ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

ابرهای تیره بر فراز

شهرهای توریستی ترکیه

گزارش بهزاد دولت آبادی- آنتالیا (ترکیه) 
 
 
 
 

 

بر اساس شرایط آب و هوایی ترکیه خصوصا در سواحل مدیترانه همه ساله اول ماه آوریل آغاز فصل توریسم  است و پایانش سی ام ماه اکتبر. در مقایسه با سال های پیش می توان گفت 2015 میلادی آغاز رکود اقتصاد توریسم در ترکیه بود. درآمد حاصله در این شاخه  در سه ماهه بین آوریل- ژوئن نسبت به همین دوره در سال قبل با کاهش 13.5 درصدی به حدود 7.7 میلیارد دلار کاهش می یابد و در کل سال 9 درصد درآمد حاصل از توریسم ترکیه 24 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت. هر چند اتباع روسیه با سالانه 4 میلیون توریست سهم 15 درصدی در کل گردشگران خارجی را  دارند، ولی با توجه به اینکه عموما سواحل مدیترانه ترکیه و بویژه آنتالیا را انتخاب می کنند اقتصاد این جغرافیا از ترکیه بسیار تحت تاثیر توریست های جمهوری فدرال روسیه است.  هر چند این ارقام مربوط به پنج ماه قبل از ساقط شدن جنگنده سوخو 24 روسیه در ساعت 09:45 صبح روز 24 نوامبر توسط ترکیه می باشد و  هر چند هنوز ارقام  دقیقی در خصوص سال 2016 از طرف "اداره آمار ترکیه" منتشر نشده ولی با توجه به اینکه اتباع خصوصا روسیه (و همچنین ایرانیان) سواحل نزدیک به آنتالیا را ترجیح می دهند بهترین اخبار اقتصادی را می توان از زبان کسبه آنتالیا شنید.

شخصا پای صحبت کسبه آنتالیا نشستم. از جمله در بازار "لارا گراند بازار" واقع در بین آنتالیا-آلانیا. بازاری که با بیش از 370 دهانه مغازه که حداقل کرایه سالانه هر مغازه 20 هزار یورو می باشد و بسته به موقعیتش این رقم تا مرز 40 هزار یورو نیز افزایش می یابد.

توریست های روسیه و آلمانی هر یک حدود 40 درصد شامل بیشترین تعداد توریست ها می باشند. ولی سیاست اردوغان این رشته را خصوصا در آنتالیا خشکاند. از حدود 30 هتل پنج ستاره فقط نیمی از آنها امسال فعال هستند و تازه تعداد هتل هائی که فعال هستند نسبت به سال گذشته در همین ماه 30 درصد کاهش مشتری دارند.

اردوغان توانست نیروهای نظامی-پلیسی-حقوقی در ترکیه را به چنگ خود درآورد ولی نتوانست بخش توریسم را تابع خود سازد و به این علت ویرانش ساخت. تقریبا با هر مغازه داری که صحبت کردم گفت: دولت با سیاست ضد روسی اش پای گردشگران روسیه را برید. روس ها و اروپایی ها بجای ترکیه از هم اکنون سواحل بلغارستان را رزرو کرده اند.

اغلب توریست ها در این منطقه خصوصا آلمانی های کهن سالی هستند که همه ساله به اینجا می آیند ولی خبری از جوانان نیست. اتباع روسیه بر حسب فرهنگشان برای خویشان و اقوامشان هدیه می خرند. ولی چنین عادت و فرهنگی در اتباع اروپای غربی نیست. سال بسیار بدی است و هیچ کسبه ای حتا برای ماه آینده امیدوار نیست. !


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: