ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

7 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

این خانه شاهد تاریخ 200 ساله ایران است!

 
 
 

 

 

این خانه «وثوق‌الدوله» در محله سرچشمه در خیابان امیرکبیر تهران است که می گویند عمر 200 ساله دارد. این خانه تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. آن را پیش از انقلاب چند بار مرمت کردند تا فرو نریزد. پس از انقلاب، در سال 91 مصادف با آخرین نفس های دولت احمدی نژاد آن را تبدیل کردند به «خانه عشایر ایران» که با اعتراض یونسکو روبرو شد. در سال 93 مرمت دوباره آن شروع شد که ادامه دارد.

اما شناسنامه این خانه، بدون شناسنامه صاحب آن معنا و مفهومی ندارد. وثوق الدوله از برجسته ترین سیاستمداران انگلیسی دوران احمد شاه قاجار بود که مانورها و شگردهای سیاسی اش برای عبور از بحران ها زبانزد بوده است. از جمله در متلاشی کردن اتحاد در دولت جمهوری گیلان و راه انداختن برادر کشی در آن جمهوری. او عاقد قرار داد 1919 بود که عملا ایران را مستعمره انگلستان کرد.

حسن وثوق برادر بزرگ احمد قوام (قوام‌السلطنه) بود که هم در زمان رضاشاه و هم در زمان محمد رضا شاه نخست وزیر بود و در مانورهای سیاسی دست کمی از وثوق الدوله نداشت.

بر اساس قرارداد 1919 تمامی امورات کشوری و لشکری ایران زیر نظر مستشاران انگلیسی و با مجوز آنان صورت می‌گرفت. این قرار داد را مجلس تصویب نکرد و اجرا نشد. لقب وثوق الدوله را ناصر الدین شاه به او داد. یک دوره نیز نایب رئیس مجلس شورا شد.

بنابراین، بهترین کار آنست که خانه وی تبدیل به موزه دوران سلطنت احمدشاه شود و اسناد و مدارک و شرح سیاست ها و مانورهای سیاسی او در همین موزه در معرض افکار عمومی قرار گیرد. بخشی از این موزه بی شک تبدیل به بخشی از موزه انقلاب مشروطه خواهد شد زیرا بخشی از عمر سیاسی وثوق الدوله در انقلاب مشروطه گذشت و همچنین موزه جمهوری و نهضت جنگل و نقش وثوق الدوله در ستیز با آن.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 7 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: