www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

5  مرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

در ترکیه، عراق، سوریه و ایران

حقوق کردها آنقدر داده نشد

تا امریکا برای میوه چینی رسید

 
 
 
 

بدلیل فشار ترکیه، امریکا  متحد اصلی خود را در جنگ سوریه مجبور ساخته تا نام خود را تغییر دهد. شبه نظامیان یکان های مدافع خلق، که به حزب کارگران کردستان نزدیک است، اینک " نیروهای دموکرات سوریه" نام دارد. گفتگوی روسیه امروز با سیاستمداران و تحلیلگران برجسته ترکیه.

Raymond Thomas ژنرال امریکائی، فرمانده (SOCOM) نیروهای ویژه امریکا ، روز جمعه در اسپن کلورادو گفت  به کرد های YPG یکان های مدافع خلق در سوریه  توصیه شده است نام سازمان خود را تغییر دهند. این امر سبب خواهد شد که      ترکیه دور نگاه داشته شود.   برای انکارا روشن است  که یکانهای مدافع خلق شعبه حزب کارگران کردستان است که ترکیه آن حزب را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده است.

" متین کولونک" نماینده مجلس ترکیه از حزب  عدالت و توسعه که زمام امور را در ترکیه در دست دارد، در پاسخ به پرسش " روسیه امروز"، همکاری امریکا را با یکانهای مدافع خلق در سوریه بشدت مورد انتقاد قرار داد.

کولونک که دیرزمانی  رئیس شعبه روابط خارجی حزب توسعه و رفاه  بود خطاب به نظامیان امریکا گفت : ترکیه هیچگاه نخواهد پذیرفت که حزب کارگران کردستان از طریق یکانهای مدافع خلق در کنار مرز ترکیه یک کریدور ایجاد کند،  این امر برای تمامیت ارضی ترکیه خطرناک است".

یکانهای مدافع خلق که به حزب کارگران کردستان نزدیک هستند اندک زمانی بعد واقعا نام خود را تغییر داد. از این پس   این سازمان به این نام خوانده می شود:" SDF نیروهای دموکرات سوریه" . اینک کلیه فعالیت نظامی و اداری این سازمان تحت این نام صورت می گیرد.

"روسیه امروز"  در  مورد این تغییر نام  با  Can Acun مفسر عالیرتبه "سازمان پژوهشی SETA برای تحقیقات سیاسی" که مشاور دولت ترکیه در امور خاورنزدیک و میانه است   گفتگو کرد و خواستار تفسیر  او شد . پاسخ این بود:

" این برای ما واقعیتی شناخته شده است. امریکا می خواهد با نهادن این نقاب بر چهره حزب کارگران کردستان سوریه، که در محل، خود را یکان های مدافع خلق مینامد، از این سازمان استفاده ابزاری کند".

او که از صراحت همپیمانهای ترکیه در ناتو سخت برآشفته بود گفت امریکا با این عمل" فقط چهره واقعی خود را نشان می دهد". مفسر عالیرتبه ترک به دولت واشنگتن هشدار داد که :

با فرارسیدن زمان مساعد ترکیه در سوریه  دخالت نظامی خواهد کرد. امریکا باید تصمیم بگیرد: همراه  ترکیه است یا هم راه یکانهای مدافع خلق. اگر امریکا  راه را بر  ترکیه سد کند، مناسبات درهم خواهد شکست.

"عبدالله آگار" افسر پیشین نیروی ویژه ترکیه در گفتگو با روسیه امروز تصویری  تیره از آینده سوریه و منطقه ترسیم  کرد. آگار که رسانه های ترکیه  با او بعنوان خبره در امور نظامی مشاوره می کنند، گفت:

جهان غرب با مسلح ساختن  یکان های مدافع خلق، شعبه حزب کارگران کردستان، به سوریه و منطقه زیان رساند. غرب با این کار خود موجی از آشوبی سخت در خاورمیانه برخواهد انگیخت. این فقط گریبان کردها را نخواهد گرفت بلکه دامنگیر دیگر خلقهای منطقه نیز خواهد شد. حزب کارگران کردستان و گروههای تابع آن  با کمک غرب  تهدیدی عظیم و بی ثبات کننده را سبب خواهند گشت.  

Cahit Dilek رئیس موسسه سیاسی " ترکیه در قرن بیست و یکم" روسیه امروز را متوجه این نکته ساخت که   غش و ریسه رفتن های شنوندگان و حاضران در صحنه هنگام سخنرانی ژنرال امریکائی و تفسیر های نمکین او  خوشایند مردم ترکیه نیست و آنها را بر می انگیزد.  

تغییر نام برای کسب مشروعیت بین المللی ضروری بود. PKK ،حزب کارگران کردستان  که سازمانِ مادرِ یکان های مدافع خلق بشمار می رود، از سوی امریکا، اتحادیه اروپا و ترکیه در فهرست سازمانهای تروریستی قراردارد. امروز یکان های مدافع خلق در سوریه  مزدور امریکا تلقی می شوند. در مذاکرات برای مشخص ساختن وضعیت آتی سوریه، بخش عمدۀ سازمانهای فعال در سوریه حاضر به پذیرفتن این سازمان، بعنوان سازمانی متساوی الحقوقّ، بر سر میز مذاکره نیستند . ژنرال امریکائی توماس، گفت هرگاه نام این سازمان عوض شود، " برت مک گورگ" نماینده ویژه امریکا برای سوریه، میتواند آن را در مذاکرات صلح سوریه در ژنو و آستانه سهیم سازد.  بنا به گزارش Anadolu آژانس خبرگزاری ترکیه، توماس گفت" آنها خواستار حضور برسر میز مذاکره هستند، اما از آنجا که  مُهر حزب کارگران کردستان بر پیشانی آنها خورده است، هرگز موفق به حضور بر سر این میز نخواهند شد، نمی توان هم در رهبری حزب کارگران کردستان به رهبری اوجالان قرار داشت و هم بخت کسب مشروعیت برای شرکت در ساختاری را داشت که ما در آن هستیم".

"دیلک" گفت ترکیه بسیار خوش باور بود. ترکیه تاکتیک امریکا را در مورد یکانه های مدافع خلق و در ابهام نگه داشتن آن تاکتیک را پذیرفت.  این تحلیلگر امور امنیتی گفت امریکا    پس از آن که  در رقه جانب یکان های مدافع خلق را گرفت و نه جانب ترکیه را، امروز اعتراف می کند. زمانی که برای اعتراف در نظر گرفته شده نشان می دهد که  اینک  دیگر یکان های مدافع خلق  در سوریه تثبیت شده اند. مسئله نقش یکان های مدافع خلق در سوریه، موضوعی است خاتمه یافته، دیگر برای ترکیه خیلی دیر شده است.

امریکا " نیروهای دمکرات سوریه" را مطمئن ترین شریک خود در چالش  سوریه می دانند. امریکا  با سلاح و سرباز از این گروه حمایت می کند. در حال حاضر، شبه نظامیان کرد  می کوشند تا شهر رقه را که   در تصرف داعش است، تسخیر کنند. امریکا دست کم 8 پایگاه نظامی و دو پایگاه هوائی در منطقه تحت تسلط شبه نظامیان کرد دارد.

https://deutsch.rt.com/der-nahe-osten/54616-turkei-usa-ypg-demokratie-krieg-syrien-pkk-kurdistan-erdogan/


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 5 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: