ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 

صفحه اول

پیوندهای پیک

بايگانی پيک

13 تیر  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
     
 

آغاز عبور اردوغان از زمینی

که خود مین گذاری کرده!

استانبول – بهزاد دولت آبادی

 
 

 

دوم جولای مصادف با سالگرد واقعه ای است که باید ریشه های حادثه اخیر تروریستی در فرودگاه استانبول را در آن جست.

در روز ١١ تیر ماه سال ١٣٧٢ عده ای از تندرو های سنی مذهب در شهر "سیواس"، که اغلب ساکنینش از شیعیان علوی ترکیه هستند، پس از اقامه نماز جمعه تکبیرگویان به سالن اجتماع هتلی به نام هتل "مادماک" یورش برده و به بهانه حضور نویسنده فقید ترکیه "عزیز نسین" در آنجا سالن را به آتش کشیدند. عزیز نسین از این یورش جان سالم بدر برد ولی سی و پنج تن از هنرمندان ترکیه به قتل رسیدند. در این کشتار نیروهای اعزامی بهداری و انتظامی وقتی به محل حادثه فرستاده شدند که یورش کنندگان در حال غارت هتل و تکه پاره کردن اجساد بودند. مشابه قتل عام داعش در دهم اکتبر سال 2015 در مقابل ایستگاه قطار آنکارا که 104 کشته به جا گذاشت و نیروهای امنیتی قبل از آمبولانس ها به محل اعزام گشتند! در همان سال دادگاهی جهت "رسیدگی" به این قتل عام پرونده ای گشود ولی بعد ها تحت عنوان "نبودن دلایل کافی و مرور زمان" پرونده را بستند!

در 24 ماه فوریه سال اخیر، رئیس جمهور "رجب اردوغان" در جمع ماهانه کدخدایان (که دو سه ماهی خبری از این جمع نیست) در خصوص داعش و النصره و یگان های مدافع خلق مرکب از کردهای سوریه چنین گفته بود: "شما از آنجایی که یگان های مدافع خلق بر علیه داعش می جنگد آن را تروریست قلمداد نمی کنید. خب النصره نیز بر علیه داعش می جنگد. پس چرا این گروه را بدنام معرفی می کنید و به آنها مارک تروریست می زنید؟ نمایندگان اصلی مردم سوریه اینها هستند (یعنی النصره و احرارالشام) نه آنهایی که از جانب ایران و روسیه حمایت می شوند."

در پی دو نامه اخیر اردوغان به پوتین و خصوصا دیدار روز گذشته بین وزرای خارجه ترکیه و روسیه، سیاست ترکیه نسبت به سوریه تغییر یافت و وزیر امور خارجه ترکیه " چاوش اوغلو" جبهه النصره را در چارچوب و زمره تروریست ها معرفی کرد.

هر چند می بایست عقب نشینی ها و مواضع اخیر اردوغان در سیاست خارجی اش را به فال نیک گرفت، ولی وی در زمین سیاست های چند ساله اخیرش آنچنان مین هایی کاشته که عبور از آن انفجار ها در پی خواهد داشت. وی تا چندی پیش از موفقیت های اتوبان و پل سازی جهت کسب رای استفاده می کرد و هم اکنون جهت کسب نظر مردم در اظهار پشیمانی در سیاست خارجی اش بدنبال رای است.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 تیر

 
 

اشتراک گذاری: