ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ترکیه به اتحادیه اروپا، برای

لغو ویزا یک ماه مهلت داد

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، روز گذشته پس از اتمام سفر اخیرش به پاکستان و ازبکستان در مسیر بازگشت از سمرقند، در هواپیما با چند روزنامه نگار و خبرنگاری که همراه او بودند مصاحبه کرد. با توجه به افزایش بحران بین ترکیه و اتحادیه اروپا وی اظهار داشت:

"به نظر من خروج انگلستان از اتحادیه اروپا (برکسیت) اتفاق خوبی بود. این گونه اتفاقات می تواند در سایر کشورهای اروپا نیز رخ بدهد. در این رابطه صداهایی از ایتالیا و فرانسه نیز به گوش می رسد." 

سپس اردوغان به امکان همکاری و حتی عضویت ترکیه در "سازمان همکاری شانگهای" اشاره و اظهار داشت: "پیش از هر چیز می بایست ترکیه خود را راحت حس کند و نباید چنین تصور کند که بود و نبودش در گرو عضویت در اتحادیه اروپا است. به عنوان مثال چرا ترکیه در سازمان همکاری شانگهای حضور نداشته باشد؟ من این مسئله را با آقایان پوتین و نظربایف و سایر اعضا سازمان در میان گذاشته ام. این سازمان ابتدا توسط پنج کشور (روسیه، چین، قرقيزستان، قزاقستان و تاجیکستان) تاسیس و سپس ازبکستان نیز به عضویتش درآمد. پاکستان و هندوستان نیز با این سازمان همکاری می کنند و ایران نیز مایل به عضویت در آنست. حتی آقای پوتین جمله ای مانند "در حال ارزیابی این هستیم"  به زبان آوردند. امیدوارم و معتقد هستم در صورت تحولات مثبت در آنجا (در سازمان) و قرار گرفتن ترکیه در سازمان همکاری شانگهای موجبات راحتی در حرکت های ترکیه فراهم خواهد شد."

اردوغان سپس به مواضع اتحادیه اروپا دربرابر ترکیه پرداخت و اظهار کرد:

"ما از اولین داوطلبان عضویت در اتحاديه اروپا بودیم ولی ٥٣ سال است که ما را معطل کرده اند. برای کشورهای آمریکای لاتین روادید را حذف کردند ولی ترکیه را کماکان در انتظار گذاشتند. روز گذشته در دیدار با برخی از دوستان گفتم که تا آخر سال جاری صبر کنیم، اگر توافقی با اروپا حاصل نشد پرونده قبول استرداد پناه جویان را بایگانی کنیم. قرار بود در خصوص کمک به پناهجویان تا ماه ژوئن سال جاری سه میلیارد یورو به ما بپردازند و هم اکنون در یازدهمین ماه سال هستیم و سال رو به پایان است و هنوز خبری نیست. گویا سه میلیارد یوروی دیگری هم موضوع بحث بود و حالا با آن نیز چه خواهند کرد را نیز خواهیم دید. منتظر هستیم تا در این مورد هم قدم قطعی و نهایی مان را برداریم."

وی سپس در جواب سوالی مبنی بر اینکه آیا هیچ علائمی از جانب اروپا در خصوص انعطاف و نرمش وجود ندارد؟ گفت: "آنها هیچگاه خواب خیری در خصوص ترکیه ندیده اند و چنین نیتی هم ندارند."

بدنبال این گفته های اردوغان در خصوص اینکه مشارکت و حتی عضویت ترکیه در سازمان همکاری شانگهای موجب راحتی عمل ترکیه خواهد شد "آلکسی پوشکف" عضو کمیته دفاع شورای فدرال روسیه در حساب تویترخود نوشت: "عضویت ترکیه در سازمان همکاری شانگهای می توانست برای اردوغان گامی مثبت باشد. این سازمان با اتحادیه اروپا متفاوت است و نمی تواند جایگزین آن باشد. و نکته اصلی این است که اعضای این سازمان متفاوت با اتحادیه اروپا کاملا صاحب استقلال هستند."

هر چند دیروز اردوغان اظهار تمایل به عضویت در سازمان همکاری شانگهای کرد ولی این اولین ابراز تمایلش نبود. اردوغان در نوامبر سال ٢٠١٣ نیز در یک نشست مشترک مطبوعاتی با پوتین در سن پطرزبورگ خطاب به وی گفته بود: " اروپا پنجاه سال است که مارا معطل کرده. بیایید و ما را نیز به جمع سازمان همکاری شانگهای بپذیرید."

یادآوری کنم که کشورهای عضو و یا ناظر در "سازمان همکاری شانگهای" هم اکنون تولید کننده و مصرف کننده نیمی از انرژی نفتی- گازی در جهان هستند. شش کشور روسیه، چین، قزاقستان، قرقيزستان، تاجیکستان و ازبکستان از اعضای اصلی و سه کشور ایران و هندوستان و پاکستان از اعضای ناظر این سازمان هستند. با این حال چین مواضع نرمی نسبت به پذیرفتن ترکیه در این سازمان تا حالا نداشته است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول آذر

 
 

اشتراک گذاری: