ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

16 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

عروسی مجانی در ترکیه

اگر دلار بدهید و "لیر" بگیرید!

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

این که چه عاملی موجب کاهش ارزش لیر ترک در مقابل دلار می شود به یک طرف و تاکتیک دولت ترکیه جهت خنثی کردن این افزایش طرف دیگر. ارقام گویاترین زبان است و ظاهرا تاکتیک های دولت ترکیه در افزایش ارزش لیر ترک مفید نخواهد شد. بدنبال اظهارات روز گذشته (یکشنبه) اردوغان مبنی بر معامله تجاری با سه کشور روسیه و چین و ایران بر اساس واحد پول ملی، صبح امروز(دوشنبه) دلار مجددا به سقف 3.60 لیر صعود و سپس با اندکی کاهش در پایان روز به 3.52 نزول کرد. تا آنجا که بنا به ادعایی از جانب یکی از وکلای مجلس حزب جمهوریت خلق: "آن کسی که رهنمود اقتصادی به اردوغان می دهد عملا قصد افزایش ارزش دلار را دارد."

برخی تحلیلگران اقتصادی در ترکیه بر این باور هستند که مطالبه اردوغان از مردم جهت تبدیل دلارشان به لیر ترک عملا به نفع ایالات متحده می باشد. در راستای تقاضای دولت از مردم مبنی بر تبدیل دلارشان به لیر ترک روش های شدیدا پوپولیستی نیز بکار گرفته می شود. به عنوان مثال برخی اصناف کمپین خرد کردن دلار راه انداخته اند. به عنوان نمونه آرایشگری در ویترین دکانشان نوشته: "در صورتیکه 100 دلارتان را به لیر ترک خرد و قبض بانکی تان را بیاورید اصلاح موی سرتان مجانی!" و از همه جالبتر یک گروه موسیقی مذهبی در یک ویدئوی تبلیغاتی اظهار کرده: "در صورتیکه 2000 دلار در بانک خرد کرده و رسیدش را بیاورید مراسم عقدتان را مجانی برگزار خواهیم کرد!"

پیش از هر چیز مبادلۀ تجاری بر اساس واحد پول ملی موضوع جدیدی نیست. اردوغان در سفر 9 اوت سال 2016 به روسیه برای اولین بار این را بزبان آورده بود. تجارت گوجه فرنگی و بادمجان بر اساس واحد پول ملی تا حدودی قابل درک و اجرا است ولی این را نمی توان به تجارت گازی- نفتی بین دو کشور تعمیم داد.

"بهرام قاسمی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به پیشنهاد اخیر اردوغان اظهار داشت: " با توجه به نزدیکی مرزی دو کشور در صورتیکه درخواست و هدف ترکیه نه کوتاه مدت و بلکه دراز مدت باشد روش مثبتی خواهد بود. ایجاد چنین حلقه ای مبنی بر تجارت بر اساس پول ملی (بین ترکیه و سه کشور روسیه و چین و ایران) البته آسان نخواهد بود ولی می تواند نقطه عطفی نیز باشد. ولی با توجه به بغرنجی اش نیاز به همکاری جدی و طولانی مدت دارد."

بدنبال کودتای 15 جولای بسیاری از مردم ترکیه که حسابی در "بانک آسیا" (بانکی نزدیک به فتح الله گولن) داشتند از جانب دولت تحت پیگرد قرار گرفتند. پس بیم آن می رود افرادی که علیرغم درخواست اردوغان مبنی بر تبدیل حساب ارزی شان به لیر مبادرت به این نکنند در آینده ای نزدیک مورد غضبش قرار بگیرند. و از جهتی با توجه به نزدیکی همه پرسی قانون اساسی واکنش مردم در خصوص تبدیل ارزشان به لیر می تواند نوعی نظرسنجی از درصد آرای آتی نیز باشد.

این عکس را صبح امروز (دوشنبه) از یک سنگ قبر فروشی گرفتم که تابلو زده : "هر کس قبض 2000 دلار مبنی بر خرد کردن در بانک را بیاورد سنگ قبرش مجانی."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 16 آذر

 
 

اشتراک گذاری: