ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 اردیبهشت  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

کمبود "ماما" در زایشگاهها

7 هزار ماما بیکارند

سر بچه ها کج در نمی آید؟ 
 
 
 
 

 

٧‌هزار ماما در ایران بیکارند. این را ناهید خداکرمی رئیس انجمن مامایی کشور در گفتگو با «شهروند» گفته و افزوده است:

براساس آمار سازمان نظام‌پزشکی نزدیک به ٣٦‌هزار ماما درکشور ثبت شده اند که از این تعداد بخشی بازنشسته شده‌اند، به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند یا حتی دیگر در قید حیات نیستند. درمجموع برآورد ما این است که حدود ٧‌هزار مامای بیکار در کشور داریم. تعداد فارغ‌ التحصیلان مامایی در مقطع کارشناسی از دانشگاه‌های دولتی ٧٠٠ تا ٨٠٠ نفر در‌ سال است. یک ‌سوم این تعداد هم از سایر مراکز آموزش عالی کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند. این تعداد منطبق با نیازهای جاری کشور است اما همه آنها نمی توانند شاغل شوند. مهم‌ترین اصل ترویج زایمان طبیعی دسترسی به ماماست. یعنی مادران باردار باید از قبل دوران بارداری، در مدت بارداری و پس از زایمان دسترسی به ماما داشته باشند.
 
این مهم هنوز در سطح کشور عملی نشده است.

امسال هم قرار است ٢‌هزار ماما در زایشگاه‌ها به کار گرفته شوند، البته با جذب این تعداد ماما باز هم با استانداردها فاصله داریم. براساس استانداردهای وزارت بهداشت ما به ٩‌هزار ماما برای زایشگاه‌های کشور نیاز داریم. درحالی که امسال فقط ٢‌هزارنفر جذب زایشگاه‌ها می‌شوند. برای رسیدن به استاندارد داخلی باید ٧‌هزار مامای دیگر در زایشگاه‌ها به کار گرفته شوند. برای نزدیک‌شدن به استانداردهای جهانی ما باید ١٥‌هزار ماما را فقط در بخش‌های زایشگاهی به خدمت بگیریم. ماما باید خدمات قبل، حین و بعد از بارداری را به مادر ارایه دهد، متخصص بهداشت عمومی خدمات سلامت عمومی و متخصص بهداشت محیط خدمات مربوط به تخصصش را ارایه دهد، چرا نباید هرکسی با نام حرفه‌ای خودش خدمات ارائه کند.

(قدیم ها می گفتند "ماما که دو تا بشه، سر بچه کج میشه". حالا باید ضرب المثلی پیدا کرد و یا ساخت برای بچه ای که بی ماما بدنیا می آید!)


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 اردیبهشت

 
 

اشتراک گذاری: