ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

23 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه وزرای خارجه ترکیه و ایران

سه دیدار مهم سیاسی

پس از کودتای نظامی ترکیه

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

پس از کودتای 15 جولای سه سفر خارجی و سه دیدار بین مقامات ارشد سیاسی ترکیه با سه کشور حائز اهمیت بود. اولی سفر پنجم آگوست "نور سلطان نظر بایف" رئیس جمهور قزاقستان به ترکیه که محور مرکزی اش جایگاه ترکیه در پیمان شانگهای بود، دیگری سفر یک روزه اردوغان به سن پطرزبورگ برای  دیدار با پوتین که حد اقل نکته مرکزش آغاز روابط خصوصا تجاری متقابل بود و سفر روز گذشته جواد ظریف وزیر خارجه ایران به ترکیه که بی شک نقطه مرکزی اش سوریه بود.

پس از دیدار دو وزیر خارجه و هیئت های همراه وزیر امور خارجهَ ترکیه در نشست خبری مشترک از جواد ظریف و مردم ایران به خاطر حمایتشان از دولت در برابر کودتای 15 جولای تشکر کرد.

مولود چاوش اوغلو گفت: " شب کودتا و متعاقب آن نه من در شهر سامسون و نه آقای ظریف در تهران نخوابیدیم. ایشان در طول شب پنج بار با من تماس گرفتند. در آن شب آقای ظریف جزو وزرای خارجه ای بود که بیشترین تماس را با وی برقرار کردم."

وزیر امور خارجهَ ترکیه ضمن اشاره به کاهش حجم موجود در روابط تجاری بین دو کشور اظهار داشت: "هدف ما حجمی معادل 30 میلیارد دلار می باشد. ولی در خصوص تنوع محصولات و خصوصا حمل و نقل با موانعی مواجه هستیم که باید برطرف شوند. هردو طرف به طور جدی تمایل به افزایش سرمایه گذاری ها دارند و وظیفه ما کمک به سرمایه گذاران می باشد. این دیدار فرصتی تازه شد که به موضوعات منطقه ای بپردازیم و در راس آن انرژی و خصوصا گاز بود. ترکیه خواهان خرید بیشتر گاز طبیعی است و نیازمند همکاری های بیشتر در مورد حمل گاز ایران به ترکیه هستیم. در مورد توریسم بسیار خوشحال خواهیم شد که ایرانیان تعطیلات شان را در ترکیه بگذرانند. 

در خصوص سوریه نیز مجددا تبادل نظر کردیم و علیرغم برخی اختلاف دیدگاه ها قرار شد از این تبادل نظر بیشتری در این زمینه داشته باشیم. ما هم مانند ایران خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه هستیم.

ما از همان ابتدا تاکید و اعتقاد براهمیت نقش ایران برای استقرار صلح دائمی در سوریه داشتیم و هم اکنون نیز بر این باور هستیم. امنیت هر دو کشور موضوع مهمی است. همکاری های آتی مان در خصوص راه حل و صلح دائم در سوریه را تقویت خواهیم کرد." وزیر خارجه ترکیه بار دیگر پ ک ک را یک گروه تروریستی معرفی و آن را همطراز پژاک در ایران و کردهای سوریه دانست و خواهان همکاری مشترک برای مبارزه با آنها شد.
ظریف در این نشست به اهمیت نزدیکی و همکاری بین ترکیه و روسیه اشاره کرد و گفت: "بابت آغاز همکاری های جدید بین ترکیه و روسیه بسیار خوشحال هستیم و حاضر به کمک در خصوص افزایش این همکاری هستیم." ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال تشکیل مکانیزم سه جانبه روسیه- ترکیه- ایران و تمایل ایران مبنی بر جای گرفتن در این مکانیزم گفت: "روابط بین دو همسایه مهم مان (ترکیه و روسیه) رو به گسترش است و این به معنای همکاری منطقه ای است. این همکاری (نزدیکی) هم برای ترکیه و هم برای ما بسیار مهم است. ایران همواره در خصوص سوریه با ترکیه در قالبی مثبت و خیرخواهانه ملاحظات نزدیکی داشته. در این باب با روسیه نیز روابط خوب بر قرار است."

ظریف در بخش مربوط به مبارزه با تروریسم گفته ها و پیشنهاد صریح وزیر خارجه ترکیه را با این جمله تقریبا دور زد:

" اعتقادمان این است که طرفین جهت ثبات و صلح در سوریه و مقابله با تندروها باید همکاری کنند. و در این خصوص بابت همکاری و نزدیکی بین ترکیه و روسیه بسیار خوشحال هستیم. در خصوص روابط توریستی هم امیدوایم که برخی مشکلات با بعضی شرکت های توریستی رفع و سفر ها آغاز شود."  


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 23 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: