ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 خرداد  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رونمائی دوباره

گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی 
 
 
 
 

صحبت 15 دقیقه ای اوباما و روحانی در جریان نخستین سفر روحانی به نیویورک بار دیگر در ایران و بویژه محافل سیاسی رونمائی شده است. این تماس و گفتگو مربوط به پنجم مهر ماه 1392 است و ارتباط تلفنی در فرودگاه جان اف کندی نیویورک انجام شد. طبیعی است که موضوع مهمی در آن مطرح نشده و بیشتر جنبه خوش آمد گوئی و شکستن سد گفتگو میان دو رئیس جمهور بوده است. همزمانی طرح یا رونمائی دوباره این گفتگوی تلفنی از آنجا اهمیت پیدا کرده که در این روزها خبرهای درست و غلطی درباره تماس های آیت الله خمینی با رئیس جمهور وقت امریکا در دوران انقلاب و پیش از بازگشت وی به ایران منتشر شده است. وقتی رهبر انقلاب مانعی برای تماس نداشته و اساسا تماس و گفتگوی سیاسی کوچکترین ارتباطی به مواضع انقلابی و غیر انقلابی ندارد، چرا اکنون باید خط قرمزی تلقی شود که عبور از آن بند دل رهبر جمهوری اسلامی را پاره کند؟

این درحالی است که گفته می شود در اردیبهشت ماه گذشته، اوباما یک نامه برای علی خامنه ای و نامه دیگری بصورت همزمان برای روحانی نوشته که از مضمون آن اطلاعی در دست نیست اما در باره دریافت این نامه آن دو در دیداری که با هم داشته اند گفتگو کرده اند. یعنی خامنه ای به روحانی گفته: "آیا اوباما برای شما نامه ای نوشته؟" و روحانی پاسخ داد: "بله و پاسخ مقتضی هم در چارچوب سیاست های نظام داده شد. البته شما هم مشابه همین نامه را دریافت کرده اید!" (یعنی اگر شما در دستگاه دولت خبر چین دارید، من هم از بیت شما خبرهائی را دریافت می کنم!) دریافت این دو نامه و این دیدار و مکالمه همان زمان در پیک نت بعنوان یک خبر دریافتی منتشر شد.

مسئله همزمانی اخبار درست و نادرست و حاشیه سازی شده مربوط به تماس آیت الله خمینی با رئیس جمهور وقت امریکا و گفتگوی 15 دقیقه ای روحانی با اوباما از فرودگاه جان اف کندی نیویورک همین اهمیتی را دارد که نوشتیم. یا لااقل ما اینگونه آن را تفسیر می کنیم. درباره جزئیات و مقدمات گفتگوی تلفنی روحانی و اوباما، روزنامه آرمان هفته گذشته در این زمینه گزارشی منتشر کرد که خلاصه آن را در همین شماره پیک نت می خوانید.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 خرداد

 
 

اشتراک گذاری: