منتخب اخبار  

        www.pyknet.net

   پیک نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

28 شهریور 1396

  pyknet100@gmail.com

 
   
 

 

منتخب خبرهای فرهنگی – هنری

  

دکتر پرویز ناتل خانلری بنیانگذار مجله وزین "سخن" در ایران بود. کوتاه ترین شرح درباره او را با مجله سخن آغاز کردیم تا بدانند نسل جوان کنونی ایران که روزنامه نگاری در ایران چه وزن و اعتباری داشته است. از علامه دهخدا تا ناتل خانلری. خانلری ادیب، سیاست‌مدار، زبان‌شناس، نویسنده و شاعر بود. اهل "نور" مازندران. مدتی دبیر دبیرستان‌های رشت بود. سپس، ضمن تدریس در دبیرستان‌ها، دورهٔ دکترای زبان و ادبیات فارسی را گذراند. توزیع و پخش دکترا در جمهوری اسلامی را فراموش کنید. در خرداد ۱۳۲۲ نخستین شماره از مجلهٔ ادبی سخن را منتشر کرد.

در سال ۱۳۳۴ معاون وزارت کشور شد. سپس سناتور انتصابیِ مازندران شد و چند دوره تا سال ۱۳۵۷ در آن سمت بود. از شهریور ۱۳۴۱ تا بهمن ۱۳۴۲ وزیر فرهنگ بود. طرح ایجاد سپاه دانش از ابتکارها و پیشنهادهای او بود. بنیاد فرهنگ ایران را با جلب همکاری عده‌ای از پژوهشگران در سال ۱۳۴۴ تاسیس کرد. (فراموش کنید سقوط این بنیادها در جمهوری اسلامی را که امثال حدادعادل بر بام آن نشسته اند). بنیاد فرهنگ ایران در مدت فعالیت خود بیش از سیصد عنوان کتاب را منتشر کرد که غالب آنها متون و تحقیقات مهمی در رشته هاي مختلف ادبی و تاریخی و علمی بود. ریاست بنیاد فرهنگ از ابتدای تأسیس تا سال ۱۳۵۷ بر عهدهٔ خانلری بود. خانلری همچنین ریاست فرهنگستان ادب و هنر ایران را برعهده داشت. مدتی نیز مدیرکلیِ سازمان پیکار با بیسوادی را برعهده گرفت. پس از انقلاب 57 به مدت صد روز زندانی شد و از همهٔ فعالیت‌های رسمی و دانشگاهی کناره گرفت و در شهریور ۱۳۶۹، در ۷۷سالگی در تهران درگذشت و  در بهشت زهرای تهران قطعه ۷۳، ردیف ۳۰، شماره ۶۶ به خاک سپرده شده است.

قصیده "عقاب" معروف ترین شعر کلاسیک خانلری است که در دهه 1350 رقیب شهرت شعر قصیده گونه اما شکسته نیمايی اخوان ثالث بنام "زمستان" شد. مصاحبه ای مشروح درحد یک کتاب،دکتر صدرالدین الهی با وی کرده که بسیار خواندنی است. خانلری با تسلط کامل و بسیار شیوا شعر را می خواند. هنری که همه شعرا ندارند. حتی مشهورترین و معروف ترین آنها. چنان که می گویند نیما نیز مانند احمد شاملو شعر را بسیار زیبا و رسا می خواند و آن را منتقل می کرد به شنونده. این  هنر خانلری را نیز در لینک زیر بشنوید. شعر عقاب خانلری با صدای خود او. شعری که می گفتند خانلری پس از پشیمانی از نزدیکی به حکومت وقت و پذیرش مسئولیت های سیاسی و حکومتی سرود. چقدر این گفته صحت دارد معلوم نیست.اما تقریبا درک و برداشتی عمومی در میان شعرا و روشنفکران ایران پیش از انقلاب از شعر زیبای عقاب است.

 

https://www.youtube.com/watch?v=trzS8OFBx-M

 

 

تعطیلیِ صاحبقرانیه تا "اطلاع ثانوی"

http://www.isna.ir/news/96062615108

فروش آش ماست در آرامگاه سعدی!

http://www.isna.ir/news/96062615107

(تصاویر) درخشش جهانی مجموعه عکاس ایرانی

http://fararu.com/fa/news/329732

کتابفروشی زیر خاکی در تهران!

http://www.asriran.com/fa/news/560719

بازار ناامن سینما!

http://www.isna.ir/news/96062615102

گناه «اکبر گلپا» اسطوره‌شدنش بود

http://www.isna.ir/news/96062715270

جایزه جشنواره فیلم تورنتو برای فیلم ایرانی

http://www.isna.ir/news/96062715377

رونمایی ازقدیمی‌ترین سند ازدواج در کردستان!

http://www.entekhab.ir/fa/news/365673

فروش هشت میلیاردی صنایع دستی

http://www.isna.ir/news/96062715570/

تهمینه میلانی: با مُسکن دادن درد حل نمی‌شود

http://www.isna.ir/news/96062715727

آخرین مصوبات اکران

http://aftabnews.ir/fa/news/476342

روز شعر و ادب فارسی به نام «شهریار» ثبت شد

http://aftabnews.ir/fa/news/476320


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 28 شهریور

 
 

اشتراک گذاری: