ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

12 مهر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سرانجام جنگ سوریه

با جنگ امریکا و روسیه معلوم می شود؟ 
 
 
 
 

روزنامه رأی الیوم: هنگامی که خانم«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه  نسبت به «تجاوز»آمریکا به ارتش و دولت سوریه هشدار می دهد و «تهدید»می کند که این «تجاوز»به سوریه منجر به نتایج فاجعه باری نه فقط برای سوریه بلکه برای همه خاورمیانه می شود، این موضع گیری بازتاب دهنده چیزی هایی است که نمی دانیم و این روس ها هستند که می دانند چه هستند. خانم زاخارووا فقط یک «منتقل کننده» پیام هاست و چیزی را اعلام می کند که از او خواسته می شود. وی سازنده سیاست نیست بلکه آینه ای بازتاب دهنده  دستورات است به همین دلیل این هشدارها و تهدیدهایش را باید جدی گرفت.

می توانیم بوی غذای خاصی که در واشنگتن و به طور مشخص کاخ سفید در حال پخته شدن است را احساس کنیم. «باراک اوباما»رئیس جمهوری آمریکا از آمادگی اش برای دیدار با منتقدانش در دولت و به طور ویژه در وزارت دفاع را اعلام کرد و بازهای این وزارت بودند که از تفاهم ها با روسیه شانه خالی کرده و مواضع ارتش سوریه در کوه«الثرده»در «دیرالزور»را بمباران کردند.

هر کسی اطلاعات درز کرده به بیرون از دیدار «جان کری»وزیر خارجه آمریکا با گروهی از معارضان سوری در حاشیه نشست های سازمان ملل را دنبال کرده باشد این تصور برایش به وجود می آید که دولت آمریکا شاهد نزاع شاخه هاست، برخی گزینه نظامی برای براندازی نظام دمشق را ترجیح می دهند و برخی دیگر ترجیح می دهند که به دلایل پیامدهای وخیم، آمریکا خودش را در چنین ورطه ای گرفتار نکند. کری در نواری صوتی که به بیرون درز کرده گفت که وی سرخورده است زیرا تلاش های دیپلماتیک برای پایان دادن به نزاع در سوریه با اقدام نظامی حمایت نشد و «دعوتش برای اقدام نظامی پس از فروپاشی آتش بس گوش شنوایی نداشت.»

درز دادن این نوار و محتوایش  به روزنامه «نیویورک تایمز»اتفاقی نبود و منظور پنهان کردن یا تحریک یا فشار است.

خانم زاخارووا گفت:« تغییر نظام در سوریه باعث ایجاد خلائی می شود که تروریست ها آن را پر می کنند و تغییر نظام در عراق همان عاملی است که باعث صعود داعش شد که روسیه در سوریه با آن می جنگد.»

این نخستین بار است که یک مسئول روسی درباره تغییر نظام در دمشق و بمباران ارتش سوریه توسط واشنگتن با این وضوح و صراحت سخن می گوید و چه بسا این همان چیزی است که ارسال ناو هواپیما بر و هفت ناوچه جنگی روسیه به سواحل سوریه و نیز ارسال هواپیماهای مدرن از نوع«سوخوی24» و «سوخوی 34»و سه هزار نظامی به پایگاه هوایی «حمیمیم»را تفسیر می کند.

ما در برابر بالا گرفتن تنش در بحران سوریه به شکل بی سابقه ای هستیم و احتمال برخورد نظامی مستقیم روسیه- آمریکایی بیش از هر زمانی افزایش یافته است . شاید بمباران مواضع ارتش سوریه توسط آمریکایی ها در دیر الزور یکی از نشانه های بالا گرفتن این تنش است.

از نظر بسیاری چه بسا هنوز زود باشد از جنگ روسیه و آمریکا در  سوریه سخن گفت اما جنگ ها همیشه با گسیل نیروها و تهدیدهای کلامی و درز کردن اطلاعات به رسانه ها در چارچوب فریب و گمراه کردن شروع می شوند.

برای هزارمین می گوییم که  «ولادیمیر پوتین»رئیس جمهوری روسیه،نه برژنف پیر خرفت است و نه گورباچف مزدور غرب و نه یلتسین مست است و بر این باور نیستیم که پوتین در صورتی که آمریکا تصمیم به رویارویی نظامی در سوریه بگیرد، دست بسته بماند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 12 مهر

 
 

اشتراک گذاری: