دی

 
 

اشتراک گذاری: