ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 مهر ماه  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

پوتین در استانبول:

همه نیروهای خارجی

باید حلب و سوریه را ترک کنند

 
 
 
 

 

کنفرانس جهانی انرژی در استانبول ترکیه برگزار شد. در این کنفرانس درباره قیمت نفت و میزان تولید آن بحث هائی مطرح شد و پیشنهادهائی ارائه شد. از جمله پیشنهادها، پیشنهاد پوتین رئیس جمهور روسیه بود که شخصا در این کنفرانس شرکت کرده بود. او طرح کاهش تولید را مطرح کرد که عملا به معنی افزایش قیمت جهانی نفت است و امریکا و کشورهای نفت خیز خلیج فارس با هدایت امریکا مخالف آن هستند.

بخش هائی از سخنان و طرح پوتین در برخی رسانه های فارسی خارج از کشور منعکس شد اما پوشش خبری و تفسیری به آن ندادند. گوئی سر را دلا کرده اند تا این موج هم بگذرد و باز بر طبل روسیه ستیزی و اسد ستیزی و جنگ سوریه بکوبند.

با اعلام طرح روسیه برای کاهش تولید نفت، قیمت آن در بازار جهانی اندکی افزایش یافت و این مسئله نشان داد که کاهش تولید نفت چقدر اهمیت دارد برای کشورهای نفت خیز، از جمله ایران که بودجه عمومی آن وابسته به نفت است.

اما، آن انگیزه ای که موجب شد چند نکته خبری زیر را(درحالیکه پیک نت همزمان با روزنامه های ایران در تعطیلات چهار روزه است) از کنفرانس جهانی انرژی در استانبول بنویسم، سکوتی است که رسانه های فارسی زبان خارج از کشور در مورد آنها کردند.

1- در پایان کنفرانس اعلام شد که روسیه طی قراردادی که با ترکیه منعقد کرد، گاز را 10 در صد کمتر از قیمت جهانی به ترکیه می فروشد که این یک امتیاز بزرگ برای ترکیه است.

2- سطح مناسبات اقتصادی و بویژه صادرات مواد غدائی ترکیه به روسیه به دوران پیش از سقوط هواپیمای نظامی روسیه برفراز سوریه با شلیک هواپیماهای نظامی ترکیه باز می گردد. پوتین در کنفرانس خبری که با حضور اردوغان رئیس جمهور ترکیه در استانبول برگزار شد، با اعلام این خبر افزود که از این پس روسیه تنها با شرکت های بزرگ ترکیه طرف قرارداد خواهد بود و دو کشور موافقت کردند که کارشناسان روس در شرکت های تولیدی که مواد غذائی به روسیه صادر می کنند حضور داشته و بر تولید آنها نظارت کنند تا استاندارهای روسیه مراعات شود.

3- در کنفرانس خبری، از پوتین درباره جنگ سوریه و بویژه جنگ در حلب سئوال کردند و او برای نخستین باز با صراحت گفت: «دولت سوریه هیچ نیروی خارجی که بدون خواست دولت این کشور وارد سوریه شده باشد را نمی پذیرد و روسیه نیز همین نظر را دارد و باید همه نیروهای خارجی سوریه را ترک کنند. در مورد امریکا نیز این کشور حاضر به همکاری برای مبارزه با تروریسم نیست و ما بیش از این منتظر نمی مانیم. تمام گروه های مسلح باید شهر حلب را ترک کنند و روسیه هیچ استثنائی در این زمینه قائل نیست.»

هیچیک از سه نکته بالا در اخبار تکه پاره شده کنفرانس انرژی در استانبول را ما تاکنون روی صفحات رسانه های فارسی زبان خارج از کشور ندیده ایم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 مهر

 
 

اشتراک گذاری: