www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

20 آبان ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بورس

امن ترین سامانه

فساد سازمان یافته

"خسرو مرادی"
 
 
 
 

 

سازمان بورس و اوراق بها دار به یکی از امن ترین مراکز فساد سازمان یافته و فارغ از نظارت و کنترل تبدیل شده است. روزانه و سالیانه میلیارد‌ها ریال از طریق شبکه‌های این سازمان جابجا میشود و علیرغم ادعای تحت کنترل و نظارت بودن این جابجائی ها، باندهای مافیایی کارگزار، صندوق‌های سرمایه گذاری‌ها و کانال‌های مبلغ تلگرام مردم را سر کیسه می‌کنند و سهامداران کوچک به خاک سیاه نشانده می‌شوند.

کارآمد ترین شبکه ها، برای مثال گروه خودروسازی می‌باشد که به شیوه‌های مختلف سود حاصل از فروش سهام خود را به شرکت‌های غیر بورسی زیر مجموعه منتقل کرده و از آنجا به جیب فرماندهان سپاه و شرکت‌های وابسته به سپاه می‌رود. این مجموعه با فروش هزاران میلیاردی خود در انتها سود‌های ۵ ریالی و ۸ ریالی اعلام می‌کنند و این جز فاجعه اقتصادی در به هدر دادن سرمایه‌های ملی چیزی نیست.

شرکت‌های خصولتی و سازمان‌های بازنشستگی بنیاد‌ها و بانک‌ها روی دیگر این دزدی هستند. مدیران و رانت داران این سازمان‌ها در قیمت‌های پایین سهام زیر مجموعه خود را خریداری کرده،  سپس با شعبده بازی و تبلیغ قیمت سهام را پس از فروش افزایش میدهند و خود در قیمت‌های بالا سودهای افسانه‌ای به جیب می‌زنند و این دور تسلسل همچنان در چرخه خود، سهامداران خرُد را به خاک سیاه می‌نشاند.

به همین ترتیب، با زد و بند در بورس بانک‌ها نرخ آتی فروش سکه را بالا می‌برند تا در بازار قیمت روز آن افزایش یابد و از این محل سودهای هنگفتی را به شبکه سازمان یافته خود منتقل کنند. اینگونه است که علیرغم سقوط نرخ جهانی طلا در بازار قیمت سکه لحظه‌ای افزایش می‌یابد.

شبکه‌ای از دلال‌ها سر نخ سهام شرکت‌های بزرگی چون ذوب آهن، پتروشیمی‌ها و خودرو و معادن را در اختیار دارند و با هماهنگی مدیران نالایق و دزد حاکم بر این صنایع قیمت‌ها را برای سود بردن خود مدیریت می‌کنند.

آشکارا سهامی را به یک شرکت زیر مجموعه به قیمت ۶۰۰ تومان می‌فروشند و سپس همین سهم را برای خالی کردن سود از آن شرکت به قیمت ۱۲۰ تومان خریداری می‌کنند.

ذوب آهن را صندوق ذخیره فرهنگیان به قلک خود تبدیل کرد و با خالی کردن جیب سرمایه گذاران خرُد میلیارد‌ها میلیارد را بین خود تقسیم کردند و در نهایت با فراری دادن یکی از عوامل خود چون خاوری تلاش در پاک کردن صورت مساله دارند.

"اکتینور" نمونه دیگری است که با سفته بازی و اطلاعات دروغ و غیر شفاف قیمت آنرا به حدود ۸۰۰ تومان رساندند و یکباره تا مرز ۱۰۰ تومان آن را پایین کشاندند.

در صنایع معادن اوضاع فاجعه بار است. مدیران نالایق حاکم علیرغم افزایش جهانی قیمت روی، مس، سرب و ... با حساب سازی و دستکاری صورت‌های مالی و قیمت سازی، پس از انتفاع خود با خرید میلیونی سهام در کف قیمت و فروش آن در سقف قیمت‌ها و زدن میلیاردها به جیب خود نهایتا خود را زیانده نشان دادند.

مافیای حاکم بر خود رو تمام قد در برابر هر گونه تغییری در این صنعت مخالفت کرده و آشکارا با حساب سازی و انتقال سهام بین شرکت‌های رنگارنگ زیر مجموعه خود سهام داران خرُد فراوانی را به ورطه نابودی کشانده است.

گویی سازمان بورس و اوراق بهادار عملا به جاده صاف کن این باند‌های مافیایی تبدیل شده‌اند.

صنایع پتروشیمی به پشیزی واگذار شد و سهامداران چه کلاهایی برای خود از این نمد درست کردند.  اخیرا لابی ۴۰ نفره آنان در مجلس خواستار تخفیف در قیمت خوراک مورد نظر خود شده‌اند.

آنچه مایه تعجب است فلج بودن دولت در پرداخت این هزینه هاست که باز از جیب مردم همانند هپکو و آذرآب پرداخت میشود تاغارت شدگان ساکت شوند و غارتگران حمایت. درست همانند سناریو بانک‌های اعتباری که اموال مردم را به تاراج بردند!


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 20 آبان

 
 

اشتراک گذاری: