ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

حسن خمینی و همایش اسلام سیاسی

انقلاب 57 ایران

و تجربه دیگر انقلاب های جهان

 
 
 
 
 

 

حسن خمینی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری همایش اسلام سیاسی که در جماران برگزار شد حضور یافت و سخنرانی کرد. او  طی سخنانی گفت:

 

«تغییر نظام سیاسی اولین گام انقلاب بود که مانند سایر انقلابات سیاسی دنیا منجر به تغییر مدیران و نیز سیستم سیاسی کشور شد.

دومین تغییر دگرگونی جایگاه طبقات اجتماعی بود. بسیاری از کسانی که اکنون در طبقات بالا نشسته‌اند پیش از انقلاب طبقه اجتماعی متفاوتی داشتند.

آیت الله طالقانی در ابتدای پیروزی انقلاب در تبیین خطبه‌ای از نهج البلاغه یادآور شد: امیرالمومنین(ع) پس از پذیرش حکومت فرمودند: «قسم به خدا، من شما را آزمایش خواهم کرد و شما را غربال خواهم نمود تا بالا و پایین شوید. آن‌هایی که به ناحق بالا رفته، پایین آیند و آن‌هایی که به ظلم عقب مانده‌اند جلو افتند و در جایگاه خویش قرار گیرند».

اما اتفاقی که در دهه 1360 رخ داد این بود که یک طبقه متوسط شکل گرفت که هم پشتوانه اصلی انقلاب شد و هم مانع هرگونه به هم ریختگی در تداوم انقلاب. این طبقه ساختار اصلاح گرانه قوی در جامعه ایجاد کرد تا آن را همواره در مقابل آفت‌های درونی واکسینه کند.

فراتر رفتن انقلاب اسلامی از مرزهای تاریخی و جغرافیایی سومین گام انقلاب بود. این مسأله در مورد چند انقلاب بزرگ دیگر دنیا نیز صدق می کند. مانند انقلاب روسیه که سوسیالیسم پیام اصلی آن بود و به مدت 70 سال در تمام دنیا در راستای آن احزاب، گروهها، کمینترن بین الملل و حرکت های مختلفی ایجاد شد تا این پیام فراگیر شود، گرچه ابزارهایی همچون سلاح اتمی، جنگ سرد و... نیز همزاد آن شد. در انقلاب فرانسه نیز که با اشتباهات فراوانی به وقوع پیوست، جامعه این کشور پس از خسته شدن از روند طی شده، به دستآوردی به نام نظام دموکراتیک در مقابل نظام استبدادی رسید و در آمریکا در جریان جنگ های شمال و جنوب نهضت ضد برده داری شکل گرفت که پیامی فراتر از تاریخ و جغرافیای آمریکا داشت.

ممکن است پیام انقلاب ما غلط فهمیده شده باشد، اما این مشکل مانند بسیاری از حرکت های بزرگ است. قرائت غلط از پیام انقلاب ما در جریاناتی چون داعش نمود پیدا می کرد که نمی توان آن را فرزند مشروع انقلاب اسلامی ایران خواند و از سوی دیگر مخالفینی هستند. صاحبان اندیشه انقلاب موظفند  پیرایه های افراط و تفریط را از گفتمان سیاسی امام و انقلاب اسلامی بزدایند. ما باید در مقابل این پیرایه ها که از یکسو در بنیادگرایی اهل سنت در داعش بروز می یاید و بازگشتی مرتجعانه، مبتذل و خبیث است که در هیچ دوره ای قابل دفاع نیست و از طرف دیگر در قالب جریانات مخالف احیاء معنویت در جامعه انسانی بروز می یابد، بایستیم.»


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: