ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

21 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

سخنرانی حسن روحانی

این افراط گرائی است

که به هیچکس اعتماد نکنید!

 
 
 
 

 

 در فکر افراطی هیچ گاه نباید با آژانس بین المللی انرژی اتمی مذاکره و یا با سازمان ملل همکاری کرد. حتی فکر افراطی به ما می گوید به هیچ کس اعتماد نکنیم. فکر افراطی به ما می گوید به همسایگان و حتی دوستان هم اعتماد نکنید. اما اندیشه اعتدالی به ما می گوید رویکرد ما رویکرد معتدلی باشد.

این بخشی از سخنرانی حسن روحانی در مراسم روز گذشته رونمایی از  12 دستآورد هسته‌ای است، که کاملا آشکار است خطاب او به چه کسی است. روحانی در ادامه گفت:

سال گذشته همه جهانیان دیدند منطق، استدلال و میز مذاکره بر قدرت و فشار پیروز است.

‌بی‌تردید موفقیت دیپلمات‌های کشورمان در مذاکرات هسته‌ای به عنوان یکی از مهمترین روزهای دیپلماسی کشور ثبت خواهد شد چرا که مردم ما در سایه اعتدال آن را به ثمر رساندند.

اعتدال به ما می‌گوید نه همه جا به دیگران اعتماد کرده و نه همه جا به دیگران بدبین باشید. ‌اعتدال به ما می‌گوید این چنین نیست که همه مسائل صرفا با مذاکره حل شود اما این چنین هم نخواهد بود که با مذاکره نتوانیم هیچ یک از مسائل مهم را به ثمر برسانیم.

افراط همه جا برای ما مضر است به ویژه در اندیشیدن و فکر کردن و بزرگترین خطر را برای جامعه می‌آفریند.

 رویکرد اعتدالی می‌گوید هم با دنیا باید حرف بزنیم و هم باید برای خوداتکایی تلاش کنیم؛ علاوه بر آن هم به فنآوری خودمان تکیه کنیم و هم برای پیشرفت فنآوری با دنیا تعامل کنیم.

ما نمی‌توانیم صد در صد به دیگری اعتماد کنیم و نمی‌توانیم هم صد در صد نسبت به کسی بدبین باشیم.

دشمنان ما در طول سال‌های گذشته ایران‌هراسی را تبلیغ کرده‌اند و گاهی متاسفانه ایران‌هراسی را در ذهن برخی از جوامع به باور رسانده‌اند. در تبلیغات از ایران هراسی سخن گفته‌اند. کار دولت تدبیر و امید در طول این دو و نیم سال بر این مبنا بوده تا ایران هراسی را با شکست مواجه کند تا دنیا به ایران اعتماد کند. نباید امروز سخن ما آن ایران‌هراسی را دومرتبه زنده کند.

هر کشوری در مقابل تهدیدات احتمالی باید قدرت خود را تقویت کند. ما می‌دانیم گاهی قدرت سخت موثر است و گاهی قدرت نرم. ما معتقد به قدرت هوشمند هستیم. ما قبول داریم روزگار، روزگار همه چیز است. اگر دانشمندان هسته‌ای ما و همه دانشمندان بزرگ کشور به خاطر خدمات‌شان محبوب مردم هستند، همه دیپلمات‌های ما نیز به خاطر دفاع از حقوق ملت در مذاکرات، محبوب ملت‌اند. دکتر محمدجواد ظریف مخترع نبود تا چیزی اختراع کند اما با یارانش از حقوق ملت ایران دفاع کرد؛ ملت ما به همه افتخارات خودش افتخار می‌کند. همه دانشمندان و بزرگان ایران از جمله زکریای رازی، ابن‌سینا و... افتخار ایران هستند.‌ اگر تفکر ما برد - باخت بود، 90 سال دیگر هم به پیروزی نمی‌رسیدیم.

ملت با حمایت و انسجام و با رأی خود در خرداد 92 مسیر را هموار کرد؛ ملت ما دولتی را روی کار آورد که رویکرد آن نسبت به جهان تعامل سازنده بود و اگر این رویکرد نبود ما به برجامی نمی‌رسیدیم.

 

رهبری همواره راهنمای ما بود و در خرداد 92 هم او ما را راهنمایی کرد و او گفت این آرا حق‌الناس است. در مذاکرات هسته‌ای هم او حمایت کرد و او تدبیر کرد.

امروز، روز استفاده از فرصت‌های به وجود آمده است. من می‌خواهم این نکته را بگویم ولو اینکه ممکن است لحن و عبارت به گونه‌ای باشد که برخی فکر کنند در این زمینه افراط و تفریطی وجود دارد. آن نکته اینست که فرصتی که برجام برای ما به وجود آورده‏، دائمی و ابدی نیست همان طور که ابر بالای سر ما دائم نمی‌ماند.

برجام امروز یک فرصت بزرگ برای ملت ما در زمینه جذب فناوری و در زمینه مسائل اقتصادی و تعامل با جهان و جذب سرمایه و وحدت بیشتر و اتحاد درون کشور را فراهم کرده است.

اگر عده معدودی موفق شوند و نگذارند ما به خوبی از این فرصت استفاده کنیم این فرصت باز نمی‌گردد. ما باید امروز همه هنرمندی خود را به کار ببریم و از فرصت به وجود آمده برای پیشرفت و تعالی کشور استفاده کنیم. شما امروز فرصت به دست آورده‌اید تا یو.اف6 و آب سنگین بفروشید. میله سوخت می‌سازید. با همکاری با کشورهای دیگر از جمله کشورهای 1+5 قادر خواهیم بود در سوخت راکتور قدرت خودکفا شویم. ما امروز می‌توانیم از کشورهای دنیا کیک بخریم.

ما امروز فرصت یافته‌ایم در زمینه فناوری هسته‌ای از فناوری‌های کشورهای دیگر هم استفاده کنیم و آن فناوری‌ها را جذب کنیم. اگر کسی فکر می‌کند علم مرز دارد اشتباه می‌کند. اگر فکر می‌کند فناوری مرز دارد اشتباه می‌کند یا اقتصاد و سیاست مرز دارد‏، اشتباه می‌کند. درشت‌گویی و حرف‌های بی‌پایه هنر نیست. نگاه جدید جهان به ایران فرصت خوبی برای ما به وجود آورده تا از فرصت به خوبی استفاده کنیم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 21 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: