www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

اول مهر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

امروز پارلمان به دولت اجازه میدهد؟

دولت ترکیه آماده مقابله

نظامی با همه پرسی کردستان

ترکیه- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

سه روز مانده به همه پرسی در اقلیم کردستان عراق، حزب حاکم ترکیه "عدالت - توسعه" و رهبر آن اردوغان، با تکیه بر قانون اساسی و معاهده منعقده میان دو کشور هم مرزش سوریه و عراق، از پارلمان ترکیه خواست تا  فردا 23 سپتامبر طی نشستی مصوبۀ سابق (در زبان ترکی استانبولی- تذکره) مجلس مبنی بر اجازه به نیروهای  مسلح جهت ورود  به خاک عراق و سوریه را تمدید کند.

بر اساس این معاهده در صورتیکه "خطری" از جانب این دو کشور متوجه ترکیه شود ارتش ترکیه با تصویب پارلمان حق "عملیات برون مرزی" و ورود به عمق 75 کیلومتری خاک این دو کشور را دارد. این در حالی است که از جانب هیچکدام از دول این دو کشور خطری متوجه ترکیه نبوده و ترکیه با بهانه قرار دادن "حملات تروریستی از خاک این دو همسایه برای خود حق مداخله و در واقع تجاوز به خاک این دو همسایه را قائل است.

هر چند مهلت قانونی پایان مصوبۀ فوق الذکر 30 اکتبر سال جاری بود، ولی اردوغان جلو جلو رفته و برای نشان دادن دندان به همه پرسی کردستان عراق خواهان تمدید مجدد آن از سوی پارلمان شد.

هر چند حزب حاکم صاحب اکثریت کرسی های مجلس است و تمدید معاعده مذکور برای عملیات برون مرزی منوط به رای اکثریت مجلس می باشد، امروز (جمعه) "عثمان بای دمیر" سخنگوی حزب دمکراتیک خلق ها (که دو تن از رهبرانش، صلاح الدین دمیرتاش و خانم فیگن یوکسک داغ، با حکم قوۀ قضائیۀ زندانی اند) مواضع حزبش مبنی بر "رای نه" به تمدید مصوبه را به این شرح عنوان نمود.

«نزدیک به دو سال است که حزب حاکم عدالت - توسعه برای بقا و حاکمیتش، چه در داخل و چه خارج از ترکیه در حال پیشبرد سیاست جنگی بر اساس دشمنی با کردها می باشد و تهدید مدام خلق کردستان جنوبی نمونۀ اخیر این دشمنی است. امروز "شورای امنیت ملی" تشکیل جلسه داد و فردا قرار است نشست پارلمانی تشکیل شود. به چه دلیل؟ زیرا مردم کردستان جنوبی به سوی همه پرسی می روند. همه پرسی راهی مشروع برای ابراز اراده و خواست یک ملت است و این چرا باید مبدل به موضوعی حیاتی برای جمهوری ترکیه شود؟ اجازه دهید این را واضح و آشکار بگویم که کردها با این همه پرسی به کسی اعلام جنگ نمی کنند. به زبانی ساده می گویند "خواسته خود را به زبان می آوریم." تمدید این مصوبه از سوی مجلس چیزی غیر از شریک جرم جنگی شدن نمی باشد. جنگ و تهدید تا کنون گره از کدام مشکل گشود که بتواند این مشکل را نیز حل کند؟ هیچ نیرویی حق و توان تهدید ارادۀ یک خلق را ندارد. اسکاتلند همه پرسی برگزار کرد، کاتالان های اسپانیا نیز خواهان همه پرسی هستند. چرا برای مقابله با آنها مصوبه تصویب نمی کنند و نیروهای نظامی در مرزهایشان مستقر نمی شود؟ "


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت اول مهر

 
 

اشتراک گذاری: