ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 آبان ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

یادداشت سردبیری

از انتخابات امریکا

برای رویدادهای آینده بیاموزیم 
 
 
 
 

انتخابات در امریکا تمام شد و ترامپ هم رئیس جمهور این کشور شد. انتخابات تمام شد، اما بازی هدایت شده رسانه های غربی با افکار عمومی پایانی ندارد، همچنان که پس از انتخابات شاهد پوشش وسیع خبری تظاهرات چند ده و چند صد نفره نوجوان در برخی شهرهای امریکا، بعد از انتخابات هستیم و آتش بیارش "سی. ان. ان" است! بقول تلویزیون "روسیه امروز" اگر از این نوجوان ها سئوال شود برای چه به خیابان آمده اید خودشان هم نمی دانند!

با کمال تاسف بسیاری از ایرانی ها نیز قربانی این بازی رسانه ای هستند. فرق نمی کند که صرفا خواننده و شنونده رسانه ها باشند و یا خود نویسنده و تهیه کننده در رسانه ها.

ما، در یکماه گذشته که چندین بار از سوی برخی پیام نویسان پیک نت روی فیسبوک این روزنت متهم به "روس زدگی" شدیم و یا حتی طرفدار ترامپ، چندین بار نوشتیم، حتی با امضای "یادداشت سردبیری" که به جای این تخیلات و شلیک به طرف ما، به خود اجازه بدهید که اخبار را از چند زاویه و منابع مختلف بخوانید. تاکید کردیم که یکسویه نگری ما را به چاله هائی می اندازد که دست کمی از چاه ندارد. چرا می خواهید ما را هم ناچار از سانسور کنید؟ اگر پیک نت یگانه کانالی است که اخباری متفاوت از آنچه رسانه های فارسی زبان پخش یا منتشر می کنند را منتشر می کند، دریچه های این کانال را به روی خود نبندید. ما با زحمت و دقت بسیار اخبار را جمع آوری می کنیم، آن را قدر بدانید نه آن که سعی کنید ما هم همان خبرهائی را بصورت زنجیره ای منتشر کنیم که دیگر سایت ها و رسانه ها منتشر می کنند.

در 24 ساعت گذشته خبرهای مهمی درباره موضع گیری "ساندرز" و شرایطش برای همکاری با ترامپ، درباره تهدیدهای اتحادیه اروپا مبنی بر تشکیل ارتش اروپائی بی نیاز از کمک امریکا و درباره تغییر سیاست های امریکا چه در داخل و چه در خارج از این کشور هستیم. این اخبار را باید دنبال کرد. نمونه ای از این اخبار را در همین شماره پیک نت به نقل از میز گرد مهم سیاسی در مسکو می خوانید.... ادامه

 

ما، در جریان حوادث فاجعه بار لیبی، در جریان جنگ سوریه، درجریان انتخابات ریاست جمهوری سال 92 و دو انتخابات مجلسین شورا و خبرگان در سال 94 نیز همین سیاست را پی گرفتیم و تسلیم فشار برخی خوانندگانی که نمی خواهند خبرهای متفاوتی را بخوانند قرار نگرفتیم. در اوج حوادث لیبی و سوریه با صراحت نوشتیم: عده ای فکر کرده اند اگر قذافی و یا بشار اسد سقوط کند جمهوری اسلامی هم سقوط می کند و بخش مهمی از انگیزه دفاع از سرنگونی اسد و قذافی همین است و بقیه اش دیوهائی که رسانه های غربی از بشار اسد و قذافی ساختند و دیگران را مغز شوئی کردند.

همین بازی تکراری در جریان انتخابات اخیر در امریکا نیز راه افتاد و اتهاماتی که در بالا ذکرش رفت متوجه پیک نت شد. چرا؟ برای آن که پیک نت نوشت به هیاهوهای انتخاباتی که رسانه های امریکائی به پا کرده اند توجه نکنید. نمی گوئیم نخوانید و نشنوید و نبینید، بلکه توصیه می کنیم که به خود اجاره بدهید از منابع دیگری هم رویدادها انتخابات امریکا بشنوید و بخوانید و ببینید. آن بخش لیوان آب را که این رسانه ها خالی نگهداشته اند را با اطلاعات خودتان از منابع دیگر پر کنید و با لیوان نیمه خالی به نظر و یقین نرسید.

ما درباره انتخابات امریکا چه گفتیم:

 

1-

پیک نت 9 آبان با عنوان

"بازی "هیلاری" فرشته- "ترامپ" دیو در انتخابات امریکا"

از قول دانیل ولش تحلیلگر سیاسی امریكایی نوشتیم:

«هیلاری باید به انحصارات تسلیحاتی امریكا كه حامیان مالی او بوده اند جنگ بی پایانی را اهدا كند تا هژمونی امریكا را در جهان زنده نگاه دارد. شیوه ای از اتهامات كه ما از دوران مك كارتیسم تا كنون ندیده ایم حاکم است. روشی كه مدام دور ترامپ مطرح می شود. كلینتون خودش میداند دارد كاملا دروغ میگوید اما اهمیتی نمیدهد. این زن كسی است كه در نابودی لیبی شركت داشته، دست راست اوباما در سرنگونی دولتهای هندوراس و برزیل بوده، در جنگهای نیابتی سوریه و یمن نقش داشته و هنوز چنان گستاخ است كه میگوید ما باید سیاست خارجی خشن تری داشته باشیم. ظاهرا بمباران زنان و بچه ها در پاكستان خیلی بنظرش خشن نبوده است. بنظرم اینها كار یك سیاستمدار نیست بلكه جنگ طلبان و تاجران مرگ هستند كه از كمپین او حمایت مالی كرده اند. او حالا باید بدهی اش را به اینها بپردازد و چیزی كه میخواهند یعنی یك جنگ بی پایان به اینها هدیه كند تا امریكا هژمونی جهانی اش را زنده نگاه دارد.

 

2-

پیک نت- 19 مهر با عنوان:

" نگاهی دیگر به مناظره تلویزیونی شب گذشته کلینتون و ترامپ

چرا از ترامپ

یک غول خطرناک ساخته اند؟

 شب گذشته به وقت امریکا، یکی دیگر از مناظره های تلویزیونی دو نامزد جمهوریخواه و دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد. از همان ساعات اولیه انجام این مناظره پربیننده ترین رسانه های تلویزیونی تفسیرهای جهت دار در باره این مناظره را آغاز کردند و رسانه های فارسی زبانی مانند بی بی سی و یورو نیوز و صدای امریکا نیز با دنباله روی از این تفسیرها، نکات مهمی از این مناظره را سانسور و نکاتی را برجسته ساختند. این شیوه فریب افکار عمومی چنان جا افتاده است که رسانه های داخل کشور اعم از اصلاح طلب و غیر اصلاح طلب نیز در دام همین شیوه، اخبار این مناظره را منتشر کردند.

این رسانه ها متمرکز شدند روی اتهامات جنسی دو طرف به یکدیگر و مشتی حرف های پوچ که هیچ نقشی در شناخت تفکر سیاسی و یا حداقل ادعاهای سیاسی آنها برای آینده امریکا ندارد. آنها چه نکاتی از مناظره ترامپ را در پس پرده نگهداشتند تا ما را در بی خبری نگهدارند:

ترامپ در باره اتهام ارتباط با روسیه گفت:

«من هيچ ارتباطي با روسيه ندارم، من پوتين را نميشناسم ولي فكر ميكنم عالي ميشد اگر ما با مسكو به تفاهم ميرسيديم، براي اينكه بطور مثال با هم بتوانیم با داعش مبارزه کنیم. واقعیت اینست که

هر وقت جرياني آنطور كه باید پیش نمی رود ، آنها (دمکرات ها) روسيه را مقصر اعلام می کنند. من هيچ چيز درباره روسيه نميدانم. در مورد جريانات داخلي آن خبري ندارم، من تجارتي با روسيه ندارم ( ارتباط اقتصادي) در مورد سوریه نیز من اصلا از اسد خوشم نمي آيد اما او با داعش مبارزه ميكند. روسيه و ايران هم با داعش مبارزه ميكنند و آنها اكنون با هم متحد شده اند و اين بخاطر ضعف سياست خارجي ما مي باشد.»

آن دیوی که از ترامپ ساخته اند در این اظهار نظری که در بالا خواندید و مستقیما از مناظره دیشب ترجمه کرده ایم می بینید؟

این که ترامپ برنده انتخابات شود و یا هیلاری کلینتون مورد بحث نیست، بحث اینست که چرا تمام رسانه های غربی مثل یک ارکستر همآهنگ علیه ترامپ و آن هم با تمرکز روی نکاتی که یا پوچ و بی اهمیت است و یا پس از انتخابات و در صحنه عملی جهان و صحنه داخلی امریکا رنگ می بازد متمرکز شده اند؟ نباید به این نکته بیاندیشیم؟

آن دیوی که بعنوان فرمانده حمله نظامی به ایران و برهم زدن توافق اتمی ساخته اند، چقدر واقعی است و می تواند تحقق یابد؟ شرایط منطقه و جهان چنین اجازه ای را می دهد؟ دقت کنید روی جمله او در باره ضعف سیاست خارجی امریکا، دقت کنید به آن جمله ضرورت همکاری با روسیه، نکته همکاری و اتحاد روسیه و ایران و سوریه! آیا کارزار علیه ترامپ به دلیل همین نظرات نیست؟ آیا بزرگ کردن آنچه که او در باره مسلمانان در یک کارزای انتخاباتی گفته بخشی از شگرد جنگ روانی با مردم نیست؟

 

3-

درباره دیدار و مذاکره

رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا

 با پادشاه عربستان سعودی

20 آبان

 

«این دیدار روز سه شنبه  همین هفته و پس از دیدار و مذاکرات روُسای ستاد مشترک امریکا وترکیه در آنکارا صورت گرفت. ظاهرا مذاکرات بر سر سیاست مشترکی است که می خواهند برای سوریه تدوین کنند. بویژه بر سر شهر "رقه" که ترکیه بیم دارد با شکست کامل داعش در آن، کردهای سوریه گام بلند دیگری برای تشکیل حکومت خود مختار بردارند و سرود یاد کردهای ترکیه بدهند. اما این دیدار می تواند روی دیگری هم داشته باشد و آن تغییر سیاست در برابر دولت سوریه و رسیدن به نوعی تفاهم با آن و با روسیه بر سر تحولات منطقه از جمله سوریه. تا آنجا که گفته شده، ترامپ زیاد مایل به ادامه سیاست سنتی امریکا در برابر عربستان سعودی نیست و در انتخابات اخیر نیز اسرائیل و جامعه یهودیان امریکا تمام تخم مرغ های خود را در سبد هیلاری کلینتون گذاشته بودند. بنابراین باید در آینده منتظر زاویه در سیاست کاخ سفید دربرابر اسرائیل هم بود. آیا این سه سیاست. یعنی تفاهم با روسیه و سوریه و اندک فاصله از عربستان و اسرائیل معنایش نزدیکی کاخ سفید در آینده با جمهوری اسلامی و سرعت پیدا کردن اجرای برجام در گام نخست است؟ باید دید!

4-

پیک نت 24 مهر:

« ترامپ اگر یک حرف قابل تامل در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری امریکا زده باشد اینست که چنین سطح نازلی از تبلیغات انتخاباتی در تاریخ امریکا سابقه ندارد. با این تبلیغات سطح نازل سعی می کنند مهم ترین مسائل مطرح داخلی و جهانی امریکا را در سایه افکار عمومی قرار دهند. »

این سخن او نیز سخن بیهوده ای نیست. این که ترامپ خود چه حرف های جنجال برانگیزی زد به یکسو، این واقعیتی که روز گذشته گفت سوی دیگر ماجراست.

 

5-

پیک نت 15 آبان

با عنوان:

"آقا فرموده را" امام جمعه ها غرغره می کنند

 

 

انتخابات امریکا تا چند روز دیگر برگزار می شود و کاخ سفید تحویل ترامپ و یا هیلاری کلینتون می شود. این که کدامیک به کاخ سفید خواهند رفت آنقدر اهمیت ندارد که کشف آنچه امریکا پس از این انتخابات می خواهد با اروپا و دیگر نقاط جهان بکند اهمیت دارد. اگر ما نتوانیم این آینده را حدس بزنیم آنوقت می شویم امام جمعه های کم دانش و پرگوی شهرهای ایران که دیروز در نماز جمعه ها هرچه آقای خامنه ای روز قبل از آن گفته بود را غرغره کردند. آقای خامنه ای نیز به جای دادن تحلیلی از اوضاع انتخابات امریکا و اهداف پشت آن، رفت روی کارزار مشمئز کننده انتخاباتی دو نامزد جمهوریخواه و دمکرات و این که آبروی امریکا را بردند و یا می برند.

آقا! آبرو می برند یعنی چی؟ کدام آبرو؟ در امریکا با افکار عمومی بازی می کنند و این بازی همین حرف هايی است که دو نامزد انتخاباتی خطاب به یکدیگر گفتند و در دوره های قبل هم تا حدودی همین ها را علیه هم می گفتند. پشت این بازی را بابد حدس زد. آنها خوب می دانند که رسانه های امریکا افکار عمومی را برای رای گیري همینگونه تربیت کرده اند که شاهدیم. تمام برنامه ها را پشت صحنه چیده اند اما رای را از مردم نه با اعلام آن برنامه ها بلکه با همین حرف ها و اتهامات و ادعاهای پوچ می گیرند.

آقا! مسئله اصلی را بگو. حرفی بزن که پشتش فکر خوابیده باشد. در اینصورت است که آگاهی مردم بیشتر می شود، نه با شعار و مسخره کردن و سپس پامنبری خوانی امام جمعه ها. به تضاد منافع و بحران اقتصادی میان امریکا و اروپا باید فکر کرد. از نقش روسیه در آینده اروپا، به اختلافی که بر سر دفاع و یا متلاشی کردن اتحادیه اروپا و سپس یار گیری از میان کشورهای اروپايي وجود دارد، به تمایل و یا عدم تمایل روسیه به متلاشی شدن اتحادیه اروپا، به ضربه اتمی، به جنگ نیابتی در خاورمیانه بگو. اینها را گذاشته اید و پرچم آبروباختن امریکا را بلند کرده اید و امام جمعه دهن دریده و کم عقلی مثل علم الهدا هم برای خوشایند جنابعالی مژده داده که امریکا در سراشیبی سقوط است! به همین آسانی و بی دردسری؟ این شد تحلیل؟


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 آبان

 
 

اشتراک گذاری: