ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

موزه جواهرات سلطنتی

می توانید نگاه کنید

اما حق ندارید به آنها دست بزنید

 
 
 
 

 

این عکس ها، از موزه جواهرات سلطنتی از سوی خبرگزاری مهر منتشر شد. بزرگترین الماس ها، یاقوت ها و زمردهای جهان به همراه الماس دریای نور و تاج کیانی وتخت نادری.

همه اینها زینت بخش پادشاهان و همسرانشان بودند که نمی شد با خود به گور ببرند و گذاشتند و رفتند. این تاج را هم رضاشاه بر سر گذاشت و هم محمد رضا شاه. آن تخت نادری را هم نادرشاه بر آن جلوس می کرد. و حالا نه از شاه نشان مانده و نه از شاه نشان! آنها که حالا حاکم اند، به سرانجام هم می اندیشند؟ این که نه اسکندر ماند و نه کوروش. بناهای باشکوهی را هم بعنوان مقبره برای خود ساختند تا در آن آسوده بخوابند. اما این آسودگی هم دوام نیآورد. به تخت جمشید و قبر کوروش نگاه کنید. به قبر فرعون در مصر و دیگران و دیگرانی که بودند و هستند و می آیند و می روند.

موزه جواهرات سلطنتی در بانک مرکزی است و خزانه آن به حساب می آید. در زمان رضا شاه، جواهرات سلطنتی به زیرزمین کاخ مرمر منتقل شد و در سال ۱۳۱۶ و پس از تکمیل ساختمان بانک ملی ایران قسمت عمده این جواهرات به موزه بانک ملّی منتقل و پشتوانه اسکناس کشور شد.

ساعت کاری این موزه از ۱۴ تا ۱۶ روزهای شنبه تا سه شنبه است. یافتن این ساعت کاری و  یا رزرو بلیت و تماس با شماره تلفنی که در سایت بانک مرکزی درج شده، کار آسانی نیست. معمولا کسی پاسخگوی شماره ها نیست و این موزه سایتی هم برای رزرو بلیت ندارد.

برای بازدید باید از درهای امینتی عبور کرد، بلیت ۴ هزار تومانی خرید و پس از تحویل دادن همه وسایل همراه، حتی خودکار، کاغذ و موبایل و رد شدن از همه گیت های پیش رو به دری عظیم رسید که در ورودی خزانه است.

کنار همان در ورودی تخت طاووس قرار دارد. داخل خزانه به ازای هر دو بازدیدکننده یک مامور از ماموران حفاظت بانک مستقر است وظیفه آنها مراقبت از بازدیدکنندگان و حفاظت ویترین ها و جلوگیری از رفتن بازدیدکنندگان به پشت ویترین هاست. چرا که در آن بخش ها هم اگرچه دوربین مداربسته وجود دارد اما احتمال آسیب رساندن هست.

محافظان موزه می گویند هیچ چیزی از این موزه از دوران پهلوی تا کنون نه تغییر کرده و نه حذف شده است. تاج کیانی، الماس دریای نور و تخت طاووس.

اشیایی مانند تاج ها، جواهرات، گردنبندها، گل سینه ها، شمشیر، انفیه دان ها و ... به همراه لباس شاهان قاجار و پهلوی دیدنی است. در این میان تاج فتحعلی شاه قاجار که به تاج کیانی معروف و با الماس، زمرد، یاقوت و مروارید آراسته است چشم ها را خیره می کند. رو به روی آن تاج پهلوی قرار دارد. تاجی که رضاخان و محمدرضا پهلوی آن را بر سر گذاشتند. این تاج از طلا و نقره ساخته شده و با الماس های برلیان، زمرد، یاقوت کبود و مروارید مزین است. کلاه تاج از مخمل قرمز است و در قبه آن تخمه زمرد قرار دارد. این تاج به شکل تاج های شاهنشاهان ساسانی است. در این تاج سه هزار و ۳۸۰ قطعه الماس، ۵ قطعه زمرد، ۲ قطعه یاقوت کبود و ۳۶۸ حبه مروارید کار گذاشته شده است که وزن آن را به حدود دو کیلو و هشتاد گرم می رساند.

الماس کوچک صورتی اما گرانبها به نام الماس دریای نور که درجهان بی نظیر است. اگرچه تنها ۱۸۲ قیراط وزن دارد. دریای نور رقیب الماس کوه نور است. این دو گوهر متعلق به نادر شاه بوده، اما الماس کوه نور، بعد از مرگ نادر شاه، توسط احمدشاه درانی به افغانستان برده شد. بعد از احمدشاه، به شاه شجاع منتقل شد و پس از شکست شاه شجاع به دست سردار هندی، ملقب به شیر پنجاب، الماس مزبور به تصرف سردار نامبرده درآمد. این گوهرها بعدها به دست کمپانی هند شرقی افتاد و بدان وسیله به دربار انگلستان راه جست و به ملکه ویکتوریا هدیه شد.  اکنون این گوهر در تاج ملکه الیزابت نصب است.

الماس دریای نور، پس از قتل نادرشاه، به نوه او شاهرخ میرزا رسید، سپس به دست امیرعلم خان خزیمه و بعداً به دست لطفعلی خان زند افتاد. هنگامیکه لطفعلی خان از آقا محمدخان قاجار شکست خورد، گوهر مذبور به گنجینه جواهرات قاجار منتقل شد. ناصرالدین شاه معتقد بود این گوهر یکی از گوهرهای تاج کوروش بوده است و خود او بسیار به این گوهر گرانبها علاقه داشت و زمانی آن را به کلاه و گاهی به سینه خود نصب می کرد و حتی تولیت دریای نور را منصبی مخصوص قرار داد و این افتخار مهم را به اعیان و بزرگان کشور محول می داشت.

شیء گرانبهای دیگر کره جواهرات است روی این کره به راحتی می توان نقشه ایران را پیدا کرد. اما پیدا کردن کشورهای دیگر در آن مشکل است. کره جواهرات چند سال پیش کج شده بود و متخصصان مرمت اشیای سازمان میراث فرهنگی با همکاری بانک مرکزی آن را مرمت کردند.

در این کره، پنجاه و یکهزار و سیصد و شصت و شش قطعه جواهر  نصب شده و سی و چهار کیلوگرمی به قطر ۶۶ سانتیمتر وزن دارد. این کره در سال ۱۲۹۱ خورشیدی به دستور ناصرالدین شاه توسط گروهی از جواهرسازان ایرانی به سرپرستی ابراهیم مسیحی از جواهرات پیاده ای که در خزانه موجود بود، ساخته شده است. وزن خالص طلای به کار رفته در این کره ۳۴ کیلوگرم و وزن جواهرات آن ۳۶۵۶ گرم است. تعداد کل جواهراتی که در روی کره نصب شده، بیش از ۵۱ هزار و ۳۶۶ قطعه است.

 

اقیانوس‌ها و دریاها زمردنشان و آسیا مرصع به یاقوت و لعل، ایران مرصع به الماس، اروپا مرصع به یاقوت، آفریقا مرصع به یاقوت سرخ و کبود و آمریکای شمالی و جنوبی، استرالیا مرصع به یاقوت و لعل است و خط استوا به وسیله الماس نشان داده شده و دو حلقه زرین ساده که در روی آن‌ها گل‌های الماس نشان نصب شده، به طور متقاطع کره را در میان گرفته است‌.  بر روی کره القاب ناصرالدین شاه منبت و الماس نشان شده است‌. در این کره، کوه دماوند با یاقوت درشتی مشخص و شهر تهران با یاقوت معروفی به نام اورنگ ‌زیب نمایان است‌.

هر کدام از جواهرات و اشیای داخل خزانه تاریخچه ای دارند که شنیدن آن برای همه بازدیدکنندگان جذاب است به خصوص الماس هایی که متعلق به زنان دربار پهلوی بوده و نمونه تراش آنها در جهان وجود نداشته است. با این وجود همه این اشیا حدود ۷۰ درصد از پشتوانه مالی کشور را پشتیبانی می کنند.

خزانه جواهرات اگرچه برای بازدیدکنندگان داخلی و خارجی جذاب است اما مسئولان خزانه اجازه تصویربرداری به کسی نمی دهند. تصاویر منتشر شده در سایت های دیگر نیز کیفیت چندان مطلوبی ندارند. شاید به همین دلیل است که بسیاری از ایرانی ها هنوز به این موزه گرانبها نرفته اند. گویی اراده ای برای راه اندازی یک سایت و یا تصاویر بهتر از اشیای این موزه در مدیریت خزانه جواهرات وجود ندارد. اینها را راهنمایان موزه و حتی محافظان موزه نیز با گلایه بیان می کنند.

آنچه که پس از دیدن جواهرات بیشتر به چشم می آید خاکی است که روی جواهرات نشسته است و شیشه هایی که جای انگشت راهنمایان روی آن مانده است. این شیشه ها به قدری کثیف هستند که نگاه کردن به جواهرات را نیز تحت الشعاع قرار داده است. راهنمایان موزه توضیح می دهند که برای تمیز کردن این جواهرات باید ماهها مکاتبات اداری انجام داد تا اجازه تمیز کردن آنها و حتی باز کردن ویترین ها داده شود. آن هم با حضور ماموران و محافظان.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: