ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 آذر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اجلاس روسیه- ایران- ترکیه

سفیر روسیه در ترکیه

پیش مرگ نشست 3 جانبه شد

 
 
 
 

یک روز قبل از نشست وزرای خارجۀ روسیه، ایران و ترکیه با هدف گفتگو در باره سرانجام جنگ سوریه که با توجه به اهمیتش تاریخ آن از ٢٧ دسامبر به ٢٠ دسامبر جلو کشیده شد، بعد از ظهر روز گذشته سفیر کبیر روسیه "آندری کارلف" در مراسم گشایش یک نمایشکاه عکس در "نمایشگاه هنرهای معاصر" آنکارا، تحت عنوان "از کالینین گراد تا کامچاتکا از دید یک سیاح" با شلیک گلوله ترور شد.

شلیک کننده پس از آن که چند جمله ای شعار داد، با شلیک گلوله از جانب پلیس کشته شد و تلویزیون روسیه 24 ساعت اعلام کرد که از جیب وی کارت ویژه پلیس بدست آمده است. او با این کارت وارد سالن نمایشگاه شده بود و ماموران امنیتی نمایشگاه تصور کرده بودند که وی مامور حفاظت از سفیر است!

ضارب "مولود مرد آلتینتاش" نام داشت و با لباس شخصی وارد سالن نمایشگاه شده بود.

بنا به ادعای بازدید کنندگان از نمایشگاه، ضارب پس از شلیک مستقیم به سوی سفیر روسیه با چند شلیک هوائی از آنها خواست که از محل دور شوند و سپس به دو زبان ترکی و عربی فریاد زد که "انتقام قاتلین کودکان سوری را خواهیم گرفت. من بعد نفس راحت نخواهند کشید. من و سفیر زنده از این محل خارج نخواهیم شد."

بلافاصله پس از حادثه شهردار آنکارا به محل رفت و انگشت اتهام را بسوی "جریان تروریستی فتح الله گولن" نشانه گرفت و گفت: "آمران این جنایت و سرنگون کنندگان جنگندۀ روسیه یکسان و از تروریست های فتح الله گولن هستند. ما با همکاری مشترک با روسیه از این آمرین حساب خواهیم پرسید."

وزیر کشور ترکیه نیز خود را به محل سو قصد رساند اما بر خلاف موارد گذشته مصاحبه نکرد.

خبرنگار روزنامۀ "حریت" بنام "عبدالقادر سلوی" که به حکومت نزدیک است مدعی شد که ضارب از وابستگاه به جبهۀ النصره بوده است. با این حال آنچه که نمی توان نادیده گرفت کشته شدن ضارب است. وی پس از بقتل رساندن سفیر و تهدید بازدید کنندگان مستقیما به سوی فردی شلیک نکرد و حدس زده می شود گلوله های تپانچه اش تمام شده بود و امکان دستگیری وی وجود داشت.

سفیر کبیر روسیه در ترکیه روابط بسیار نزدیکی با حکومت ترکیه داشت و از جانب ترکیه نیز پیوسته از او با عنوان "دیپلمات مورد احترام" یاد می شد.

اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز در یک پیام تلویزیونی ضمن تسلیت به پوتین و خانوادۀ سفیر هدف از این حرکت تحریک آمیز را تخریب روابط رو به گسترش میان دو کشور اعلام کرد. در پی این سوءقصد در برخی از مناطق سوریه جهادگران جبهۀ النصره با پخش شیرینی این ترور را جشن گرفتند!

از سوی دیگر مفسران روسیه که تلویزیون "روسیه 24" و "روسیه امروز" با آنها در باره این ترور و انگیزه های آن گفتگو کردند نیز هدف از این ترور را تیره کردن روابطه ترکیه و روسیه ارزیابی کردند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 آذر

 
 

اشتراک گذاری: