ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

30 مرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مرور مطبوعات 28 مرداد

هرکسی از ظن خود شد

مخالفت کودتای 28 مرداد

 
 
 
 

 

روزنامه های پنجشنبه ۲۸ مرداد تقریبا همگی مطالبی داشتند در باره سالگرد کودتای 28 مرداد.

 

۱-  روزنامه ارمان

-  ارمان در صفحه ۶ خود گفتگویی با "دکتر صادق زیباکلام" دارد در رابطه با کودتا. وی گفت: طرفداران دکتر مصدق در ۲۸ مرداد کجا بودند ؟ از رهبران جبهه ملی باید پرسیده می شد که چرا با وجود اینکه مشاهده کردید کودتا در حال شکل گیری است دست به اقدامی در مقابل ان نزدند.

روزنامه ارمان همچنین در یادداشت صفحه اول خود با عنوان "کودتا یا ضد کودتا" می نویسد: اقای دکتر زیباکلام و جناب اقای محمود کاشانی به همراه اقای عبد خدایی معتقدند مقابله با مصدق کودتا نبوده است، اما جامعه عمومی ایرانیان قضاوت مستقلی از دکتر مصدق دارند که نشان می دهد از روشنفکران خود به مراتب جلوتر هستند.

 

۲-  روزنامه مردم سالاری

- مردم سالاری در رابطه با کودتای ۲۸ مرداد یادداشت "انورخامه ای" را به چاپ رسانده است. وی گفت: به نظر من انگلیسی ها از قدرت گیری "توده ای ها" در ایران ترسیدند و کودتا با برنامه ریزی انجام شد.

-  مردم سالاری در صفحه ۸ خود کتاب "کودتا" اثر یرواند ابراهامیان را معرفی کرده است. نویسنده کتاب تاکید دارد با وجود به کار بردن زبان جنگ سرد و ادعای تلاش برای کنترل نفوذ کمونیست در منطقه خاورمیانه این موضوع هرگز نمی توانست توجیهی برای اقدام نظامی و انجام کودتا در ایران تلقی شود بلکه مساله تبعاتی مطرح بود که ملی شدن نفت می توانست بر مناطقی به دوردستی اندونزی و امریکای جنوبی و خلیج فارس به جا بگذارد.

-  عضو حزب مردمسالاری گفت: توهین به روحانی مصداق لومپنیزم است.

- ا تش سوزی سینما رکس ابادان در ۲۸ مرداد ۵۷

-  شیب تند افزایش مواد مخدر میان زنان.

-  رسول منتجب نیا:  یک امام جمعه حق ندارد برای خودش سیاست مستقلی اعمال کند.

 

3- روزنامه اعتماد

- اعتماد در صفحه ۳ خود یادداشتی دارد به قلم مدیر مسئول روزنامه "الیاس حضرتی" . وی نوشت: اعدام های سال ۶۷ باید به طور کامل، از سوی افرادی که در ان جلسات بودند برای مردم مطرح شود.

 

۴-  روزنامه افتاب

-  سرمقاله افتاب با عنوان "داستان نفت ایران و دکتر مصدق" نوشت: رضا شاه در سال ۱۳۱۱ امتیاز "دارسی" را لغو و در سال ۱۳۱۳ قرارداد جدیدی با این شرکت بست که به موجب آن ایران حق نقض یکطرفه آن را نداشت. حسن تقی زاده وزیر دارایی وقت (عاقد قرارداد) در مجلس شورای ملی گفت که رضا شاه شخصا در مذاکرات ۱۹۳۳ میلادی دخالت کرد و دلیل عقب نشینی رضا شاه را فشار دولت انگلیس و انجام یک معامله خصوصی می دانست.

-  معاون سیاسی وزیر کشور : دولت تا امروز در حال ساماندهی "وضعیت گذشته" بوده است.

-  گرانفروشی سوپرمارکت محله حداد عادل.

حداد عادل: ای کاش من هم یک بقال بودم !

 

 ۵-  روزنامه کیهان

-  این روزنامه یکی از گفته های سردار نقدی را درباره فیلم سازی در جمهوری اسلامی منتشر کرد. نقدی خودش را به آب و آتش می زند و درباره هر موضوعی اظهار نظر می کند تا به نوعی مطرح باشد. روزنامه ها بتدریج این را فهمیده اند و محلش نمی گذارند. البته غیر از روزنامه های احمدی نژاد مثل کیهان و جوان و خبرگزاری بی نیاز از معرفی "فارس:.

 

۶-  روزنامه اطلاعات

 

- فرضیه امنیتی بودن اتش سوزی های اخیر در دستور کار وزارت اطلاعات.

- اغاز گشایش اعتبار با ارز ازاد در بانک ها.

- رضا اقا امیری عضو شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: خواست دولت میانگین قیمت ارز مبادلاتی و ارز صرافی ها، ملاک تک نرخی شدن ارز قرار گیرد. وی افزود اگر دولت تصمیم بگیرد که نرخ بینابین مبادله ای و ازاد را ملاک عمل قرار دهد، نرخ ارز کاهش یافته و این اقدام به بخش صادرات لطمه می زند! (سالهاست که به بهانه لطمه به صادرات از کاهش نرخ ارز انتقاد می شود . از دلار ۸۰۰ تومان این انتقاد ها وجود داشته و همچنان که دلار به ۳۴۰۰ تومان رسیده است باز هم رضایت به این نرخ نداشته و خواهان افزایش دلار به بهانه رشد صادرات هستند)

- احتمال کاهش دوباره نرخ سود بانکی تا یک ماه اینده.

- - "دیلما روسف" خواستار برگذاری همه پرسی در برزیل شد.

 

۷-  روزنامه جوان

-  جوان نیز طی چند یادداشت و مصاحبه به تجزیه و تحلیل کودتای ۲۸ مرداد پرداخته و رفته سراغ ایت‌الله کعبی عضو مجلس خبرگان که درباره تفاوت میان کودتای ۲۸ مرداد و فتنه ۸۸ اظهار فرمود: فتنه ۸۸ یک کودتای نرم و نافرجام محسوب می شود اما کودتای ۲۸ مرداد از جنس نظامی گری بود.

 

۸-  روزنامه رسالت

- رسالت به نقل از سید نظام موسوی مدیر عامل خبرگزاری فارس نوشت کودتای ۲۸ مرداد نتیجه خوشبینی به امریکا بود. وی افزود: رئیس جمهور گفت، همه تحریم ها در روز اجرای برجام لغو خواهد شد. حالا می بینیم حتی مسئولین اتاق بازرگانی هم می گویند هیچ اتفاقی در حوزه اقتصادی رخ نداده است.(به روباه گفتند شاهدت کیه؟ گفت دم من" اتاق بازرگانی شده شاهد خبرگزاری فارس!)

 

9- روزنامه وطن امروز

 

- وطن امروز نیز در سالگرد کودتا تمام صفحه ۱۲ خود را به ان اختصاص داده و در این مورد نوشت:

در مجلس پانزدهم اقلیت مجلس با قرارداد الحاقی "گس-گلشایان" مخالفت کرده اند که این اقلیت شامل "دکتر مظفر بقایی" ، "دکتر حائری زاده" و اقای حسین مکی بود که مبارزات خود را برای ملی شدن صنعت نفت با اعلام "کم لم یکن" قرار داد "قوام-سادچیکف" استارت زدند. نطق اتشین و پر حرارت حسین مکی یکی از عوامل اصلی رد تصویب این قرارداد بود.

 

۱۰-  وقایع اتفاقیه:

- نگرانی حداد عادل برای زبان فارسی.

حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی پیش از این اعلام کرد به جای "نوتلا بار" بنویسید "نان داغ-شکلات داغ" استفاده شود. حداد افزود برای جلوگیری از استفاده واژه های فرنگی توسط فروشگاه ها نیروی انتظامی باید اهتمام به خرج دهد. وی افزود وارد کردن تعدادی از واژه های فارسی در درس زیست شناسی کلاس دهم برای معلمان  قدری تعجب اور است و باعث شده انها کمی حساسیت نشان  دهند.

 

۱۱-  روزنامه شرق

 

- شرق با گزارشی با عنوان "زمین های ذخیره شهر، خرج دخل شهرداری" نوشت: شهردار برای تملک و تعریض زمین های تمام این پروژه های شهرداری پول نقد نداده و به جای پول، تهاتر و فروش ملک و دارایی را در پیش گرفته و در واقع دارایی های شهر را فروخته است.

- شرق مقاله ای را به کودتای ۲۸ مرداد اختصاص داد. شرق نوشت: از ویژگی های حکومت داری خاندان پهلوی، اتکای انها به جمعیت اراذل اوباش و به اصطلاح لومپن ها بود. در روز کودتا شعبان بی مخ ها و ملکه اعتضادی  هم-ردیف سروان و سرهنگ و سپهبد شدند. نقش اوباش به همینجا خلاصه نمی شود. شعبان بی مخ از داخل زندان گروهی از فاحشه های مشهور قلعه نو نظیر "پری بلنده" و "پروین اژدان قزی" و ملکه اعتضادی را اجیر کرد و انها هم در همراهی با کودتاچیان و با سردادن شعارهای زنده باد شاه و مرگ بر توده ای و مرگ بر مصدق از جنوب شهر به خانه مصدق قشون کشی کردند. روز کودتا شعبان بی مخ تا ظهر روز کودتا در زندان شهربانی بود. حدود ظهر بود که زاهدی او را از زندان ازاد کرد تا هدایت دسته اوباش به سمت خانه مصدق را بر عهده گیرد. او به همراه یک جیپ ارتشی ماموریت خودش را با ۵ الی ۶ هزار نفر از اراذل اوباش در به ثمر رساندن کودتا اغاز کرد. ساعت ۹ صبح گروهی اوباش به جمعیتی از گروهبانان و پاسبانان به لباس مبدل در میدان بهارستان به ایراد شعار و طرفداری از شاه می پردازند. ساعت ۱۰ صبح حدود ۴۰۰ نفر از گروهی که به وسیله شعبان، طیب حاج رضایی و رمضان یخی هدایت می شدند و مجهز به چماق و چاقو و تپانچه بودند، میدان ارگ را اشغال کردند. روزولت بعدها در مصاحبه ای گفت زنان روسپی و ولگرد و چاقو کشان حرفه ای و بیکاره ها با دریافت ۵۰ تومان در این جریان شرکت داشتند. در سرچشمه و میدان بار فروشان سرچشمه عباس لاله، اکبر لاله و اکبرزاغی به انها پیوستند و همراه مصطفی زاغی و دسته طیب و رمضون یخی در مسیر خود روزنامه باختر امروز، تئاتر سعدی، خانه جوانان دموکرات و روزنامه به سوی اینده را غارت کردند و به اتش کشیدند. ابراهامیان در کتاب کودتا اورده: شبکه جاسوسی انگلیس در ایران ماه ها قبل از کودتا با برادران رشیدیان در حال برنامه ریزی بوده و مبالغ هنگفتی پرداخت کردند. ابراهامیان نوشته است: هنگامی که مصدق با ظن نسبت به تحرکات دربار گفت که شاه باید به تعطیلات خارج کشور برود حامیان کاشانی به سردستگی شعبان بی مخ به تظاهرات پیوستند


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 30 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: