ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

15 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

جزیره موزه ها در برلین

تاریخ متعلق به یک ملت

است نه به یک حکومت! 
 
 
 
 

 

موزه «مادام توسو» در خیابان منتهی به «دروازه براندنبورگ» که «انتا دن لین» نام دارد، قرار دارد.

 «دروازه براندنبورگ»، دروازه ایست که دو کشور جمهوری دموکراتیک آلمان و جمهوری فدرال آلمان را از یکدیگر جدا می کرد. این دو موزه و دروازه از جمله مرکز دیدنی برلین است. اولین شعبه این موزه در شهر لندن بنا شده است. این موزه توسط «مادام توسو» در سده هیجدهم میلادی پایه‌گذاری شد. آخرین تندیسی که او پیش از مرگ به اتمام رساند، پرتره‌ای از خود اوست. زنی سالخورده در شبکلاهی سفید و پارچه‌ای و لباسی سیاه رنگ که در تمامی ۱۳ شعبه این موزه در تعدادی از کشورها به نمایش گذاشته شده است. موزه هائی که در آنها تندیس‌های مومی افراد مشهور و تاریخ ‌ساز دنیا در آنها نگهداری می‌شود.

یکی از شعبه های موزه «مادام توسو» در برلین قرار دارد. تندیس‌های مومی افراد مشهور بویژه آلمانی در این موزه نگهداری می‌شود. در این موزه، مجموعا بیش از صد تندیس از شخصیت‌های سیاسی و تاریخی سیاستمداران، هنرپیشگان و ورزشکاران مشهور به معرض نمایش گذاشته شده است که در میان آنها می‌توان به مجسمه‌های «کارل مارکس»، «آنه فرانک»، «سوفی شول»، «برتولت برشت»، «گونترگراس»، «بیسمارک»، «آدناوئر»، «اریش هونیکر» (سالها رهبر آلمان دمکراتیک بود)، «هیتلر»، «شکسپیر»، «باخ»، بتهوون»، «چرچیل» و... اشاره کرد.

مجسمه های مومی فیلسوف و اقتصاد دان نامدار آلمان «کارل مارکس» و نویسنده، شاعر و تئورسین تئاتر «برتولت برشت» صدرنشین این موزه اند و در جوار مجسمه های « آنه فراک» و « سوفی شول» دو آلمانی قربانی رژیم فاشیستی آلمان در بخش ورودی موزه، نظر همه بازدید کنندگان را به خود جلب می کنند و این از نکات جالب این موزه و از وجوه مثبت سیاست فرهنگی و تاریخی دولت آلمان است که مشاهیر خود را بدون خط کشی ایدئولوژیک گرامی می دارد. نام آنها را از میدان ها و خیابان ها پاک نمی کند، موزه ها را از مجسمه ها  و تندیس های آنها پاکسازی نمی کند، نام دانشگاه ها و دانشکده ها را تغییر نمیدهد و...

پنجم  ژوئیه سال 2008، زمانی که درهای موزه برای اولین بار برای بازدید عموم گشوده شد یک  مرد آلمانی ۴۱ ساله‌ که سابقا پلیس بوده با حمله به مجسمه هیتلر، سر آن را قطع کرد. این مجسمه نیز  پس از تعمیر به محل قبلی در موزه بازگردانده شد و اکنون در معرض نمایش است. البته این بار برای جلوگیری از هر گونه احتمال حمله ای مشابه مجسمه را درون اطاقکی شیشه ای به همایش گذاشته اند. در همین اتاق شیشه ای هیتلر در پناهگاهی زیرزمینی نشان داده می شود که پشت یک میز چوبی نشسته و آخرین روزهای پیش از خودکشی خود را می گذراند. مجسمه ای که از او در این حالت ساخته شده او را کاملا در هم شکسته نشان میدهد. در همین پناهگاه او و معشوقه اش "افا براون" هر دو با هم خودکشی کردند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 15 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: