ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

11 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تغییرات گسترده در ارتش ترکیه

مستند به یک تبصره قانونی آغاز شد

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

ظاهرا و حداقل در آن بخش که مربوط به نیروهای مسلح است، هر نوع تغییری در قانون اساسی مورد نیاز اردوغان در صورت عدم کسب موافقت دو سوم آرای وکلای مجلس باید به همه پرسی گذاشته بشود، اما در سایه کودتا و در پی اعلام  شرایط فوق العاده و نتیجتا با تصویب تبصره هایی که برای قانونی شدنش آرای نصف بعلاوه یک نمایندگان کافی است امروز این قانون به تصویب رسید. این ها مصوباتی هستند که اردوغان به آنها "تغییرات کوچک در قانون اساسی" نام نهاده. یادآوری این نکته ضروری است که تعداد کرسی های حزب حاکم در مجلس 550 نفری 316 یعنی بیش از نصف بعلاوه یک می باشد. مصوبه اخیر تمامی ساختار ارتش ترکیه را تغییر میدهد و هر سه قوه زمینی دریایی و هوایی را وابسته به وزارت دفاع می کند. اردوغان دو قدم جلوتر رفت و گفت: "نه تنها وابسته به وزارت دفاع بلکه تحت نظارت مستقیم شخص وزیر دفاع".

با توجه به اینکه مقام نخست وزیری بیشتر سمبولیک و نمادی است و هم اکنون رئیس قوه مجریه در اصل خود اردوغان می باشد، این تغییر در قانون اساسی، ارتش را  کاملا تحت فرماندهی سیاسی رئیس جمهور کنونی یعنی اردوغان قرار داد. اردوغان مدعی "نفوذ سیاسی جریان  فتح الله گولن در ارتش است." همه به خوبی می دانند که تاریخ نفوذ اسلام سیاسی و سیاست اسلامی (با ریشه اخوان المسلمینی) به همه ارکان دولتی و از جمله نیروهای مسلح در ترکیه سابقه دار است و مربوط به امروز و دیروز نیست. بویژه در دوران همکاری اردوغان و گولن  با یکدیگر.

فتح الله گولن در دهه هفتاد با تاسیس تشکلی ضد کمونیستی عملا در همه حکومت ها، چه کودتایی و چه انتخاباتی در 110 سال اخیر ترکیه نفوذ کرده بود. فتح الله گولن نه تنها سکوی پرتاب اردوغان به موقعیت کنونی اش است بلکه سوخت رسان اصلی اش بود. اردوغان هم اکنون به بهانه "غیر سیاسی" کردن ارتش و با اتصال قانونی ارتش به خود عملا نیروهای مسلح را سیاسی تر کرد. چرا که هم اکنون صحبت از "ریاست جمهوری حزبی" است. بنابر این و با توجه به این مصوبه نیروهای مسلح عملا تحت کنترل احزاب حاکمه قرار خواهند گرفت. ساختار فلسفی ارتش ترکیه  بیشتر متکی به اندیشه های آتاتورک بود و بدنه اصلی کنونی در ارتش ظاهرا در همین راستا است. اردوغان می گوید با آوردن ارتش زیر چتر وزارت دفاع می توان از کودتاهای احتمالی در آینده جلوگیری کرد! در اینصورت باید دید که او چگونه می خواهد ارتش ترکیه را از سیطره  ناتو بیرون بیآورد.

در پی مصوبه امروز تمامی مدارس و دانشکده های نظامی هم بسته شدند و دانشجویانشان قرار است در دانشکده های غیر نظامی به تحصیلاتشان ادامه بدهند. در پی مصوبه اخیر 389 تن از نظامیان ارشد عزل شدند. با توجه به اخراج 16811 نظامی در روز های اخیر این رقم نزدیک به دو هزار است. تا آنجا که هم اکنون تعداد جنگنده های "اف" ارتش ترکیه تقریبا دو برابر تعداد خلبانان های ارتش است و و با کمبود شدید خلبان مواجه شده اند. دوره آموزشی جنگنده ها 6 سال می باشد!
امروز در شهر دیاربکر حزب "دمکراتیک خلق ها" میتینگی برگزار کرد که در آن "صلاح الدین دمیرتاش" از رهبران حزب، خطاب به دولت گفت: "مذاکرات صلح را دوباره آغاز کنیم و به حبس انفرادی عبدالله اوجالان پایان دهیم."   


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 11 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: