ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مروز مطبوعات 21 آذر

انسانی مالیخولیائی

که رئیس کل بیمه مرکزی است 
 
 
 
 

 

۱ - ایران

 - گزارش روزنامه ایران از سمینار ازدواج کودکان در دانشگاه علم و صنعت با عنوان "2000 کودک بیوه" در ایران.

نماینده مجلس: دختران  در ایران بدون منع قانونی از ۶ سالگی می توانند ازدواج کنند.

روزنامه ایران نوشت: امارهای ارائه شده در سمینار "ازدواج کودکان" از وجود 43 هزار ازدواج دختر بچه های 10 تا 15 ساله در کشور خبر می دهد که از این تعداد 2000 دختر بچه و پسر بچه یا از همسر خود جدا شده و یا بیوه شده اند.

شهلا اعزازی مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعه شناسی ایران گفت: در بسیاری از کشورها دولت به مسائل داخل خانواده مثل تعداد فرزندان هم دخالت دارد. این در حالی است که ازدواج دختران و پسران در سنین پایین در ایران بدون هیچ نظارتی از سوی دولت انجام می شود. احمدی نیا معاون پیشگیری از اسیب های اجتماعی بهزیستی گفت: طی چند دهه گذشته جمعیت شهری ایران چند برابر شده است اما تصویر واقع بینانه این است که بیشتر جمعیت شهری ما همان فرهنگ روستایی گذشته را دارد. زهرا رحیمی مدیر عامل جمعیت امداد دانشجویی امام علی در این سمینار گفت: برای انها که در سن کودکی مجبور به ازدواج می شوند نمی توان از کلمه ازدواج استفاده کرد زیرا این کودکان در واقع معامله می شوند. او از ازدواج یک دختر 10 ساله به عنوان زن چهارم مردی 60 ساله خبر داد. فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس و عضو فراکسیون زنان گفت: دختران بدون منع قانونی از 6 سالگی می توانند ازدواج کنند. او با تاکید بر ضرورت اصلاح قانون در زمینه ازدواج کودکان گفت: در برخی موارد دختران تحت پوشش ازدواج به فروش می رسند و قانون ممانعتی از این مساله ندارد. ثریا عزیز پناه عضو هیات مدیره انجمن حمایت از حقوق کودکان گفت: باید وجود 10 میلیون بیسواد مطلق در کشور و همچنین 10 میلیون کم سواد را یک عامل خطرناک دانست. این امار ارتباط مستقیمی با میزان ازدواج کودکان دارد. وی افزود امار های غیر رسمی وجود 14 میلیون حاشیه نشین در کشور را تایید میکند. عزیز پناه افزود: مهاجرت روستاییان به شهر از عوامل تشدید کننده حاشیه نشینی است. وی شکاف درآمدی در ایران را یکی دیگر از دلایل ازدواج کودکان در سنین پایین دانست و گفت: در حالی که حداقل حقوق کارگران حدود 800 هزار تومان در نظر گرفته شده است، حداقل نیاز یک خانواده در ماه 3 تا 4 برابر این رقم است، ضمن اینکه امار رسمی بیکاری در برخی استان های محروم به بالای 30 تا 40 درصد می رسد. این فعال حقوق کودکان گفت قانون در سال 1346 و 1353 سن ازدواج برای دختران و پسران 18 و 20 سال در نظر گرفته بود این درحالی است که در سال 1361 سن قانونی ازدواج 9 و 15 سال برای دختران و پسران در نظر گرفته شد. وی گفت: در سال 79 سن ازدواج به 13 و 15 سال تغییر یافت.  این فعال حقوق کودکان با اظهار نگرانی در خصوص تغییر سبک ازدواج در بخش هایی از جامعه، گفت: در حال حاضر گروه هایی از اقشار مرفه جامعه به سمت ازدواج با دختران نو بالغ تمایل پیدا کرده اند و این درحالی است که لایحه حمایت از حقوق کودکان، 7 سال است در مجلس سرگردان مانده است.

 

 ۲ - اطلاعات

 - سوریه در یک قدمی پیروزی.

 - واعظی، وزیر ارتباطات: کمتر از 5 درصد فعالیت های فضای مجازی نامناسبند.

 - معاون فرهنگی شهرداری: کودکان متکدی، جذب شبکه های تبهکاری در پایتخت می شوند.

 

 ۳ - جمهوری اسلامی

 - درخواست خرید نوزاد در یک سایت. به گزارش خبرگزاری " ایرنا" بسیار دردناک است که این آگهی ها منجر شود به ایجاد بازار سیاه خرید و فروش کودک و اینکه دلالانی پیدا شوند که در این بین کاسبی کنند.

 - رضا شیرانی خراسانی، نماینده مشهد در مجلس در باره تأثیر ماجرای املاک نجومی بر آرای. قالیباف گفت: وضعیت اقتصادی مردم به حدی بحرانی است که دنبال کسی هستند که نجات دهنده باشد.

 - الثوره نوشت: باتوجه به ائتلاف قوی میان روسیه و ایران در حمایت ازنظام سوریه، هر اقدامی که ترامپ برای نزدیک شدن با روسیه پیش گیرد به سود ایران تمام می شود.

 

 ۴ - کیهان

 - اهتزاز پرچم امام زمان بر فراز برج میلاد

 - استاد روانشناسی دانشگاه تهران: دانش آموزان پسر کلاس های چهارم و پنجم و تعداد زیادی از دختران نیز در سوم دبستان بلوغ جنسی را تجربه می کنند . این استاد دانشگاه افزود: در غالب دبستان های پسرانه معلمان خانم تدریس می کنند و در بعضی از دبیرستان های دخترانه، معلمان مرد درس می دهند، اینها معضلاتی است که داریم و تا کی باید صبر کنیم  (به قول شاملو؛ این استاد دانشگاه، بدون اینکه دست هایش به هم بزند، صداهایی از خودش در آورده است)

 

 ۵ - اعتماد

 - بهمن کشاورز رئیس کانون وکلا طی یادداشتی تحت عنوان " برخورد با دستفروشان" در ستون "نگاه روز" صفحه اول اعتماد نوشت: بر اساس قانون ، شهرداری متولی برخورد با سد معبر است ، ولی این وظیفه ، مجوز و بهانه ای برای برخورد فیزیکی ، فحاشی، ضرب و شتم یا استفاده از سلاح های سرد و گرم برای برخورد با دستفروش ها نیست و بر اساس قانون هر یک از این برخوردها قابل پیگیری و تعقیب قانونی است. در آخرین برخورد مأموران شهرداری با دستفروشی در اهواز آمده بود که از " شوکر" استفاده کرده اند که این خود جای تأمل بسیار دارد. موضوع دیگر اینکه آیا فقط مأموران تحت پیگرد قانونی قرارمی گیرند یا خود شهرداری نیز می تواند به عنوان متهم، تحت پیگرد قانونی قرار گیرد ؟ شهرداری مدعی است که مأموران نیروهای پیمانکاری هستند و مسئولیتی در قبال این حوادث ندارند، در حالی که این استدلال، بهانه است ، طبق قانون برخورد با دستفروش ها، جزو وظایف ذاتی شهرداری هاست.

 

 ۶ - شرق

 - پزشکیان، نایب رئیس مجلس: آیا "بابک زنجانی" همه این پولها را تنهایی خورده است؟

 - عضو حقوقدان شورای نگهبان: بعد از ورود نماینده به مجلس، شورای نگهبان نمی تواند نظارت کند.

 - سعید حجاریان: جمهوری خواهان با ما بهتر هستند.

 - عارف  با اشاره به 16 آذر، روز دانشجو گفت: هنوز فضای امنیتی در دانشگاه وجود دارد ، هنوز دانشجویان محروم از تحصیل وجود دارد ، هنوز احضارها و تهدیدها و مداخله نهادهای خارج از دانشگاه وجود دارد . باید تنگ نظری و نگاه قیم مآبانه را از دانشگاه ها دور کرد .

 - آل اسحاق عضو موتلفه: با افزایش نرخ ارز بیشترین فشار روی مردم مصرف کننده وارد خواهد شد، البته این اتفاق از دو زاویه می تواند سودمند باشد، درآمد صادر کنندگان افزایش یافته و رونق صادرات در پی آن ایجاد می شود و دیگر اینکه درآمد ریالی دولت افزایش خواهد یافت . (تخمین من این است  که تعادل اقتصادی ما توان تحمل دلار بالای سه هزار و 500 تومان ندارد، ممکن است به نفع  صادر کننده  باشد ، اما اگر جامع نگاه شود این به نفع اقتصاد نخواهد بود.(آل اسحاق در گفت و گو با شرق 29 مهر 95 )

 - آل اسحاق:  افزایش نرخ دلار ، باعث کاهش عرضه قاچاق در کشور می شود

 -  محمد حسین برخوردار عضو اتاق بازرگانی:

افزایش نرخ ارز باعث افزایش قاچاق می شود

- مراسم جایزه شاملو در زادروز شاعر.

 

 ۷ - آرمان

 - رسول منتجب نیا: عده ای کمر به حذف روحانی بسته اند.

 - حجاریان: عکس العمل ایران به تمدید تحریم ها برهم زدن برجام نیست.

 - وزیر بهداشت: شنیدم در تلویزیون مناظره ای بوده و دائم علیه جامعه پزشکی منفی بافی و فضاسازی می کنند. خدا به آنها عقل دهد.

 

 ۸ - دنیای اقتصاد

 - دلار به سرعت از سقف روزانه برگشت ، و از 3950 تومان به 3907 تومان برگشت. در پی  ارزان شدن دلار، تعداد زیادی از معامله گران دچار زیان شدید شدند (تقریبا اکثر روزنامه های امروز خبر از افزایش مجدد و شدید ارز و دلار دادند، دلار در مهرماه امسال 3500 تومان بود)

 

 ۹ - آفتاب

 - معاون وزیر کشاورزی: تلاش دولت برای شکستن انحصار واردات شکر

 - آیت الله مرتضی مقتدایی، عضو جامعه مدرسین اظهار داشت. جلسه شورای مرکزی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به ریاست آیت الله یزدی برگزار و گزارشی از اجلاسیه جامعه مدرسین ارائه شد. ایشان در باره دیدار مشترک با جامعه روحانیت مبارز نیز گفت: جامعه مدرسین فعلا تصمیمی درباره برنامه انتخاباتی نگرفته است .

- گزارش آفتاب از آرایشگاههای پایتخت؛ کاشت ناخن واجب تر از نان شب.

 

 ۱۰ - همشهری

 - کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان: آیا این انصاف است در یک حوزه انتخابیه کوچک یک فرد میلیاردها تومان هزینه کند.

 

 ۱۱ - جام جم

- پیشنهاد کاهش 40 درصدی نرخ حق بیمه شخص ثالث به قوه قضاییه.

 - انواع سه گانه احشام؛ یعنی شتر ، گاو ، گوسفند به عنوان مبنای دیه تعیین شده است ، شتر ارزان تر بود ، مبنا قرار دادیم، حالا شتر گران شده و دیه میشود 190 میلیون ، که مردم هم ماشین خود را بیمه نمی کنند ، اگر موافقت شود که درهم نقره محاسبه قرار دهیم با قیمت امروز می شود ده هزار درهم نقره  حدودا 107 میلیون تومان می شود که 40 درصد کاهش نشان می دهد. همتی رئیس کل بیمه مرکزی ادامه داد: این موضوع فشار را بر مردم کم خواهد کرد.

 


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 آذر

 
 

اشتراک گذاری: