ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

19 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بررسی لایحه بودجه دولت روحانی

کنترل و کاهش بودجه سپاه

تقویت ساختاری ارتش ایران
 
 
 
 

 

سایت "المانیتور" گزارشی درباره بودجه نظامی جمهوری اسلامی و بویژه بودجه سپاه منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است:

 براساس تعداد پرسنل شاغل در نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ارتش بیش ترین تعداد نیروی نظامی و تسلیحات و تاسیسات نظامی را در اختیار دارد. سپاه پاسداران نیز در حدود یک سوم از قدرت نظامی ایران را در اختیار دارد و از این نظر در رتبه دوم جای گرفته است. پس از آن سازمان بسیج، وزارت دفاع و نیروهای ستاد مسلح قرار دارند.

 اما واقعیت این است که سپاه همیشه بیش از دو برابر ارتش بودجه دریافت کرده است. در سال مالی ای که از 20 مارس 2013 میلادی آغاز شده بود در پنج ماهه نخست ریاست جمهوری احمدی نژاد، کل بودجه دفاعی ایران 6.24 میلیارد دلار بود. در سال پس از آن از آغاز 21 مارس 2014 میلادی زمانی که روحانی دور نخست ریاست جمهوری خود را در دست گرفت بودجه دفاعی به میزان 1.85 میلیارد دلار افزایش یافت و به 8 میلیارد دلار رسید. این افزایش بودجه بدان خاطر بود که دولت باید میزان هزینه های بالای سپاه در سوریه، عراق و یمن را نیز در نظر می گرفت. به عبارت دیگر، سپاه در سال مالی 14-2013 میلادی بودجه ای 3.3 میلیارد دلاری در اختیار داشت که این میزان در سال نخست ریاست جمهوری روحانی به 5 میلیارد دلار افزایش یافت. «این میزان جدای از درآمدهایی است که سپاه از طریق شرکت های بزرگ اقتصادی بدست می آورد.» (در این بخش به اسکله های قاچاق و مرزهای باز برای قاچاق کالا که صرفا در اختیار سپاه است اشاره نشده است- پیک نت)

"براساس میانگین در نظر گرفته شده به طور معمول هزینه های ارتش هر سال به میزان 2 تا 5 درصد افزایش می یابد. برای اولین بار در طول دهه های گذشته اما بودجه ارتش به میزان 15 درصد افزایش یافته و از 1.5 میلیارد دلار به 1.75 میلیارد دلار رسیده است. وزارت دفاع مسئولیت تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز ارتش را برعهده دارد و به نظر می رسد میزان بودجه اختصاص یافته از 770 میلیون دلار سال گذشته به 890 میلیون دلار در سال مالی جاری افزایش یابد. بسیج و ستاد کل نیروهای مسلح نیز هر یک 10 درصد افزایش در هزینه ها خواهند داشت

 

بودجه سپاه پاسداران کاهشی 16 درصدی را در سال جاری داشته است. این کاهش به میزان 900 میلیون دلار از کل بودجه اختصاص یافته 4.1 میلیارد دلاری بوده است. علیرغم آن که این کاهش قابل توجه بوده است اما شواهد نشان می دهند که سپاه توانسته هزینه ها را به میزان کافی از جای دیگری تامین کند." 

اقدامات اخیر نشان می دهند که دولت روحانی درصدد است تا اصلاحات ساختاری را در هزینه های نظامی برخلاف روسای جمهوری پیشین انجام دهد. برای روحانی افزایش کیفیت و ارتقای توان نیروهای مسلح به ویژه در حوزه وزارت دفاع و صنایع تسلیحاتی داخلی و توجه بیش تر به ارتش کلاسیک که نیازمند کمک های مالی بیش تر است اهمیت بالایی دارد. تا حالا، در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بسیاری از اعضای آن از بازنشسته های سپاه بوده اند و آخرین تلاش ها را برای تغییر لایحه بودجه به سود بودجه سپاه کردند. برای مثال، "اسماعیل کوثری" از اعضای کمیسیون و یکی از بازنشسته های سپاه باور دارد که 10 درصد از اعتبارات مالی کشور باید به خرید تجهیزات نظامی جدید اختصاص یابد. بودجه ارائه شده به مجلس به وضوح نشان می دهد که دولت روحانی مصمم به رسیدگی به نیازهای نظامی و امنیتی داخلی و بین المللی ایران است. از سویی با کاهش کلی بودجه نظامی دولت علاقمند به سرمایه گذاری های جایگزین در بخش های اقتصادی دیگر است. و دوم به افزایش بودجه ارتش و وزارت دفاع دولت عزم خود را برای اصلاحات ساختاری در زمینه نوسازی تجهیزات و تسلیحات نشان داده است. در همین حال، دولت در حال مذاکرات فشرده با کشورهای دیگر با هدف خرید تجهیزات جدید از جمله جنگنده های تازه برای ارتش است."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 19 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: