www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 آبان ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

اشرف بروجردی: اگر علما زبان مردم نشوند

10 سال دیگر

جامعه ایران بی دین خواهد بود
 
 
 
 

 

گفتگوی روزنامه ایران با "اشرف بروجردی" دکترای فقه سیاسی از دانشگاه بیروت، به دو زبان عربی و انگلیسی تسلط دارد و رئیس کمیته زنان ستاد انتخاباتی سال 96 حسن روحانی و خواهر علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس: 

زنان در دوره اصلاحات باب گفت‌و‌گو با علما را بازنکردند؛ البته یک علتش این بود که شاید تصور می‌کردند پذیرشی از جانب مقابل وجود ندارد. من روحانی زاده‌ام و پدرم (آیت الله بروجردی) برای آنها شناخته شده بود؛ به همین دلیل برای گفتگو رفتم اما نپذیرفتند. شاید به نظر آنها مطالبه ما بیش از حد بود.

ما متهم بودیم بی‌حجابی را رایج کردیم؛ سبب شدیم اباحه گری صورت بگیرد؛ باعث شدیم زنان و دختران به مبانی دینی پایبند نباشند. در حالی که حرف ما این بود اگر در جامعه برای زنان فرصت و میدان عمل تعریف نشود، مسائل زیرزمینی می‌شود و زیرزمینی شدنش به مراتب خطرناک‌ تر از وقتی است که در منظر عموم مردم است و متأسفانه همین هم شد.

 مجمع زنان اصلاح‌طلب ملاقات و مذاکره با علما را در برنامه خود دارند؛ اما باز هم نتوانستند راه نفوذی باز کنند. اواخر دوره خانم مولاوردی فضای مختصری ایجاد شد تا زنان بروند و صحبت کنند؛ اما میزان پذیرش بالا نبود. اصلاً وقت نمی‌دادند؛ فرصتی برای ملاقات و مذاکره ایجاد نمی‌شد. شاید اگر اصرار و گفتگوی بیشتری می‌شد، به نتیجه می‌رسید.

اگر برای جوانان این تلقی بوجود بیاید که همه دروغ می‌گویند، همه غیبت می‌کنند، همه علیه یکدیگر موضع‌گیری می‌کنند و کسی که داعیه دینداری و هدایت جامعه را دارد به فکر تعالی او نیست، قطعاً جامعه ما 10 سال دیگر بی ‌دین خواهد شد. در آن صورت مردم حکومتی را ترجیح می‌دهند که کاری به کار آنها نداشته باشد و فرقی هم نمی‌کند که دینی باشد یا نه. در آن صورت ما شاهد تفکیک این دو از هم خواهیم بود. علما راه خود را می روند و فتاوای خودشان را می دهند اما کسانی که باید اجرا کنند و به آن پایبند باشند، عمل نخواهند کرد - و راه خود را می روند-. مگر با زور‌، اجبار و اعمال تضییقات.  این دردی است که من اصلاح‌طلب دارم؛ منی که دیندارم، اما تغییرات را می‌پسندم. ما معتقدیم اگر می‌خواهیم دین در جان و دل افراد رسوخ کند، راهش این است که با زبان خودشان با آنها حرف بزنیم. در غیر اینصورت پذیرش ندارند.

 من هرگز فکر نمی‌کردم زنان خودشان از اینکه وارد عرصه قدرت سیاسی شوند، استنکاف کنند؛ اما تجربه دولت جدید آقای روحانی این را به من ثابت کرد. در خیلی از موارد خانم‌ها از پذیرش مسئولیت استنکاف کردند. البته منظورم خانم‌هایی است که در انتخابات 88 آسیب دیدند. حوادث پس از انتخابات 88 برای برخی خانم‌ها دشوار بود و ترجیح دادند دیگر وارد عرصه سیاست و قدرت نشوند.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 آبان

 
 

اشتراک گذاری: