ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

4 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آمار ایرانیان سیگاری خارج کشور معلوم نیست

10 میلیون ایرانی

در داخل کشور سیگار می کشند

 
 
 
 
 

 

یک کارشناس مرکز بهداشت در صومعه سرا گفته است:

3 درصد نوجوانان 13 تا 15 سال ایرانی سیگاری اند و 8.7 درصد نوجوانان مستعد سیگاری شدن هستند.

هم ‌اکنون بیش از 10 میلیون مصرف ‌کننده دخانیات در کشور وجود دارد و این در حالی است که 14 درصد جمعیت ایران بین 15 تا 64 سال مصرف‌کننده مواد دخانی هستند.

مصرف قلیان از 12 به 26 درصد در ایران افزایش یافته است. هر مصرف‌ کننده قلیان در هر وعده معادل 100 نخ یا بیشتر دود سیگار استنشاق می‌کند.

دود سیگار هنگام پُک زدن به دهان و ریه وارد می‌شود و جریان کناری در فاصله پُک زدن از نوک سیگار در هنگام بازدم وارد ریه می‌شود. دود سیگار حاوی 4000 نوع ماده با آثار آنتی ‌ژنی، جهش ‌زایی، سرطان ‌زایی، دارویی و ضد سلولی است.

آلومینیوم، آرسنیک، کادمیوم، سیانید، د.د.ت از جمله سموم موجود در تنباکو، دود سیگار و قلیان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر پُکی که به قلیان زده می‌شود تقریباً 40 برابر یک پُک سیگار دود به ریه فرد می‌رساند و درجه حرارت بسیار بالای ناشی از استعمال ذغال قلیان، مواد سمی و سرطان‌زای بیشتری را در بدن بوجود می‌آورد. ترکیب سمی منوکسیدکربن در قلیان حدود 10 برابر بیشتر از سیگار است.

دود قلیان در مقایسه با دود سیگار زودتر باعث تخریب بافت ریه می‌شود. مقدار نیکوتین موجود در یک وعده کشیدن قلیان با مقدار نیکوتین موجود در یک بسته کامل سیگار برابری می‌کند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 4 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: