ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

24 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اعتراف به سقوط

روزنامه خوانی در ایران
 
 
 
 

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی جمهوری اسلامی اعتراف کرده که تیراژ مجموع نشریات کشور به یک‌ میلیون نسخه هم نمی‌رسد. ایشان حجت الاسلامی است بنام حسین شاه مرادی که در مراسم جشنواره کتابخوانی در انزلی این اعتراف را کرده است. ادامه صحبت هایش هم علیه فضای مجازی است و این که از هم پاشیدگی خانواده ها نتیجه استفاده از فضای مجازی است و البته دلیل کتاب نخواندن مردم و روزنامه مطالعه نکردن هم فضای مجازی است.

ایشان در بخش دیگری از صحبت هایش، با فراموش کردن آنچه که در باره نقش فضای مجازی در ایران گفته بود، درباره کشورهای دیگر جهان گفت: در برخی از کشورها تعداد شمارگان یک روزنامه به 23 میلیون نسخه می‌رسد.

(بقول مولوی: "آفتاب آمد، دلیل آفتاب!") اگر روزنامه نخواندن و کتاب مطالعه نکردن درایران ناشی از نقش فضای مجازی است، چرا در کشورهای دیگر اینگونه نیست؟ بنابراین دلیل اصلی "سانسور" است. همان دلیلی که صدا و سیما را زمین زده و مردم را به سوی ماهواره کشانده است. فقط برای یک نمونه ایشان و امثال ایشان میتوانند به مرکز اسناد انقلاب اسلامی و یا کتابخانه ملی و یا مرکز بزرگ اسلامی مراجعه کرده و آمار دو نوبت مطبوعات ایران را بگیرد. یک نوبت در آستانه و پس از سرنگونی رژیم شاه و فضای آزاد کتاب و مطبوعات و یک نوبت هم در ابتدای دولت خاتمی که مطبوعات امکان تنفس پیدا کردند. برای نمونه، روزنامه کیهان در زمان شاه 120 هزار نسخه تیراژ داشت. در سال انقلاب این تیراژ به 400 و سپس 500 هزار نسخه رسید و در روزهای انقلاب از مرز یک میلیون نیز گذشت. حالا همین روزنامه 50 هزار و به قولی 20 هزار منتشر می شود که عمدتا هم برای نهادهای حکومتی و زندانها برده می شود. همین امروز هم اگر سانسور از روی مطبوعات برداشته شود نیزما شاهد رشد جهشی تیراژ نشریات خواهیم بود. همین وضع در مورد کتاب هم هست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 24 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: