ايران  

        www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 فروردین  1395

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

گزارش اختصاصی برای پیک نت از اهواز

سیل در خوزستان

اگر مسئولین هوشیار بودند

باران تبدیل به فاجعه سیل نمی شد 
 
 
 
 

 

سیل همزمان با بارش ناگهانی و بالا آمدن آب رودخانه ها و پرشدن پشت سد دز آغاز شد. باز کردن دریچه سدها باعث آبگرفتگی مناطق بسیاری از روستاهای پایین دست شد. پل 9 دی دزفول که احمدی نژاد برای یادآوری راهپیمائی ساندیسی 9 دیماه علیه راهپیمائی های خونین مردم در اعتراض به کودتای 88 نام آن را 9 دی گذاشته بود تخریب شد.

لوله آب آشامیدنی پل دختر شکست و این شهر فعلا از آب ذخیره استفاده می کند.

در خوزستان، روستاهای عنافچه و الهایی زیر آب رفته اند و بالگردهای ارتش و سپاه مردم را به زمین فوتبال مجموعه ورزشی اهواز منتقل می کنند. از آمار کشته شدگان هنوز خبری نداریم و آنچه در صدا و سیما گفته می شود قابل اطمینان نیست. آمار کودکان مفقود شده بیش از آمار قربانیان بزرگ سال و مفقود شدگان بزرگ سال است.

اکنون این سئوالات میان مردم دهان به دهان می شود:

اول- سیمای خوزستان دلیل باز کردن دریچه های سد دز را 40 برابر حد مجاز شدن آب موجود پشت سد اعلام کرد. آیا این حجم آب در ۲۴ساعت بر اثر باران های منطقه لرستان و بختیاری میتواند  وارد دریاچه پشت سد شده باشد و یا از قبل بوده؟ اگر ازقبل بوده چرا از ماه های قبل و یا روزهای قبل به مرور که بستر رودخانه ها کشش داشته آزاد نشده است؟ اگر مربوط به  بارش ۲۴ساعته گذشته است چرا میزان بارندگی اعلام نشده است. پرشدن دریاچه ی پشت هر سدی نیاز به چند ماه زمان دارد چگونه است که طی ۴۸ساعت این همه آب جمع شده باشد؟

دوم- اگر شدت بارندگی ها طی یکی دو روز بصورت ممتد و لوله های فشارقوی هم تصور شود محال است این همه آب از آسمان نازل شده باشد. با توجه به سرعت باد که ۷۰کیلومتر در ساعت اعلام گردیده است پایداری ابرها بسیار شکننده بودند و در زمان های کوتاه بصورت رگبار و در مناطق محدود باران باریده است. در اکثرمناطق باران معمولی و حتی آرام ولطیف گزارش شده است. با این همه وقتی قرارشد دریچه ها باز شوند چرا نسبت به جابجایی مردم روستاهای مسیر اقدام نشد؟  و جاده های در مسیر سیل بسته نشدند؟

سوم- هنوز آب به اهواز نرسیده سطح آب تا دیواره کنار رودخانه بالا آمده بود. دلیل این اتفاق نادر در خوزستان چیست؟

چهارم- وقتی استانداری بدون توجه به قانون و مصوبه هیات وزیران به حریم رودخانه تجاوز نموده و عرض بستر کارون را در حد فاصل عبور از میان شهر از ۵۰۰ متر به كمتر از 100 متر رسانده است کارشناسان استانداری احتمال نمی دادند که ممکن است لازم شود دریچه های سد باز شوند؟

پنجم- این جحم آب و بارندگی پیش بینی شده از گلوگاه باریک کیانپارس عبور نخواهد کرد و بدون شک به سمت رودخانه و حریم راه خود را باز می کند. تنها چیزی كه باقی می ماند ضایع و حیف و میل شدن بیت المال در ساختمان های در حال ساخت در كارون و حریم آن است.

 ششم- هدر دادن هزینه و ساختن ساختمان به هر منظور در بستر رودخانه و ایجاد جزیره های مصنوعی چه توجیهی داشته و دارد که حالا که زیر آب رفتند آن ها را نشان نمی دهند؟

استاندار خوزستان در حرکتی که از همان ابتدا مورد اعتراض مطبوعات قرار گرفت و مورد بی توجهی خودش، اقدام به ساخت و ساز در حریم رودخانه ی کارون کرد که البته با همکاری و یا بی تفاوتی مدیرعامل آب و برق نیز همراه بود.  در این قسمت نیز اعتراض به مدیریت سدها شده است. اینکه چرا پشت سدی که این همه پر بود به مرور زمان خالی نشد؟ در حقیقت این باران سیل آسا آنچنان که گمان می رفت اگر پشت سدها خالی بود اینچنین خسارتی وارد نمی کرد. دیراعلام کردن وقوع سیل و بستن جاده ها و انجام کارهای احتیاطی برای نجات مردم کاری بود که انجام شد اما بسیار دیر و همین باعث تلفات جانی شد.

در این ساعت که گزارش را برایتان می نویسم ( پیش از ظهر جمعه) در اهواز باران متوقف شده اما ابرها در سطح پائین بسرعت در حال جابجائی اند و همه مردم نگران.

نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کرد این است که مدیران استان و از جمله استاندار استان با دولت همسو نیست و مردم میدانند که او به دولت تحمیل شد. همچنان که باند محمد رضا شمسایی در مدیریت آب و برق و سدهای استان که یک مافیاست و زور دولت هم به او و باندش نمی رسد. مردم استان حساب دولت را مدت هاست از حساب مدیران دولتی جدا کرده اند ، مثل جدا کردن حساب امام جمعه از دولت.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 فروردین

 
 

اشتراک گذاری: