www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

2 مهر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

 مسعود بارزانی:

مذاکره، پس از همه پرسی

با ترکیه و ایران و عراق

ترکیه- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 
 

 

مسعود بارزانی رهبر اقلیم کردستان عراق، در آستانه همه پرسی استقلال کردستان عراق، با اشاره به پیشنهادی که چند روز پیش به دولت و مجلس عراق کرده و خواهان عهدنامه ای شده بود در حد قبول استقلال کردستان، اعلام کرد که هیچکدام از پیشنهادهائی  که مطرح می شود نمی تواند جای رفراندوم را بگیرد. بنابراین، ما بعد از همه پرسی حاضریم گفتگو کنیم. تهدیدهای ترکیه و ایران را هم نمی پذیریم.

دولت ترکیه که لحظه به لحظه اخبار کردستان عراق را دنبال می کند، بلافاصله به این سخنان بارزانی واکنش نشان داد و نشست فوق العاده دولت و شورای امنیت ترکیه را تشکیل داد. پس از این نشست سخنگوی دولت ترکیه تاکید کرد که این نشست با همه پرسی کردستان عراق مخالفت کرد. وی اشاره به مناطق مورد اختلاف کرکوک و موصل کرد و گفت که ترکیه حتی با تاخیر همه پرسی نیز مخالف است و باید لغو آن اعلام شود. (اشاره او به اختلاف کرکوک و موصل، اشاره به دو معاهده مورد اختلاف لوزان و آنکارا است!)

ضمنا مهمترین خبر امروز (دیروز) نشست مجلس ترکیه و رای به تمدید یکسالۀ اجازه به نیروهای مسلح جهت حرکت برون مرزی است که از مجلس رای قاطع گرفت.  حتی حزب جمهوریت خلق نیز رای مثبت داد. گروه پارلمانی حزب دمکراتیک خلق ها که حزب طرفدار کردهای ترکیه است به این مصوبه رای منفی داد و "عثمان بای دمیر" سخنگوی حزب" طی یک نطق بیست دقیقه ای ضمن مخالفت با تمدید این مصوبه، از همه پرسی بعنوان روشی مشروع جهت حق تعیین سرنوشت دفاع و اخطار کرد که این مصوبه ترکیه را به منجلاب برادرکشی خواهد کشاند. حزب جمهوریت خلق نیز که به این مصوبه رای مثبت داد تاکید کرد که این رای مثبت به معنای دفاع از لشکرکشی به اقلیم کردستان و ریختن خون کرد ها نیست.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 2 مهر

 
 

اشتراک گذاری: