www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

22 شهریور ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

تولید ایران تنها برای 33 میلیون نفر است

غذای 44 میلیون ایرانی

از خارج وارد میشود!

 
 
 
 

دکتر عیسی کلانتری، وزیر پیشین کشاورزی و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در برنامه ای که به مناسبت روز جهانی تالاب ها در کنار تالاب بین المللی گاوخونی برگزار شد در جمع اعضای سازمانهای غیردولتی زیست محیطی، دوستداران محیط زیست، اهالی شهر ورزنه و شهرهای اطراف تالاب گاوخونی و برخی مدیران استانی و محلی گفت:

-  از زمان ساسانیان و هخامنشیان تا حدود 35 سال پیش برداشت اضافه از منابع آبی کشور نداشتیم. در این 35 سال فقط 120 میلیارد مکعب آبهای شیرین فسیلی صدها هزار ساله که حدود 75% آبهای شیرین زیر زمینی بود را مصرف کردیم که حدود 75 میلیارد متر مکعب آن در 8 سال گذشته بوده است. یعنی منابع را تاراج کردیم.

-  جمعیت را افزایش دادیم غافل از اینکه این جمعیت باید در یک کشور آباد زندگی کند. بدون توجه به نیازهای جمعیت، منابع کشور را برای رفع نیازها به تاراج گذاشتیم.

-  آب های زیر زمینی ما در حال شور شدن است.

 

-  ادامه این روند یعنی تخلیه ایران از جنوب البرز تا دریاهای آزاد و از شرق زاگرس تا مرزهای شرقی کشور.

-  ما امانتدار بسیار بدی برای این تمدن 7000 ساله بودیم.

-  زاینده رود 900 میلیون متر مکعب از سرچشمه های کارون وارد آن می شود، یعنی نصف آب زاینده رود از سرچشمه های کارون می آید.

 

-  در استاندارد جهانی هر کشوری که 20% از آب های تجدید پذیرش را هر سال استفاده کند هیچ خطری از نظر منابع آب متوجه اش نیست. اگر 20 تا 40% استفاده شود به شرطی که برنامه ریزی باشد در خطر هستند اما به شرط مدیریت می توانند در دراز مدت منابع آب را تامین کنند. اما اگر بالای 40% استفاده کنند وارد بحران شده اند. دو کشور در دنیا بالای 40% استفاده می کنند، اولی مصر است با 46% و ایران با 85% ! این یعنی بزودی همه جای ایران مثل گاوخونی خشک خواهد شد. حتی امروز هم دیر شد.

-  برای کل کشور احساس خطر می کنم. پتانسیل برداشت بیش از حد از آب های زیرزمینی را نداریم. سال گذشته برای 44 میلیون نفر غذا وارد کردیم، فقط برای 33 میلیون نفر در داخل کشور غذا تولید کردیم و بیش از این توانایی نداریم .


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 22 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: