ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مرور مطبوعات سه شنبه و 5 شنبه

73 سال پس از

دیداری تاریخی در تهران

 
 
 
 

 

۱ - ایران

 

 - روحانی در گفتگوی تلفنی با پوتین: ما امیدواریم تحرک بیشتری در روابط دو کشور از جمله با تسهیل همکاری های بانکی و لغو روادید، ایجاد شود. پوتین: مسکو مصمم است سطح همکاری های خود با تهران را در همه عرصه ها بیش از پیش ارتقا بخشد. مسکو برای توسعه  همکاری های صنعتی و تجاری با ایران ارزش بالایی قائل است، همکاری ها بویژه در سوریه تا نجات مردم سوریه از دست تروریست ها ادامه می یابد. رؤسای جمهوری اسلامی ایران و روسیه همچنین بر ضرورت هماهنگی بیشتر میان همه تولید کنندگان نفت در عرصه جهانی توافق کردند.

 - رهبری ایران در توافق "برد- برد" اوپک؛ خبرگزاری ها گزارش کرده اند که گفت و گوی تلفنی رئیس جمهوری اسلامی ایران با پرزیدنت پوتین در توافق اوپک مؤثر بوده است. زنگنه وزیر نفت نیز در باره تأثیر گفت و گوی تلفنی روحانی و پوتین اظهار داشت: بعد از تماس تلفنی رؤسای جمهوری ایران و روسیه وزیران انرژی الجزایر و ونزوئلا که در مسکو بودند گفتند وزیر نفت روسیه اعلام کرد روسیه آماده است تولیدش را کاهش داده و با اوپک همراهی کند.

 - نرخ دلار روز سه شنبه به 3920 تومان هم معامله شد. سیف، رئیس بانک مرکزی بر تحلیل های ارائه شده از سوی " کارشناسان" مبنی بر روانی و هیجانی بودن رشد قیمت ها تأکید کرده و اعتقاد دارد که نوسانات اخیر ماندگار نیست.

 - نامه علی مطهری به دادستان تهران درباره حکم محمود صادقی؛ در موضوع مورد بحث می گویید اینکه اقای صادقی گفته حساب ها شخصی است افترا و تشویش اذهان عمومی است و ایشان مجرم است و باید احضار شود، در حالی که شما صرفا باید توضیح دهید که این حساب ها شخصی نیست و نحوه هزینه هزینه کرد آن نیز اینگونه بوده است. مشکل اصلی قوه قضائیه این است که خود را به هیچکس پاسخگو نمی داند و اساساً شأن خود را اجل از پاسخگویی می داند.

 - حمله جنگنده های اسرائیل به حومه دمشق.

 - واکنش سوریه به سخنان اردوغان درباره "براندازی اسد". وزارت خارجه سوریه این اظهارات اردوغان را "توهمات فکر دیکتاتور اخوان المسلمینی" خواند. اردوغان گفته بود نظامیان ترک که وارد خاک سوریه شدند در پی سرنگونی بشار اسد هستند. وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد این سخنان اردوغان را در شورای امنیت سازمان ملل بررسی میکند.

 - مرد دو زنه مرگ را انتخاب کرد. قاضی صندلی مناسبی به زن تعارف کرد تا راحت بنشیند. او زنی بود ۳۷ ساله که رد پای رنج را در صورت شکسته اش می شد دید. "عذرا" آهی کشید و گفت: هنوز یک ماه از زندگی مشترک من و پرویز نگذشته بود که مزاحمت های "مهتاب" (زن اول پرویز) نظم زندگی ما را به هم ریخت. پرویز گفته بود همسرش ۸ سالی است که او را ترک کرده و نه جدا شده و نه با او زندگی می کرد. روزنامه ایران نوشت: بیچاره پرویز مستأصل میان دو زن و دو زندگی گیر کرده بود. عذرا به قاضی گفت: شوهرم با همسر اولش مهتاب دعوایش شد و از شدت ناراحتی خودسوزی کرد و چند روز بعد هم فوت شد و من را تنها گذاشت، آن هم در حالی که ۳ ماهه باردار بودم. ۵ ماه از مرگ شوهرم می گذرد و من ۸ ماهه حامله هستم. روزنامه ایران نوشت: عذرا در مراجعه به دادگاه مهریه اش را درخواست کرده است اما قاضی توضیح داد: با توجه به اینکه فرزندش هنوز به دنیا نیامده اول باید قیم این طفل مشخص شود تا بعد مراحل دادرسی ادامه پیدا کند. روزنامه ایران در پایان نوشت: زن بیوه از نبود همسرش دلتنگ بود، اما فرزندی که در راه داشت دلش را به ادامه زندگی خوش می کرد.

 - پیام تسلیت روحانی: کاسترو، مبارزی خستگی ناپذیر بود

- چریک پاک زیست؛ فیدل کاسترو نام خود را در ویترین تاریخ مبارزان شرافتمند جهان ثبت کرد. او خود را دوست و حامی تمامی ضعیفان جهان می دانست، در تمام حیات سیاسی خود دستور داده بود هیچ خیابان و مدرسه ای به نامش نشود و هر ساله لیست دارایی هایش را به طور رسمی اعلام می کرد 

 - معاون وزارت ارشاد: فشارهای اتاق های فکر پنهان و بولتن سازها از ابتدای دولت یازدهم وجود داشته است، اینکه بخواهند نقش مجوز دهنده یا ابطال کننده مجوز داشته باشند می تواند قانون را مخدوش کند

- لغو روادید گردشگری ایران- روسیه از آغاز سال 2017 

 - ۷۳ سال از حضور سران متفقین در تهران گذشت. در بیانیه پایانی مقرر شده بود تا شش ماه پس از اتمام جنگ، متفقین ایران را ترک کنند. البته انگلیس، گماشتگان خود را در حکومت ایران تقویت کرد.

 - محمد علی فروغی 74 سال پس از سالمرگش. فروغی هم نخستین نخست وزیر رضاشاه بود و هم آخرین  نخست وزیر او، در شهریور 1320 به قول فرزند فروغی "خیلی تقلا کردند که سلطنت از بین برود و فروغی زیر بار نرفت" فروغی اولین نخست وزیر محمد رضا شاه نیز بود. (فردای تاجگذاری رضاشاه، فروغی که نخست وزیر بود، به نزد شاه می رود. رضاشاه می پرسد: تاجگذاری چگونه گذشت ؟ پاسخ داده: اعلیحضرتا ، من بارها تاجگذاری دیده ام، در تاجگذاری مظفرالدین شاه  و محمدعلی شاه و جانشین ادوارد پنجم پادشاه انگلیس بوده ام، هیچ یک شکوه تاجگذاری اعلیحضرت را نداشت. وقتی که اعلیحضرت تاج را به سر گذاردند، من دیدم نوری از جمال مبارک تلؤلؤ کرد ...

به اینجا که رسید رضاشاه رو گردانیده و به سخره گفت:  " نور تلؤلؤ کرد ؟!  برو مردکه! 

(دولت های ایران در عصر مشروطیت ؛ تالیف حسین ملکی  )

 

 ۲ - جمهوری اسلامی

 

 - انتقاد آیت الله هاشمی رفسنجانی از تعدد مراکز فرهنگی با بودجه های سنگین و بدون مؤاخذه

 - عارف: دستگاه قضا مستندات پرونده صادقی را به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال کند.

 - قطر: نمی گذاریم "حلب" سقوط کند.

 - هشدار پوتین به غرب: بازی منطقه ای با تروریست ها خطرناک است.

 

 ۳ - رسالت

 

 - رهبر جمهوری اسلامی؛ لزوم پرهیز از عجله و بی ملاحظگی در کارها تاکید کردند، ایشان با اشاره به قضایای هسته ای افزودند: بروز این مشکلات ناشی از عجله  در انجام کار است، وقتی عجله داریم که کار را زودتر تمام کنیم، از جزئیات غفلت می کنیم.

 

 ۴ - آرمان

 

 - پیروز مجتهد زاده: به نظر می رسد دولت در برجام کمی عجله می کند، اگر افراد حرفه ای در تیم  مذاکرات خود نداریم، باید از شخصیت های قبل از انقلاب استفاده می کردیم. موضوع حمله به ایران نه در دولت اوباما که در دولت جمهوریخواه جرج بوش حل شد و این گزینه به طور جدی از معادلات آنها حذف شد. باید پذیرفت که منافع اسرائیل هم اکنون در برجام تامین شده است. آمریکا به دنبال تجزیه خاورمیانه نیست، به دنبال تجزیه سوریه هم نیستند، این نوع نظرات بیشتر خیالپردازی گروه های خاصی است و موضع و هدف دولت آمریکا نیست، تجزیه خاورمیانه به هیچ وجه در جهت منافع ملی آمریکا نیست . (دو کلام از خواهر زاده برژینسکی طراح تجزیه خاورمیانه!)

 - فیض الله عرب سرخی: یکی از مسائلی که رقبای انتخاباتی آقای روحانی روی آن تاکید خواهند کرد و شاید مهم ترین چالش انتخاباتی آقای روحانی در سال 96 باشد  همین مسأله اقتصاد جامعه است. از سوی دیگر تیم رسانه ای دولت و اطلاع رسانی ضعیف دولت در طول دولت اول آقای روحانی جدی است.

 - مرگ روزانه 49 نفر در جاده های کشور.

 - تکذیب جبران کسری بودجه با دلار 3900 تومانی توسط بانک مرکزی. محمد حسین برخوردار عضو اتاق بازرگانی گفت: روند کاهشی قیمت نفت و مسئله مهم دیگر در این زمینه کسری بودجه دولت تا پایان سال و پرداخت حقوق ها و پاداش ها از سوی دولت به مردم است که در این حرکت افزایشی تاثیر گذار بوده است.

 

 ۵ - دنیای اقتصاد

 

 - دلار از مرز 3 هزار و 800 تومان عبور کرد، اتفاقی که در 4 سال گذشته بی سابقه بود. در نهایت آیا این نوسان ادامه دار خواهد بود یا قیمت دراین کانال آرام خواهد گرفت . به گزارش دنیای اقتصاد  اکثر "کارشناسان" عقیده دارند که سیاست گذار برای جلوگیری از نوسانات احتمالی آینده نیاز است یک بازنگری اساسی در سیاست های ارزی خود مد نظر قرار دهد.

 

 ۶ - آفتاب

 

- مجیدرضا حریری معاون عسکراولادی در اتاق ایران و چین در گفت وگو با آفتاب: بزرگترین عرضه کننده ارز به بازار، بانک مرکزی است پس تمام اتفاقاتی که در بازار ارز می افتد باید سرنخ آن را در رفتار بانک مرکزی جستجو کرد.

 - عسگراولادی رئیس اتاق "ایران-چین" و "ایران-روسیه"  در حاشیه دیدار " لوان جاگاریان" با رئیس اتاق ایران، سفیر روسیه را در خصوص ویزای تجاری به چالش کشید و گفت: من برای تماس با شما روزها پشت خط می مانم.( دنیای اقتصاد نیز به نقل از عسکراولادی نوشت: " تا مشکلات اخذ روادید برای تجار ایرانی برطرف نشود، دیگر پایم را به روسیه نمی گذارم " ظاهرا " برجام " کار خودش را کرده و احتمالا انحصار چین در تجارت با ایران ترک برداشته و بانک مشترک چین و عسکراولادی که به بهانه دور زدن تحریم ها پول نفت هم درآن واریز می شد رو به افول است، رفتار غیر متعارف ایشان هم بهانه است)

 - سرمقاله سه شنبه روزنامه افتاب به قلم سردبیر: حتما مثل "چوب دو سر طلا " را شنیده اید. حکایت این روزهای محمدرضا عارف همین است، او هم در جناح اصلاح طلب مخالف دارد و هم در جناح مقابل.

 - علم الهدی: عده ای به دنبال توسعه عیاشی هایشان هستند.

- فریدون مجلسی (دیپلمات شاه در رژیم پهلوی) در سرمقاله افتاب یکشنبه نوشت: کاسترو تنها توانست در همگانی کردن فقر، عدالت ایجاد کند.

 

۷ - شرق 

 

 - الله کرم رییس شورای هماهنگی حزب الله: "کوروش" وجود خارجی ندارد.

 - ظریف دفتر یادبود "فیدل کاسترو" را امضا کرد.

 - منیژه حکمت (مادر پگاه اهنگرانی): ما به هیچ وجه توان رقابت با اقا زاده ها را نداریم.

 - هوشنگ ماهرویان: انقلاب کوبا، چیزی جز توزیع فقر نبود. (ظاهرا نیازمند یک بلیت دو سره برای سفر به کوباست!)

 

۸ - اعتماد

 

 - زیبا کلام: کوبای کاسترو، یک سر و گردن بالاتر از سایر کشورهای آمریکای جنوبی بود، کوبا نه تنها در آن دوران برتر از کشورهای همجوارش بود، بلکه هنوز هم یک کشور بی نظیر یا حد اقل کم نظیر است

- مینو خالقی: مصونیت پارلمانی شرط لازم نمایندگی است.

- رای دیوان عدالت اداری به ابطال اقدامات شهرداری در ساخت دارالقرآن در اکباتان؛ یک سال پیش ساکنان  فاز دو شهرک اکباتان در اعتراض به ساخت ساختمانی در فضای سبز به نام "دار القرآن"، تجمع کردند تا مانع از ساخت آن توسط هیات مذهبی شوند.

 

۹ - اطلاعات

 

 - روحانی در دیدار با وزیر امور خارجه ترکیه: ثبات و امنیت منطقه ای به ویژه عراق و سوریه باید مبنای تعامل ایران و ترکیه باشد.

 - حسن خمینی: نام فیدل کاسترو با ازادیخواهی گره خورده است.

 - رئیس اورژانس اجتماعی کشور گفت: از ابتدای امسال تا کنون 10 هزار مورد کودک ازاری در کشور گزارش شده است.

 - وزیر بهداشت: از اغاز امسال 223 نفر بر اثر مسمومیت با گاز جان باختند.

 - مرکل: از اخراج 100 هزار پناهنده در سال جاری خبر داد.

 - ترکیه در حلب پایگاه نظامی دایر میکند. (شتر در خواب بیند پنبه دانه....)

 - وزیر خارجه ترکیه در دیدار با روحانی: حفظ تمامیت ارضی در عراق و سوریه به نفع ایران و ترکیه و صلح و ثبات منطقه است.

 - روسیه؛ بازاری برای صادرات کالاهای ایرانی.

 - فرانسوا فیون شانس بزرگ انتخابات ریاست جمهوری فرانسه.

 

۱۰ - همشهری

 

 - تهران به کارتن خواب ها پناه داد، تماس شهروندان با سامانه 13.

 - چمران خطاب به مسئولان گفت: چرا برای چندرغاز سود بیشتر مردم را به زحمت می اندازیم ؟

 

۱۱ - جام جم

 

 - معاون آموزش و پرورش: 10 درصد مدارس، تخریبی و 20 در صد نیازمند مقاوم سازی است. عمده کلاس های درس و مدارس تخریبی در کلانشهرها و در رآس آن تهران قرار دارد.

 - حلب در یک قدمی آزادی.

 

۱۲ - وطن امروز

 

  - ترافیک پر حجم در جاده های شمالی،  کرج- چالوس.

 - نماینده اهواز در مجلس : خانم ابتکار با کدام "متر" آبگیری  هورالعظیم را اندازه گیری کردید؟

 

۱۳ - کیهان

 

 - نماینده مجلس: وعده های شفاهی، نتیجه اقدامات شتابزده در امضا و اجرای برجام است. (غرغره بخشی از سخنرانی رهبر جمهوری اسلامی)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 آذر

 
 

اشتراک گذاری: