ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

10 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مقدمات وداع

با خامنه ای فراهم می شود؟

 
 
 
 

در روزهای اخیر، مهم ترین خبری که در محافل بالای حکومتی مورد بحث و حدس و گمان و رایزنی است، خبر دیدارهای اخیر حجت الاسلام رئیسی تولیت آستانقدس رضوی است. بویژه دیدارهائی که با فرماندهان دو سپاه قدس و سپاه کل و شماری از دیگر فرماندهان سپاه داشته است. وی با برخی وزرا و مقامات دولتی نیز دیدارهائی داشته است. از جمله وزیر اقتصاد و دارائی.

دو نگاه نسبت به این دیدارها مطرح است:

1- روشن شدن وضع مالی و اقتصادی آستانقدس و مناسباتی که این امپراطوری از نظر اقتصادی با سپاه و وزارتخانه ها دارد و سرانجام مالیاتی که باید به دولت بدهد. خود رئیسی در تازه ترین سخنانش گفته است که خواهان شفافیت امور اقتصادی در آستانقدس است. آیا این سخن به معنای تصفیه هائی در امپراطوری است که آیت الله واعظ طبسی از خود باقی گذاشته و دست سپاه – بویژه سپاه قدس- در جیب آنست؟

2- بیماری علی خامنه ای جدی تر از هر زمان دیگری شده و زیر فشاری که به او وارد می آید که قبل از فوت و در زمان حیات خویش مسئله جانشینی را حل کند تا نظام بعد از او دچار از هم پاشیدگی و چند دستگی نشود، ناچار به تمکین شده و زمینه جانشینی را فراهم می کند؟

اگر احتمال دوم جدی باشد، آنگاه دیدار فرماندهان سپاه با وی را می توان نوعی بیعت تلقی کرد. اما دراینصورت، این رهبری فردی خواهد بود و یا او را از هم اکنون بعنوان رئیس شورای رهبری در نظر گرفته اند و یا بر سر وی تفاهم در سطح بالا بدست آمده است. تفاهمی که مجلس خبرگان تنها با یک نشست و برخاست آن را تائید خواهد کرد.

نشاندن جنتی بر راس مجلس خبرگان نشان میدهد که نقشی جز نشست و برخاست برای تائید تصمیم پشت صحنه برای این مجلس در نظر گرفته نشده است. آخرین سخنان رئیسی نیز همین را تائید می کند. این سخن از اوست:

«اخیرا با دوستان خبرگان در خدمت مقام رهبری بودیم و ایشان تاکید بر نظارت خبرگان بر دولت، دستگاه قضائی و مبارزه با مفاسد داشتند!»

از این سخن جز این بر نمی آید که نقش مجلس خبرگان نه نظارت بر رهبر، بلکه نظارت بر دیگر نهادهای انتخابی و برخی از انتصابی ها نظیر قوه قضائیه است.

تعبیر دیگری که از این سخنان رئیسی می شود، برداشت اول از دیدارهای اخیر وی است. یعنی شفاف شدن (به قول خود وی) امور اقتصادی آستانقدس که بی شک این شفافیت باید سپاه و ارگان های نظامی- اقتصادی و نحوه خرج بودجه آن را نیز شامل شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 10 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: