ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

8 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

آنها که در مرحله اول رای ندادند این بار همت کنند

چگونگی رای دادن

در مرحله دوم انتخابات مجلس

 
 
 
 
 

 

دوشنبه شب، وزیر کشور در یک مصاحبه تلویزیونی به نکات دقیقی در باره اعلام ابطال آرای منتخب سوم اصفهان (مینو خالقی) و نحوه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس اشاره کرد که ما این نکات را از متن مصاحبه استخراج کرده و منتشر می کنیم:

1- در مورد ابطال رای خانم خالقی، هیئت نظارت اصفهان و برخی اعضای هیئت اجرایی این استان اعتبارنامه‌ی منتخب سوم مردم اصفهان را امضا نمی‌کنند و بنابراین اعتبارنامه‌ای وجود ندارد که وزارت کشور آن را به مجلس بفرستد.

شورای نگهبان هم کتباً به ما اعلام کرده که بر اساس نظارت استصوابی خود آرای ایشان را ابطال کرده است. البته نظر ما با نظر شورای نگهبان متفاوت است و من در نامه‌ی خود به شورای نگهبان و روسای قوا استدلال حقوقی کرده‌ام که این کار اشتباه است زیرا وقتی انتخابات یک استان تأیید شد نمی‌توانیم آرای یک نفر را ابطال کنیم. نظر ما این است که اعتبارنامه‌ی ایشان باید صادر شود و سپس در مجلس درباره‌ آن تصمیم گرفته شود.

بین تفسیر ما و شورای نگهبان تفاوت وجود دارد. محل حل این اختلاف هم مجلس است. نمایندگان باید استفساریه تهیه کرده و در مجلس پرسیده شود که در این شرایط نظر شورای نگهبان درست است یا وزارت کشور. در واقع این پیشنهاد ما برای حل این مشکل است. البته هنوز مجلس در این باره موضع‌گیری نکرده و اگر این پیشنهاد را پیگیری نکند مینو خالقی نمی‌تواند به مجلس راه یابد.

 

2- در مرحله اول انتخابات و همچنین مرحله دوم شکایت های متعددی درباره‌ی خرید و فروش رای داشته‌ایم که ما خواستار شدیم این شکایت ها به صورت مستند برای ما و شورای نگهبان ارسال شود.

 دولت لایحه‌ی مقابله با ورود پول های کثیف به انتخابات را به مجلس فرستاد اما مجلس آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارسال کرد. این لایحه باید تصویب شود تا بتوان بهتر با خرید و فروش رای یا ورود پول های کثیف به انتخابات مقابله شود.

 

3- مرحله دوم انتخابات مجلس در 21 استان، 55 حوزه و بیش از 15 هزار شعبه برگزار می‌شود و 136 نامزد برای 68 کرسی باقی مانده رقابت می‌کنند و 17 میلیون نفر هم حائز شرایط رای دادن هستند. (یکی از حوزه ها فقط یک نامزد انتخاباتی دارد و رقابتی با وی وجود ندارد. به همین دلیل وزیر کشور از 68 رقابت صحبت کرده و نه 69 رقابت!)

کسانی که در مرحله اول در حوزه‌ای رای داده اند نمی‌توانند در مرحله دوم در حوزه‌ دیگری رای بدهند. اما کسانی که در مرحله اول رای نداده اند می‌توانند در هر حوزه‌ای رای دهند.

انتقال جمعیت به صورت سازماندهی شده از یک حوزه به حوزه‌ی دیگر غیرقانونی بوده و وزارت کشور مانع این اقدام غیرقانونی می‌شود.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 8 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: