ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

روستاهای دارای آب و درخت تبدیل به ویلا شده اند

330 روستا و آبادی قم

از سکنه خالی شده و ساکنانش آواره

 
 
 
 
 

 

135روستای بالای 20 خانوار، 69 روستا زیر 20خانوار و 126آبادی در استان قم از سکنه خالی شده است. ساکنان این روستاها و آبادی ها به جمع حاشیه نشین های قم و تهران و دیگر استان ها تبدیل شده اند.

مدیرکل دفتر امور شهری، روستایی و شوراهای استانداری قم با اعلام این آمار اضافه کرد:

در 135 روستای دیگر استان، سعی می کنیم حتی اگر شده یک و دو خانوار آنها را نگه داریم.

عمده روستاهایی که در قم متروکه شده اند مربوط به بخش مرکزی قم است که به کویر نزدیک است و گرفتار خشکسالی است.

در بخش مرکزی قم شوری آب  به 17 هزار رسیده و دیگر این آب قابل کشاوزری نیست. به دلیل خشکسالی، آب شرب 34 روستای استان قم از طریق تانکر تامین می شود و این وضعیت در تابستان تشدید می شود.

بسیاری از اراضی کشاورزی به بیابان تبدیل شده و زندگی دامداری ناممکن شده است. حرکت تپه های شن روان در برخی روستاها، حتی بافت قدیمی ساختمان ها را مدفون کرده است. در برخی از روستاها تنها افراد مسن، بومی و سخت کوش باقی مانده اند که به سختی کار می کنند و مشکلات خاص خود را دارند.

درمناطق خوش آب و هوای قم نیز مراکز روستا استحاله شده و کاربری های تولید کشاورزی و درآمدهای اقتصادی به گردشگاه و تفریحگاه تبدیل شده و افرادی اقدام به ویلا سازی و دخل و تصرف کرده اند وباغ های این روستا هم به دلیل فنی نبودن، کاربری اقتصادی ندارند.

 مناطق جعفریه، دشت مسیله، دریاچه نمک، قمرود، قنوات و حسین آباد میش مست و ... به دلیل وضعیت بیابانی با چالش مواجه شده و روستاهای این مناطق چون آب وهوا و پوشش درختی مناسب ندارند متروکه شدند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول آذر

 
 

اشتراک گذاری: