www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

13 شهریور ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

رئیس جمهور چین خطاب به پوتین:

کشتی روابط چین و روسیه

باید با قدرت پیش برود! 
 
 
 
 

 

اجلاس پیمان "بریکس" روز گذشته در چین گشایش یافت. پیمانی که برزیل، افریقای جنوبی، چین، روسیه و هند پایه گذار آن بودند و اکنون کشورهای دیگری به آن می پیوندند. در اجلاسی که روز گذشته در چین برپا شد علاوه بر سران کشورهای بنیانگذار، از روسای جمهور مصر، مکزیک و نخست وزیران تایلند نیز به آن دعوت شده و حضور یافته اند.

با آن که در ابتدای بنیانگذاری، هدف "بریکس" اقتصادی اعلام شده بود و به همین منظور بانک بریکس با سرمایه یکصد میلیون دلاری چین تشکیل شد، اما در اجلاس دیروز مسائل مهم جهانی، از جمله تروریسم و روابط تجاری نیز به دستور کار اضافه شد و ماهیت بریکس از ماهیت اقتصادی به ماهیت اقتصادی- سیاسی فرا روئید و با آنکه اعلام نشده، اما قطعا مسائل و روابط نظامی نیز در آن مطرح شده است. بریکس با کمترین بهره بانکی به کشورهای جهان سوم وام سازندگی می دهد و طرح هائی که در این کشورها به اجرا گذاشته می شود ابتدا باید توسط بریکس تائید شود و سپس کارشناسان بانکی و فنی کشورهای بنیانگذار – بویژه چین- بر آن نظارت می کنند تا وام صرفا برای طرح مورد نظر هزینه شود و از حیف و میل دولتی و حکومتی جلوگیری شود. اکنون در چند کشور امریکای لاتین – از جمله آرژانتین- طرح های پل سازی و راهسازی با همین وام ها درحال اجراست. بریکس پیوندی اقتصادی و تجاری با جاده ابریشم خواهد داشت. جاده ای که امریکا از وحشت وصل شدن آن به اروپا و پاکستان و خلیج فارس در پی به قدرت رساندن داعش در افغانستان است و بخشی از ماجرای تحریم روسیه و تحمیل این تحریم به کشورهای اروپائی برای کارشکنی در همین ارتباط صورت گرفته است. ایران نیز در مسیر این جاده قرار دارد. حضور و اتصالی که در تاریخ ایران ثبت است. این نوع مسائل جهانی، هیجان های روزانه نیست و آینده نزدیک جهان را نشان میدهد و باید به آن توجه کرد.

روز گذشته گزارش تصویری ورود پوتین به چین و استقبال رئیس جمهور چین از وی و بلافاصله آغاز مذاکرات دو جانبه را با این جمله و ارزیابی رئیس جمهور چین از روسیه خطاب به پوتین پخش کرد:

"امیدوارم کشتی دو جانبه روابط ما در پهنه وسیع  جهانی با بادبانهای کاملا برافراشته به پیش برود."


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 13 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: