ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصوبه پارلمان آلمان

موقعیت "اردوغان" را تقویت کرد!

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

شاید بتوان گفت فتح کنستانتینو پولیس توسط سلطان محمد عثمانی ملقب به "سلطان محمد فاتح" و فروپاشی امپراطوری روم شرقی (بیزانس)  در سال 1453 میلادی و تغییر نام این شهر به "اسلامبول"   (شهر اسلام)  آغاز فشار بر مسیحیانی بود که در جغرافیای ترکیه کنونی ساکن بوده اند. فشاری که در طبیعت ذاتی خصوصا تمامی کشورگشایی ها و جنگ ها در دوران باستان و سده های میانه و حتی تاریخ معاصر است. دولت عثمانی با عقب نشینی از دروازه های وین از یک طرف و شکست های پی در پی در جنگ هایش با روسیه و عدم موفقیت در جنگ هایش با دولت صفوی از طرف دیگر با افول قدرتش  فشار بر مسیحیان یعنی ارامنه را در مرزهای نزدیک به روسیه افزایش داد. با آغاز جنگ جهانی اول    همکاری نزدیک دولت وقت آلمان با دولت عثمانی که هدف اصلی شان فشار بر روسیه بود، ارامنه فلات آناطولی را در شرایط دشواری قرار داد. پس از براندازی "عبد الحمید دوم" (سی و چهارمین پادشاه عثمانی و گویا صد و سیزدهمین خلیفه اسلامی) که انقلابیون ارمنی به همراه "ترک های جوان" (ژون تورکلر) نقش اصلی در آن ایفا نمودند جنگ جهانی اول آغاز و فرصتی شد برای تصفیه انقلابیون ارمنی. در بیست و چهارم سال 1915 به فرمان وزیر وقت "محمد طلعت پاشا" و ژنرال "انور پاشا" 235 تن از انقلابیون ارمنی دستگیر و اعدام می شوند. 24 آوریل اکنون روز نمادین نسل کشی ارامنه می باشد. و به دنبالش کوچ نا خواسته ارامنه آغاز و بنا به اقوالی بیش از یک میلیون ارمنی جانشان را از دست دادند.
جغرافیا بستر تاریخ است و تاریخ بستر سیاست. با تاسیس جمهوریت ترکیه به رهبری مصطفی کمال آتاتورک در سال 1923 بحث بر سر حادثه نسل کشی کمی کاهش یافت ولی به مرور زمان و خصوصا در سالهای دهه شصت با روی کار آمدن دولت دست راستی "ادنان مندرس" که می توان وی را پدر خوانده اردوغان نامید افزایش یافت. این حقیقت را نباید از نظر دور داشت که اتهام نسل کشی همچون شمشیر دموکلس همواره بر فرق سر ترکیه بوده و این کشور جهت عدم تصویبش بهاهای فراوانی متحمل گشته و پرداخته.  در سال 1965 برای اولین بار کشور اروگوئه نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی را تصویب کرد. تا سه روز پیش این نسل کشی از جانب 28 کشور تصویب شده بود که 18کشور از اروپا  و 6 کشور از آمریکای جنوبی بود. کانادا، سوریه، لبنان و طبیعتا ارمنستان نیز از تصویب کنندگان می باشند. و از طرفی 41 ایالت از 50 ایالات آمریکا نیز رای بر نسل کشی ارامنه داده اند. ولی تصویب و قبول نسل کشی از جانب نوزدهمین کشور اروپا یعنی آلمان حکومت و خصوصا شخص اردوغان را دچار اغتشاش تازه ای نمود. آن هم درست در خلال استرداد پناهجویان و لغو ویزای شنگن برای اتباع ترکیه. روز تصویب نسل کشی توسط مجلس آلمان، اردوغان در سفر آفریقایی اش به سومالی و کنیا بود. وی مصاحبه مطبوعاتی ترتیب داد و درس جذب توریسم به رهبران کنیا داد. در حالی که بخش توریسم ترکیه ورشکسته شده است. وی در مصاحبه مطبوعاتی اش اشاره به مصوبه اخیر مجلس آلمان کرد و گفت: "مرکل صدر اعظم آلمان به من قول داده بود که نهایت تلاشش را جهت عدم قبول این مصوبه در مجلس خواهد نمود. ولی حتی به جلسه رای گیری نیامد. ایکاش به مجلس می آمد و همچون آن خانم وکیل (منظورش خانم بتینا کودلا از حزب اتحاد دموکرات مسیحی) رای منفی می داد. آن موقع می فهمیدم که به قول ما بچه های "قاسم پاشا" (محله اوباش پروری که اردوغان در آنجا بدنیا آمده) اهل حرفشه. من 40 سال سابقه فعالیت سیاسی دارم ولی هرگز نمی توانم بپذیرم که رهبر یک حزب نتواند بر رنگ رای وکلایش حاکم باشد."

اردوغان تصور می کند احزاب آلمان نیز دقیقا همچون حزب عدالت و توسعه است که وکلایش به فرمان رهبر حزب بنشینند و برخیزند!

وی در مصاحبه مطبوعاتی 24 ماه مه اش در چارچوب نشست کمک های انسانی سازمان ملل در استانبول آشکارا اتحادیه اروپا را تهدید به عدم پذیرفتن پناهجویان کرد و گفت: "هر دقیقه برای ما یک درخواست جدید می آید. اینجا ترکیه است!"

ولی پس از تصویب نسل کشی در مجلس آلمان در مصاحبه مطبوعاتی سفرش به سومالی و کنیا اظهار داشت: "ما با اتحادیه اروپا در خصوص استرداد پناهجویان هیچ مشکلی نداریم و متقابلا با مصوبات مجلسمان این را حل خواهیم نمود." در همین نشست سئوالی در مورد اصلاح روابط با روسیه شد و اردوغان گفت: "ما خواهان اصلاح روابط با روسیه هستیم و به بیانات اخیر آقای پوتین اعتماد می کنیم. سیاست صحیح نه بستن ارتباط بلکه باز کردنش است. همه می دانند که ما در خصوص مرز هوایی مان هشدار داده بودیم ولی نمی دانستیم که آن جنگنده مربوط به کدام کشور است و سرنگون کردیم."
نخست وزیر ترکیه نیز "بن علی ییلدیریم" ساز دیگری کوک کرد و آلمان را تهدید نمود و اظهار داشت: "تا صبرمان سر نیامده در این مصوبه تان تجدید نظر کنید."

غیر از حزب دمکراتیک خلق ها تمامی سه حزب دیگر مجلس بیانیه مشترک در واکنش به مصوبه مجلس آلمان صادر کردند و خصوصا شخص صلاح الدین دمیرتاش که امروز میتینگی در استانبول برگزار کرد، از جانب یکی از وکلای جوانسال حزب حاکم در خصوص بیاناتش در مورد مصوبه اخیر مجلس آلمان به خیانت متهم شد.

به هر حال مجلس آلمان نسل کشی ارامنه را درست زمانی تصویب کرد که احتمال نزدیکی بین ترکیه و روسیه می رفت. حتی اگر این نزدیکی هم نباشد عملا علیه این نزدیکی دندان نشان دادند.
هم اکنون در برخی محافل سخن از این است که عمر اردوغان تا پایان سال آتی میلادی است. با این حال وی توانست با بهره گیری از مصوبه اخیر مجلس آلمان و استفاده از حس ملی مردم جایگاهش را حتی محکم تر کند. ظاهرا ترکیه تله ای از جانب ایالات متحده برای شکار اتحادیه اروپا می باشد و خانم مرکل پنیر این تله.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: