ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

17 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

نقش آفرینی ترکیه

در جنگ میان آذربایجان و ارمنستان

استانبول- بهزاد دولت آبادی 
 
 
 
 

 

اغلب مطبوعات ترکیه سفر پنج روزه اخیر اردوغان به ایالات متحده را صرفا در غالب "آیا اوباما با وی دیدار خواهد کرد؟" خلاصه کرده بودند، اما مطبوعات  نزدیک به اردوغان قبول دیدار با وی از جانب اوباما را نوعی پیروزی و "فتح آمریکا" قلمداد کردند.

بهرحال شاید بتوان گفت که این سفر مهم ترین سفر عالی رتبه ترین مقام ترکیه در 50 سال اخیر بود. چهره این دیدار با گشایش مسجدی در مریلند بزک شده بود که البته باطنش سوریه و نیمه پنهانش از سر گیری جنگ میان آذربایجان و ارمنستان. گشایش جبهه ای دیگر در منطقه قفقاز با هدف بند کردن دست روسیه و ایران در این منطقه و منفک شدن هر دو از سوریه.


اردوغان در سفرش به ایالات متحده ابتدا با وزیر امور خارجه امریکا "جان کری" و سپس با معاون رئیس جمهور "جو بایدن" دیدار کرد. ظاهرا اوباما هیچ " برنامه و تصمیمی" جهت دیدار با وی نداشت. اما پنجشنبه ناگهان نظرها عوض شد و دیداری یک ساعت در "اطاق قرمز" کاخ سفید بین اوباما و اردوغان برقرار شد.

در خصوص دلیل پذیرش این دیدار از جانب اوباما "تولگا تانیش" مسئول خبری روزنامه "حریت"  در واشنگتن اظهار داشت: " نرم شدن مواضع ترکیه در قبال حزب اتحاد دمکراتیک سوریه و یگان های مدافع خلق کردهای سوریه عامل اصلی پذیرش دیدار از جانب اوباما بود. هم اکنون 98 کیلومتر از مرز مشترک ترکیه- سوریه در منطقه منبج در دست قوای داعش است و ایالات متحده خواهان همکاری ترکیه است. در مقابل ترکیه خواهان دو پیش شرط از جانب ایالات متحده شد:

1- جدا سازی عشایر عرب از اتحاد دمکراتیک سوریه که تحت رهبری یگان های مدافع خلق هستند و واگذاری کنترل نظامی شان به ترکیه.

 2- حمایت آمریکا از قوای سه هزار نفری عرب- ترکمن در منطقه "مارع" با قبول رهبری نظامی ترکیه. 

گزارشی دقیق در خصوص پذیرش این درخواست ترکیه از جانب ایالات متحده در دست نیست. با این حال با توجه به همکاری ایالات متحده با یگان های مدافع خلق در مقابل داعش، ترکیه از مواضعش عدول کرده و حتی از حساسیتش در خصوص مخالفت با عبور این نیروها به سمت غرب رودخانه فرات کاسته و دلیل اصلی دیدار اوباما با اردوغان نیز همین بود."
چند روز قبل از این دیدار "صالح مسلم" از رهبران حزب اتحاد دمکراتیک سوریه گفته بود: "ما بلوف نمی زنیم. با بسیاری از احزاب و رهبران در خصوص تشکیل منطقه فدرال شمال سوریه به توافق رسیده ایم."
اردوغان در سفر اخیرش به آمریکا در مراسم گشایش مسجدی هم حضور یافت. وی در این مراسم گفت: " سال ها پیش با پسرم (بلال اردوغان که متهم به ارتباط نفتی با داعش است) به این منطقه سفر کرده و از همان موقع آرزوی تاسیس چنین مسجدی در این محل را داشتیم."

عادت روزانه اردوغان این است که هر روز در شهری و شهرستانی در کم اهمیت ترین مراسم شرکت و سخنرانی کند و ظاهرا وی مریلند را نیز همچون خانه خود دانست و آنچنان سخنرانی کرد که گویا در یکی از شهرهای ترکیه سخنرانی می کند! این سخنرانی به نوعی تائید تبلیغات ضد اسلامی نامزد ریاست جمهوری امریکا "ترامپ" بود و به نفع شعارهای تبلیغاتی وی تمام شد. بلافاصله پس از سخنرانی اردوغان اوباما در پیامی اظهار داشت :

" نقض حقوق شهروندی و ممانعت از آزادی مطبوعاتی در ترکیه برای من جای بسیار تاسف و نگرانی جدی است."

 چه بسا این پیامی بود برای مردم آمریکا در جهت کمپین دمکرات ها بر علیه ترامپ. اردوغان در واکنش به این پیام اوباما اظهار داشت: "روزنامه نگارانی که در ترکیه تحت بازداشت هستند همگی جاسوس می باشند و حق بی احترامی و تحقیر مقام ریاست جمهوری را ندارند. از اوباما چنین توقعی نداشتم که پشت سرم چنین بگوید. ای کاش رو در رو نظرش را می گفت."

 

شاید بتوان گفت بهترین تحلیلی که در خصوص این دیدار ارائه شد از جانب یکی از فرماندهان نظامی بازنشسته ترکیه به نام ارتشبد "خلدون (حالدون) سولمازتورک" بود. وی در زد و بندهای سیاسی بین رجب اردوغان- فتح الله گولن به اتهام ترور و تلاش برای کودتا دستگیر و پس از 4 سال حبس آزاد شد.
وی در دیدارش با یکی از مخبرین و مجریان سابق شبکه تلویزیونی ملی ترکیه به نام "نورزن آموران" که بخشی از صحبت هایش از طرف شبکه خبری اسپوتنیک نیز منتشر شد اظهار داشت:

" آنهایی که صد سال پیش خطوط مرزی خاورمیانه را طراحی کردند هم اکنون نیز در حال طراحی می باشند و اگر این خطوط به درستی کشیده نشود در صد سال آینده نیز شاهد جدال ها و جنگ ها خواهیم بود. اردوغان و حزبش کشور را به پرتگاه کشانده و شکی ندارم که حساب افرادی چون رضا ضراب را از ما خواهند پرسید."
آخرین روز اقامت اردوغان در ایالات متحده مقارن با آغاز مناقشات بین آذربایجان و ارمنستان بود. در نشست ضد هسته ای آمریکا "الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان نیز حضور داشت و با اردوغان دیدار کرد. دیداری که حالا آن را بی ارتباط با آغاز جنگ میان آذربایجان و ارمنستان نمی دانند.

بسیاری از افسران ارشد ترکیه به عنوان "آموزش نظامی" در صفوف ارتش آذربایجان هستند. اردوغان در سفر اخیرش به آمریکا در یکی از مصاحبه هایش گفت: "یک خانم روزنامه نگار از آذربایجان مدام اشک می ریخت و از من سئوال می کرد. ای کاش روزنامه نگاران ترکیه نیز همچون این خانم می بودند."
و امروز برخی از مطبوعات روسیه از جمله "کامسامولسکایا" نوشتند: "در مناقشات بین آذربایجان و ارمنستان انگشت اردوغان در کار است."
همزمان با این حوادث سیاست داخلی ترکیه در جهت انتخابات قانون اساسی پیش می رود و صدای مخالفان و خصوصا مخالفان درون حزبی عدالت و توسعه و خصوصا "بلند آرینج" از بنیانگذاران حزب بلند تر شده است. اردوغان چندی پیش اظهار داشت: " تعداد افرادی که از تروریست های پ ک ک کشته ایم بیشتر از شهیدانمان است. "بلند آرینچ در اعتراض به این جمله گفت: "مهم کیفیت است نه کمیت."
شواهد نشان از باخت ترکیه تحت رهبری اردوغان دارد. و این همان چیزی است که حالا حدس زده می شود که ایالات متحده و اروپا نیز بدنبال آن هستند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 17 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: