ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در ترکیه، هر روز، مردم

منتظر اخبار غافلگیر کننده اند

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

 

فضای سیاسی در ترکیه بسیار سنگین شده است. هم سنگنین و هم امنیتی. از هر دو سو، یعنی هم از جانب مخالفان دولت و هم از جانب موافق و خود دولت نسبت به یکدیگر تند تر شده اند.

راست ها راست تر و چپ ها چپ تر شده اند. حزب پان ترکیستی حرکت ملی گرا کاملا در کنار حزب حاکم جای گرفته و در مقابل، حزب جمهوریت خلق نزدیکتر به حزب دمکراتیک خلق ها شده. بازداشت دبیران و هییت مدیره روزنامه جمهوریت به گونه ای نقطه عطف در این نزدیکی بود. تمامی جریان ها و افراد پیشرو مرکب از طرفداران حزب جمهوریت خلق و حتی کمونیست ها مقابل دفتر مرکزی روزنامه جمهوریت جمع شده و اعتراض کردند.ترانه ها و شعارها از هر دو طرف مرتب تند تر میشود. البته این می تواند برای حزب جمهوریت برخی مشکلات نیز به همراه داشته باشد. مگر اینکه این جناح مخالف بتواند کاملا یک سو حرکت کند.

در آینده ای بسیار نزدیک پیش نویس قانون اساسی در مجلس به رای گذاشته خواهد شد. پیش بینی می شود که دو حزب جمهوریت و دمکراتیک خلق ها رای منفی به این پیش نویس بدهند. با توجه به این که مجموع کرسی های دو حزب حاکم و ملی گرا 356 و کمتر از حد نصاب دو سوم مجلس (367) می باشد، باحتمال بسیار این طرح به همه پرسی خواهد رفت. در صورتیکه از مجموع وکلای دو حزب عدالت و توسعه و حرکت ملی گرا 25 نماینده رای منفی بدهند (که یکی از احتمالات قوی است) کل را آری به طرح قانون اساسی زیر 330 خواهد ماند و تمامی نقشه های اردوغان نقش بر آب خواهد شد. در داخل هر دو حزب حاکم و حرکت ملی گرا صداهای مخالف موجود می باشد. کافی است که مجموع این کرسی ها 25 کرسی شود. در این صورت طرح قانون اساسی منتفی خواهد شد. هرچند اردوغان توانسته تمامی و یا بخش اعظم از مخالفانش را تصفیه کند ولی پارلمان ترکیه فعلا مشمول این تصفیه ها نشده است.

اینترنت در ترکیه فلج شده است. فیلترینگ تقریبا شامل همه شبکه های اینترنتی تویتر، فیسبوک و... شده و شباهت زیادی به ایران پیدا کرده است.

"صلاح الدین دمیرتاش" رهبر حزب دمکراتیک خلق ها و خانم"فیگن یوکسک داغ" از رهبران این حزب دستگیر شده و به زندان  "زندان کوجا الی" منتقل شده اند.

بطور همزمان سقوط ارزش لیر ترکیه همچنان ادامه دارد و قیمت آن در برابر یورو به 3 و 45 رسید و دلار نیز به 3 و 14. نوسان قیمت مایحتاج مردم آغاز شده است.

دلار پشت سر هم داره رکورد تازه می کنه. امروز به مرز 3.14 لیر رسید! از سوی دیگر اعلام طرح انتصاب روسای دانشگاه ها توسط رئیس جمهور و لغو انتخابات دانشگاهی نیز موجی از خشم را در دانشگاهها موجب شده است.

هیچکس نمی داند فردای روزی که شب آن سر بربالین گذشته در ترکیه چه خبر خواهد شد


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 آبان

 
 

اشتراک گذاری: