www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

3 مهر ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

مصاحبه با سرلشکر فیروز آبادی

ارشدترین نظامی

در جمهوری اسلامی کیست؟

 
 
 
 

 

بخش هائی از مصاحبه سرلشکر فیروز آبادی رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح با خبرگزاری امنیتی تسنیم:

 

قرارگاه خاتم فرماندهی بحران و جنگ را بر عهده دارد و ستاد کل نیروهای مسلح نقش همآهنگی قوای نظامی را. در گذشته مسئولیت هر دو با من بود اما اکنون این دو از هم جدا شده و سرلشکرباقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح است و سردار رشید هم فرمانده قرارگاه خاتم.

در شرایط عادی رئیس ستاد کل ارشد است ولی در شرایط جنگ و بحرانی و اجرای عملیات نظامی فرمانده قرارگاه خاتم.

اقتضائات زمانی تعیین می‌کند که چه‌کسی ارشد است. الآن ارشد نیروهای مسلح، رئیس ستادکل نیروهای مسلح آقای باقری است.

تسنیم: به کودتای ترکیه برگردیم، فرمودید که به نیروها اعلام هوشیاری کرده بودید؟

سرلشکر فیروزآبادی: اعلام هوشیاری که قطعی بود و این کار انجام شد و مراقبت‌هایی نیز صورت گرفت، منتهی ما تهدیدی از آن جانب احساس نمی‌کردیم. خطری که وجود داشت این بود که ممکن بود یکی از آن جنگنده‌ها مسیرش را اشتباهی به ‌سمت ایران سوق دهد و یا به‌ سمت کشورمان فرار کند، یا مثلاً یگانی وقتی ببیند سلسله‌ مراتب فرماندهی‌اش مختل شده دست به اقدام ناخواسته بزند، اینها خطراتی بودند که ممکن بود در صورت بی‌دقتی، متوجه کشورمان شود. نباید می‌گفتیم "دعوا آنجاست (ترکیه) و به ما چه ربطی دارد؟" خیر، این‌گونه نبوده و نیست.

کودتای ترکیه تهدیدی برای ما از نظر نظامی نداشت، بلکه اقدامات در جهت جلوگیری از انتقال حوادث ناخواسته به‌سمت ایران بود و ممکن بود رخ بدهد.

ما مرزهای ترکیه را امن می‌دانیم و مسائل مربوط به آن در سطح امنیتی تنظیم می‌شود، حتی زمانی که بین ترکیه و کردها جنگی شروع می‌شود، هیچ‌وقت در داخل خاک ترکیه کاری انجام ندادیم؛ فقط مراقبت کردیم تا از آن سمت داخل کشورمان چیزی نیاید. ترک‌ها در داخل، سیستم مقتدری دارند، ما تنها از داخل ترکیه تهدیدات ایذایی داریم، آن هم از طریق گروهک‌ها. البته این تهدیدات فعلاً خاموش هستند. هر وقت ترکیه هم فعال شود که آنجا را امن کند، برای ما هم امن می‌شود، ولی وقتی آن منطقه از دست ترکیه خارج می‌شود گروهک‌های مشابه از این فرصت استفاده می‌کنند و اقدامات ایذایی انجام می‌دهند که آن‌وقت ما فعال می‌شویم و در مرزها جلوی آنها را می‌گیریم.


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 3 مهر

 
 

اشتراک گذاری: