ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

از کشورهای دیگر نیز حضور دارند

آغاز آئین "پیرنارکی"

با حضور زرتشتیان ایران

 
 
 
 
 

 

آئین مذهبی زرتشتیان ایران بنام "پیرنارکی" در دامنه کوهی به همین نام در مهریز یزد آغاز شد. پیرنارکی از معابد زرتشتیان ایران است که پانزده کیلومتر خارج شهر مهریز است.

زرتشتیان اعتقاد دارند که شاهزاده "نازبانو" خواهر "شهربانو"- همسر امام حسین– که دختر "یزد گرد سوم" بود، درجریان حمله اعراب به ایران و شکست ساسانیان به این منطقه دور افتاده گریخت و در همین محل در گذشت. گفته می شود شهربانو دختر یزدگرد سوم نیز که با جنگ و گریز از چنگ اعراب گریخته و خود را به شهر ری رسانده بود در محلی که اکنون معروف به کوه بی بی شهربانوست کشته شد و در همانجا به خاک سپرده شد.

همه ساله زرتشتیان سراسر ایران، از دوازدهم تا شانزدهم مرداد در پیرنارکی جمع می شوند تا یاد او را گرامی بدارند.

در تحقیقات باستان شناسی اخیر، جاده قدیمی دسترسی به این محل از مسیر شهرستان تفت کشف شده است. طول این جاده ده کیلومتر و عرض آن چهار متر است. دیواره این جاده در بعضی از قسمت ها، تا ارتفاع یک متر، تماماً سنگ چین شده است. احتمالاً قدمت این جاده بیش از هزار سال است.

در مراسم هرساله پیرنارکی، به دانش آموزان برتر زرتشتی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه  جایزه داده می شود و زوج های جوان در نخستین سال ازدواج در این مراسم به حاضران شیرینی می دهند.

دانش آموزان شرکت کننده در آیین لباس نیک اندیشی سدره بر تن می کنند و کمربند کشتی بر کمر می بندند و به جرگه بسته کشتیان می پیوندند.

بارگاه پیرنارکی به سبک معماری سنتی زرتشتیان و از خشت و گل است و حدود75 اتاق که به آن خیله می گویند برای اسکان زائران ساخته شده است.

به باور زرتشتیان وی عروس پادشاه پارس بود که پس از ورود لشکریان اسلام به فارس رهسپار یزد شد و سرانجام در کوه نارکی در حومه شهرستان مهریز غیب شد. 

پیر سبز، خاتون بانو، نارستانه، پیرهریشت، ستی پیر، پیرالیاس شاه وهرام یزد، پیرمهر ایزد و چهل چراغ از دیگر مکان های مقدس زرتشتیان ایران است.

می گویند زرتشت در3600 سال قبل از میلاد مسیح در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به نام غدو متولد شد و پدرش پوروشسب نام داشت و در77 سالگی در آتشکده شهر بلخ بدست توربراتور کشته شد.
در استان های یزد، کرمان، فارس، تهران، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر 30 هزار زرتشتی زندگی می کنند که 6 هزار نفر آنها ساکن یزد هستند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: