ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 مهر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

1700 روستا تخلیه شده

روستاهای شرق کشور

بسرعت خالی از سکنه می شود!

 
 
 
 

مهاجرت در شرق ایران که در چند سال گذشته کنُد شده بود، شتاب مجدد گرفته تا جایی که هزار و ۷۰۰ روستا به دلایل مختلف از جمله بی‌آبی در استان مرزی خراسان جنوبی خالی از سکنه شده است.

مدیرکل دفتر روستایی و شوراهای استانداری خراسان جنوبی این خبر را اعلام کرد و افزود:

«خشک‌سالی،‌ کم‌آبی و بیکاری از مهم‌ترین دلایل مهاجرت روستائیان به شهرهاست. مهاجرت بر اثر این عوامل تنها مختص استان خراسان جنوبی نیست، بلکه سراسر شرق کشور را درگیر کرده است.

آمار جدیدی از مهاجرت روستاییان به شهرها در دست نیست، که باید در سرشماری نفوس و مسکن امسال مشخص شود.»

با افزایش مهاجرت روستائیان به شهرها علاوه بر متروکه شدن بسیاری از روستاها؛ مرزها خالی شده و این تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

باید علاوه بر کمک به روستائیان برای تشویق به ماندن و کشاورزی، روی راه اندازی صنایع کوچک در روستاها هم حساب کرد. درعین حال که مدیریت منابع آبی هم بسیار مهم است. 47 درصد روستاها به دلیل نبود آب خالی از جمعیت شده‌اند. با توجه به بارندگی کم و تبخیر بالا وضعیت خراسان جنوبی به سمت بحران میرود. شهرستان‌های بشرویه، طبس، سرایان و فردوس به لحاظ بارندگی بیش‌ترین مشکلات را دارا هستند. وقتی مردم نان‌وآبی برای خوردن نداشته باشند، بدون شک از روستاها مهاجرت می‌کنند. در حال حاضر در برخی از روستاها حتی یک درخت سبز هم وجود ندارد و مردم برای لیوانی آب باید به انتظار تانکر بنشینند. در ۱۰ سال گذشته حدود ۵۰ درصد روستاییان استان به حاشیه شهرهای بزرگ مهاجرت کرده‌اند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 مهر

 
 

اشتراک گذاری: