ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

با "اوین"، این موزه

جنایات و مرگ آرزوها

چه می خواهند بکنند؟

 
 
 
 

 

شهرداری تهران می خواهد دست بگذارد روی زندان اوین. البته پس از تخلیه شدن آن از زندانیان. حالا رئیس سازمان زندانها می گوید اوین را حاضر نیست مفت بدهد به شهرداری. قیمت زمین اوین 3 ‌هزار و 440 میلیارد تومان برآورد شده است. تقریبا 20 درصد بودجه 18 هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران. البته این حداقل قیمت اوین است، حداکثر آن بالغ بر 10 هزار و 320 میلیارد تومان است.

اوین، جزئی از منطقه سعادت‌آباد تهران است، یکی از مهم‌ترین محله‌های شمال تهران به دلیل جاری بودن رودخانه و نهر منشعب از آن، قدمت درختان محله پاچنار که آب جاری رودخانه درکه به راحتی بر‌آن سوار می‌شود، محله حصار که در جهت نزدیکی به دسترسی‌های اصلی قرار دارد، محله درب مدرسه که راه قدیمی اوین به درکه از داخل آن می‌گذرد و در آخر محله هشترودی که اکثر باغات در آن قرار دارند. زمانی که زندان اوین در این منطقه ساخته شد، منطقه خارج از شهر بود و زمین آن متعلق به سیدضیاء‌الدین طباطبایی عامل کودتای 1299 و روی کار آمدن رضاشاه بود. اوین از همان ابتدا به زندان سیاسی تبدیل شد و در دهه 50 هر جنایتی که ساواک می توانست در آن مرتکب شد. از شکنجه و قتل تا بردن زندانیان به تپه های اوین و به گلوله بستن آنها. پس از انقلاب، آیت الله طالقانی که مدتی در اوین زندانی بود، از زندان اوین بازدید کرد و پس از خروج از آن، کنار در ورودی اوین روی یک صندلی نشست و به خبرنگاران وعده داد که اوین به موزه جنایات شاه تبدیل خواهد شد. اما نه تنها چنین نشد، بلکه اوین بار دیگر به جایگاه خود در دوران شاه بازگشت و تیم اسدالله لاجوردی مرتکب جنایاتی در آن شدند که روی ساواک را هم سفید کرد. هزاران زندانی سیاسی در اوین تیرباران شدند و یا در شوفاژخانه آن به دار آویخته شدند.

درحال ‌حاضر منطقه سعادت‌آباد 45 بوستان و فضای سبز، دو مرکز تفریحی ورزشی، 19 مدرسه و 10 مرکز خرید دارد و نمیتوان به بهانه ایجاد فضای سبز این زندان را در هم کوبید تا آنچه در آن گذشته - از دوران شاه تا جمهوری اسلامی- را از حافظه تاریخی ملت پاک کنند. مگر ساختمان مرکزی آن تبدیل به موزه شود و بقیه آن تبدیل به پارک و انواع موزه های دیگر و حتی مجموعه های ورزشی.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: