www.pyknet.net

   پيك نت

 
صفحه اول پیوندهای پیک بايگانی پيک

9  مرداد ماه  1396

  pyknet100@gmail.com

 
 
 

بیانیه حزب کمونیست ترکیه

آن که باید محاکمه شود

حزب حاکم است نه روزنامه نگاران

استانبول- بهزاد دولت آبادی

 
 
 
 

 

بدنبال دستگیری شمار دیگری از روزنامه نگار و محاکمه آنها در ترکیه، حزب کمونیست این کشور بیانیه ای با امضای "کمیته مرکزی" منتشر کرد. نخست باید دانست که روزنامۀ "جمهوریت" در ترکیه، با قدمت 93 ساله نماینده مدرنیسم در ترکیه است. از سال 1978 تا کنون هفت تن از روزنامه نگارانش  ترور شده اند. پس از کودتای 15 نظامی جولای 2016 و بدنبال افزایش اختناق و سانسور توسط حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان، 12 تن از روزنامه نگاران روزنامۀ جمهوریت به بهانۀ "همکاری با تروریست ها و خصوصا جریان فتح الله گولن"  بازداشت شدند. روز گذشته هفت تن از بازداشت شدگان بصورت مشروط آزاد و پنج روزنامه نگار دیگر کماکان در بند هستند. دو روز قبل "عبدالله گل" رئیس جمهور سابق و از موسسان حزب عدالت-توسعه در پیامی اعلام کرد: "شایسته تر این است که روزنامه نگاران آزاد شوند و روند محاکماتشان بدون بازداشت ادامه یابد."

گفته می شود عبدالله گل در همه پرسی 15 آوریل 2017 رای "نه" به همه پرسی تغییر قانون اساسی داد.
با این مقدمه، بخوانید بخشی از بیانیه کمیته مرکزی حزب کمونیست ترکیه در ارتباط با بازداشت و محاکمه روزنامه نگاران این کشور را:

دعوای گشوده شده بر علیه روزنامۀ جمهوریت، در اصل در روز انتشار کیفرخواست بی اعتبار شد.

حزب عدالت- توسعه که از فرق سر تا نوک پایش آلوده به تبهکاری است، حق محاکمه ندارد. این حزب تشکلی برای فروپاشی موازین جمهوریت در ترکیه است و در هجوم به تمامی دستاوردهای جمهوریت مرتکب جرم شده است. اکنون کشورهای غربی، که سهم بزرگی در به روی کار آمدن حزب عدالت- توسعه داشتند، علی رغم سر دادن شعار"روزنامه نگاران را رها کنید" ، با دورویی شریک جرم حزب عدالت- توسعه هستند.  حزب عدالت- توسعه با متهم کردن روزنامۀ جمهوریت به "فرقه گرایی" (اشاره به فرقۀ فتح الله گولن-م)، به وضوح خود فرقه گرایی می کند. به همین دلیل جرم حزب عدالت- توسعه و فرقۀ فتح الله گولن جدایی ناپذیر است.

آنها متحدا ساختار نظام سرمایه در ترکیه اند. آنچه ترکیه را به آیندۀ روشن خواهد برد، محاکمۀ حزب عدالت- توسعه و شرکای جرمش است.

28 جولای 2017

کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست ترکیه


به تلگرام پیک نت بپیوندید
https://telegram.me/pyknet @pyknet


 پیک نت 9 مرداد

 
 

اشتراک گذاری: